Räkna ut inkommande huvudsäkring och storlek på kabelarea

19 feb 2018 15:00 #1 av Johan
Hur skulle ni räkna ut detta

3 st bostadshus med vardera 8 lägenheter i varje huskropp. Huvudmatning till hus nr 1, sedan vidare därifrån till hus 2, och från hus 2 till hus 3. Hur stor säkring och kabel area för detta?

Hur stor huvudsäkring kräver egentligen 24 st lägenheter? Jätte tacksam för all hjälp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 15:35 #2 av Richard
Kolla bak i elko boken. Där finns det en formel.

Skolprojekt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 15:39 #3 av Johan
Vad är formeln ?:) tar gärna den kan jag prova räkna själv :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 15:45 #4 av Johan
Antal lägenheter (n) Effekt i kW
1 ...................................5
2...................................10
3 - 10..........................7 + 2 × n
mer än 10.................12,5 + 1,5 × n

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 15:55 #5 av Johan
Så det blir 336 kW? Om jag gjort rätt.

Men hur räknar ni ut huvudsäkring och kabelarea för detta då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:01 - 19 feb 2018 16:04 #6 av Electrum
Men hur kunde du få det till det egentligen?


edit:
Ja nu fattar jag.
Du måste nog ta om lite av matteutbildningen från mellanstadiet. :)
Min son på 10 skulle nog räknat rätt, jag ska kolla med en gång. :whistle:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:04 #7 av Johan
Okej ja kanske det :) men hjälp mig gärna istället, visa hur du räknar så lär jag mig något förhoppningsvis :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:12 - 19 feb 2018 16:16 #8 av Electrum
Mja, båda mina barn (10 resp 12) tänkte allra först lika fel som dig, men jag behövde bara meddela att de var fel ute ("hmmm, glömde du inte en sak nu..?") så kom dom ihåg prioriteringsreglerna, som du kanske ska googla fram då.
Men tjejen har precis kört detta på matten i år. Grabben har inte börjat med det än i skolan, men han är så framåt i matte att han faktiskt ändå snappat det lite. Så det sitter ju fräscht i minnet på dom.

edit:
Du kan få en länk här.
www.matteguiden.se/rakneregler/

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:16 #9 av Johan
48,5 kW fick jag fram. Rätt?

Känns lite? Eller blev fel igen?

Hur fortsätter jag framåt nu, för att dimensionera area och huvudsäkring?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:21 #11 av Johan
P
I=
v3 x 400 x cos

effektfaktorn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:25 #12 av Electrum
48,5 kW är korrekt.
Nu tycker jag personligen att det känns aningens klent för 24 lägenheter, man får ju tänka på att många har ju ungefär lika vanor under morgon och middagstid, så det gäller ju att åtminstone inte runda av neråt någonstans nu.
Det är ju endast 2kW per lägenhet.

Men för att komma vidare får du använda formeln för trefaseffekt. cos φ bör du kunna sätta till 1, då det bara är hushållsström.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 16:32 #13 av Johan
Kanon!

Hur ät den formeln?

Och visst är det 48,5 kW per fas? Så varje lägenhet har 2 kW per fas i sin lägenhet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 17:33 - 19 feb 2018 17:33 #14 av Electrum

Johan skrev: Kanon!

Hur ät den formeln?

Du skrev ju den själv här ovan. Ommöblerat med faktorn I i vänsterledet, som du säkert vill ha det.

Och visst är det 48,5 kW per fas? Så varje lägenhet har 2 kW per fas i sin lägenhet?

Jag har fattat det som att detta ska vara totala effektbehovet, för alla faser. Annars blir det rätt högt, med tanke på sammanlagring osv. Annars kan ju precis alla lägenheter brassa på maxeffekt på sin spis (6kW) samtidigt, det är ju inte nödvändigt att dimensionera för.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2018 17:47 #15 av Michell Martic
Jag skulle dock föreslå att du hör av dig till nätbolaget för ditt område innan du kör igång med beställning eftersom koncessionsreglerna inte tillåter att du ansluter bostadshus till varandra med delad matning.

...du kommer alltså hamna på en separat servis per huskropp. Planera för det istället.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 05:42 #16 av Johan
Okej, då planerar vi för det!


Vad tycker ni är rimligt att räkna att varje lägenhet ska ha i effekt? Dom har inte egen värme, så är ju bara hushållsel. Är det rimligt att tänka ca 4 kW?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 07:15 #17 av Christer Djerf
Du får ju även räkna med ev. tvättstuga, gemensamma vvs-installationer, utebelysning, motorvärmare etc. som kan komma att finnas i respektive huskropp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 07:29 #18 av Johan
I detta fall är det inge gemensamma utrymmen, inga motorvärmare. Minimalt med utebelysning. Så om men räknar 4 kW per lägenhet borde väl det vara fullt rimligt ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 14:45 #19 av Electrum
Det är inte ovanligt att folk har spisar alt häll/ugn på bortåt 9kW total effekt.
Så lägenheten måste du designas med det i siktet.

Men en vettig sammanlagring ska ju sen till när detta tillämpas på hela huset.

Det kommer ju aldrig att hända att alla lägenheter precis samtidigt slår igång max på sina spisar.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 14:56 - 20 feb 2018 14:57 #20 av Electrum
Frågan är om du inte ska anlita en elkonstruktör för detta.

Om du räknar fel på effektbehovet till 336kW när det ska vara 49kW p.g.a prioriteringsregeln mellan addition och multiplikation så är man kanske inte rätt man att styra upp ett sådant här projekt.

Nu låter jag elak, men vi har redan sparat in några hundra tusen åt din kund, då du inte kom dragandes med 3X 240mm2 matning och ett stort ställverk i källaren.


Det känns inte så tryggt att vi andra på ett forum ska leda dig genom en sådan här dimensioneringsprocess.
Vi kanske missar något väsentligt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.070 sekunder

Senaste foruminlägg