Om oturen är framme

18 feb 2018 17:37 #1 av Johan
Om oturen är framme en fredag eftermiddag och det sista borrandet går i ett vattenrör hos en kund eller fast.ägare? hur löser ni det då?

eftersom man inte borrar där man antar att där finns vatten eller el så skulle det vara intressant att höra hur det löst sig för er som ev råkat på detta? jag har aldrig själv borrat i vattenrör eller elkabel men dagen då det uppstår vad gäller då?

är det kundens problem att få dit vvsare då? man stänger vattnet och åker hem för dagen?

man tar själv tag och ringer vvs firma som kommer och åtgärdar , man får bila upp en del av väggen ... kanske mitt i köket osv?

tar en entr.försäkring dessa saker?

hade varit intressant att höra från er som ev. råkat ut för ngt liknande.


är mest intresserad av mindre firmors erfarenheter , jobbar man på bravida så har man ofta tillgång till rubbet ändå

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2018 18:31 - 18 feb 2018 18:32 #2 av Ronnie Lidström
De flesta av oss även mindre elfirmor har väl hyfsat bra kontakt med nån rörkrökare. Man måste ju fixa dit en som fixar skadan. Jag skulle stanna kvar och hjälpa till om jag inte var sen till mitt egen bröllop eller nåt liknande viktigt B)

Ev skador på huset (trägolv som måste bytas eller liknande) går genom husägarens försäkringsbolag (som i sin tur fakturerar ditt försäkringsbolag).

Jag har borrat in i ett vattenrör en gång. Men det var i en källare med bra ytskikt så det blev ingen skada på huset så jag behövde inte blanda in något försäkringsbolag.

Mest panik var det att hitta vattenavstängaren! Så mitt tips till alla är att kontrollera var inkommande vatten mätare/avstängare sitter INNAN man börjar borra :tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2018 18:58 - 18 feb 2018 19:03 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Om oturen är framme

Ronnie Lidström skrev: Mest panik var det att hitta vattenavstängaren! Så mitt tips till alla är att kontrollera var inkommande vatten mätare/avstängare sitter INNAN man börjar borra :tummeupp:

Och hoppas att det inte är en LK580 avstängningsventil, populärt kallad "Champagnekorken", för den har en säregen egenskap att helt lossna och skjutas iväg av vattentrycket när man försöker vrida på den.

Då blir det att snabbt hitta avstängningen i gatan, och ha verktyg för denna, innan huset är helt vattenfyllt.

edit länkar:
roslagsvatten.se/knivsta/opalitlig-avstangningsventil-lk580/905
www.helsingevatten.se/service/vattenmata...213cf5d75b30bf0.html


Men det kanske inte finns några sådana kvar, väldig många har nog bytts ut i samband med vattenmätarbyten, de som håller på med detta är säkerligen ganska uppmärksamma på denna ventil, och kräver att den byts innan, för att de inte ska behöva ta skadan.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Torbjörn Forsman, Odd Hedberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2018 14:53 #4 av Ronnie Lidström
Jag har sån där hemma :ohmy:

Dessutom går det inte att stänga av vattnet i gatan bara till mitt hus utan man måste stänga hela kvarteret (enligt en rörmokare som grannen anlitat).

Kanske jag borde ta och kontakta en rörmokare :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.060 sekunder

Senaste foruminlägg