Kopplingsschema kontaktor samt astrour.

13 feb 2018 21:53 #1 av Robin
Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp med ett kopplingsschema.
Kopplingens ska börja ifrån inkommande serviceledning via ett astrour som ska slå till en kontaktor som i sin tur ska ge en under central spänning som består av 8 grupper.
Inkommande är säkrad med 25A i mätartavlan.

Jag hoppas att jag har förklarat ordentligt annars får ni hojta till.
Tack på förhand.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2018 23:57 #2 av Electrum
Skicka upp en bild på hur det du hittills kommit fram till ser ut.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 08:15 #3 av Robin
Så här har jag tänkt mig.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 08:38 - 14 feb 2018 08:39 #4 av Rikard Ågren
Du skulle behöva fixa en egen fast grupp för manövern.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 09:19 #5 av tobi
blir ganska stor kontaktor, ett fundering är att ha en kontaktor för varje grupp är det 8 3-fasgrupper för utomhusbelysning? Vi brukar ha en kontaktor per grupp och sen är kontaktorerna utsprida mera vid närmaste central. viktigt att man märker upp manövern och kraft.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 10:07 #6 av Robin
Nej det här projektet är att tidstyra en hel central som sitter i ett gruppboende.
Under en viss tid ska centralen ha spänning och under en viss tid ska det va strömlöst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 16:10 #7 av Marcus Lundström
Är det en inkommande servis du vill bryta eller en huvudledning?

Jag hade nog satt en kapsling vid sidan om bef. central. Matat från huvudbrytaren en C10 manöver för ur samt kontaktor för grupperna. Vanligt att man gör så med tex. tvättstugecentraler.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 16:38 #8 av Robin
Ja det är inkommande serviceledning som ska brytas så att inte mätartavlan räknar när centralen ska vara spänningslös och sen tvärtom där av tidsuret.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 17:32 - 14 feb 2018 17:33 #9 av Rikard Ågren
Servisledningen slutar väl vid mätartavlan där huvudledningen sedan tar vid? Lite begreppsförvirring kanske

Det är väl inte allt för vanligt att man bryter en huvudledning på det sättet? Vanligare är att styra utgående grupper. Du måste hur som helst ha en grupp som inte är styrd till din manöverkrets. Denna vill man kanske inte ha direkt på huvudledningen

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 19:35 #10 av Robin
Jag är fullt medveten om att servisledningen slutar vid mätartavlan där huvudledningen tar vid.
Mätartavlan som sitter i dagsläget är en gammal sådan med en egen HB och min fundering på koppling är hur man kan styra huvudledningen med hjälp av kontaktor och ett tidsur ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 feb 2018 20:54 #11 av Michell Martic
Finns det något annat svar än att du måste plocka ut en grupp innan kontaktorn? Har du ingen annan central som ligger parallellt får du antagligen sätta en kapsling med säkring för manöverkrets, uret och kontaktorn. Säkringen i sin tur får du antingen mata med samma dimension som huvudledning eller lägre om du kan beräkna att mätarsäkring även kortslutningsskyddar för shunten.

Helt rätt Rikard, om servisen. Ska man följa standard slutar servisen vid kunds anslutningsplint. Ska man följa domslut så slutar servis vid bottenkontakt för servissäkring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2018 19:29 #12 av Bo Siltberg
Får man verkligen montera dylika kretsar och bryta nätägarens servis?? Känns som att det borde ske efter anslutningspunkten, dvs att det monteras en servislåda före elmätaren?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2018 06:06 #13 av Michell Martic
Jag förstod det som att kontaktor monterades efter servisanslutning och mätare.
Att bryta servis för ren funktion är inte tillåtet. Det får inte ens finnas aktiv utrustning innan mätare.

Problemet med att bryta innan är att mätare blir spänningslös och då tappar sin kommunikation med mätinsamlingen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2018 11:59 #14 av Bo Siltberg
Jo det låter rimligt. Robin får nog reda ut begreppen lite, servis eller huvudledning, före eller efter mätaren.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.186 sekunder