Hur länge har tvättmaskiner varit 1-fas?

23 jan 2018 18:27 #1 av Patrik Hedlund
Hur länge har tvättmaskiner och torktumlare för hushållsbruk varit 1-fas? 20 år?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2018 19:00 #2 av elmont
I min barndom (mitten på 1950 talet) hade vi en tvättmaskin och den var enfas. Det var rätt vanligt att mindre "hushållstvättmaskiner" var enfasiga medans dom lite större då som nu var trefasiga. Dom trefasiga såg man mest i tvättstugor som fans i hyreshus samt i lite större hus där fler än en familj bodde. Torktumlare är jag lite mer osäker på men gissningsvis någon gång på 70 talet. Tidigare var dom rätt ovanliga och fans mest på tvättirättningar och var då av lite större modeller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2018 20:11 - 23 jan 2018 20:14 #3 av Patrik Hedlund
Ahm, på så sätt. I alla bostäder från t.ex. 70-80-talet som man varit till har det varit framdraget trefas till tvättmaskin. Jag har trott i min enfald att man drog fram trefas för att tvättmaskinerna tidigare var trefas, men det var alltså mer för att kunna koppla in både tvättmaskin och torktumlare på samma ställe eller?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2018 06:46 #4 av Magnus
När jag var pojkspoling så var föräldrahemmets tvättmaskin 3fasigt ansluten.
Gissar på att maskinen var från sent 80-tal eller tidigt 90, den gick iaf ur tiden en bit in på 2000-talet.
Och den maskinen var en vanlig hemtvätt på 6 kg lr så.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2018 07:47 #5 av Fredrik Sjödin
Enfasmaskiner har funnits länge. Men de slog igenom på allvar i och med EU-inträdet och den öppna marknaden inom EU. Det var ointressant för maskinleverantörerna att krångla med 3-fasmodeller för en liten svensk marknad, så vi fick vänja oss med enfasprodukter.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2018 10:35 #6 av Torbjörn Forsman
De flesta 60- och 70-talstvättmaskiner, utom riktigt små lägenhetsmaskiner, var trefasanslutna. Den tidens maskiner hade ju större vattenmängd än dagens tvättmaskiner, och med 70-talets tvättmedel var det mer vanligt att man måste tvätta i 85 grader för att få rent. Det sammantaget gjorde att tvättiden blev odrägligt lång om man inte fick ha mer än 2 kW värmeeffekt. Dåtida tester i t ex Råd&Rön brukade också premiera maskiner som tvättade snabbt.
Alla tvättmaskiner som jag är uppväxt med - Benco och Westinghouse från tidigt 60-tal, liten toppmatad Cylinda från 1972 - har varit trefasanslutna men med möjlighet att koppla om till enfas med begränsad värmeeffekt.

I elschemor för 80-talsmaskiner (just nu tänker jag främst på ett par toppmatade Philips jag har haft att göra med, en från 1984 och en från 1988) brukar det finnas inritat ett ytterligare värmeelement och förberedelser för en trefasvariant, men uppenbarligen såldes maskinerna på den tiden i enfasutförande i Sverige.
Fysiska tecken i maskinen på förberedelsen är en blindplugg i trumman för det extra värmeelementet, plats för ett ytterligare värmerelä, plats för en större plint för nätkabeln.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2018 11:16 #7 av Odd Hedberg
Finns det ens toppresterande trefasmaskiner för villamarknaden att få längre?
Allt verkar vara försett med fast Schucosladd eller kontaktlös treledare, men
jag kanske missat någon?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2018 13:28 #8 av Torbjörn Forsman
Jag tittade i schemat för en Cylindamaskin från 2001 (schemat var daterat 1998). Den har endast tillverkats i enfasutförande, och förutom standardutförandet för Europa finns även speciallösningar för Japan, USA och Canada inritade. Men enligt schemat är plinten för nätkabeln 5-polig och uppmärkt för alla tre faserna, åtminstone i Europautförandet. Så det talar för att fabriken rimligtvis producerade andra tvättmaskinsmodeller för trefas vid samma tid.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg