fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Koppla in matning till undercentral i huvudcentral
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral

Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 25 dec 2017 16:58 #1

• Joel
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,

Jag har dragit en n1xv 5G10 från huvudcentralen i bostadshuset till en undercentral i garaget.
Undercentralen är bestyckad med HB, JFB samt dvärgbrytare. Nu är frågan vad som blir bäst i huvudcentralen, absolut smidigaste och mest överskådligt hade väl varit att sätta en Eldon EKS525 fördelningsplint och plinta av inkommande från mätarskåpet.

Problemet då blir att antingen får man "möblera om" i centralen för att få in plinten, alternativt tråda om från mätarskåpet. Det känns inte så aktuellt.

Därför är tanken i huvudcentralen att antingen bygla inkommande till jfb till en plint och lägga kabeln stumt alternativt säkra av den med dvärgbrytare. Mätarsäkringarna är på 16A. Anledningen att jag inte vill bygla från HB alternativt lägga in matningen direkt där är att det är mk från fasadmätarskåpet och matningen är ek. Samt att plinten på huvudbrytaren känns klen.

Finns det någon nackdel att lägga matningen mer som än grupp i huvudcentralen? Förutom att man självklart bryter garaget också om någon ska göra jobb i huset. Hur brukar ni göra i dessa fall?
Senast redigerad: 26 dec 2017 08:39 av Joel. Orsak: Mer info

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 13:29 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Det saknas förutsättningar här för att kunna ge ett bra svar. T.ex varför inte 5G2.5 istället för 5G10? Det finns säkert en anledning men man pular ju inte in en 5G10 i en liten normcentral hur som helst, det kan ju inte komma som en överraskning, om det nu handlar om en normcentral i matande ände? Andra frågan är varför det inte är aktuellt att möblera om, vad är problemet? Jag förstår heller inte ditt alternativ med att bygla inkommande till JFB -bygla vadå?

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 14:20 #3

• Joel
  • ( Användare )
  • Färsking
Anledningen att det är en 5g10 istället för 5g2.5 är för att undvika bekymmer i framtiden om mätarsäkringarna ska höjas.

Det är en normcentral i matande ände 2x18. Övre raden är full, men på undre raden finns det lediga platser. Inkommande kommer in uppe till vänster i centralen och är precis att det räcker fram till huvudbrytaren.

Därför är tanken att ta faserna från ovansidan på jfb med en bit rk6 till en plint där man kan lägga in matningen till garaget. Denna plint skulle få plats på nedre raden. Alternativt att man säkrar av matningen till garaget med dvärgbrytare istället för plinten, men det ser jag ingen större vinning med.

Så det hela går iprincip ut på om man ska undvika att ta ut en matning till en undercentral efter huvudbrytaren i huvudcentralen eller vad som är normalt hur man gör.
Senast redigerad: 26 dec 2017 14:25 av Joel.

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 15:08 #4

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Det vore ju synd att behöva göra centralen i garaget till en undercentral när den är komplett och fristående. Då kan man ju inte bryta strömmen i huset utan att också göra garaget strömlöst.

Om det finns plats på andra raden så låter det som en enkel operation att flytta ned 3-4 dvärgar och skjuta övre raden till höger.

Vad pratar vi om för förutsättningar som gör 10 mm² nödvändigt? Det måste handlar om ett osedvanligt långt avstånd mellan hus och garage i kombination med usel förimpedans? Har du inte räknat på det så noga så kan det finnas möjlighet att välja en klenare area. Men är kabeln redan lagd och kunden betalat så...

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 15:37 #5

Kan detta vara ett alternativ?
Bilagor:

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 19:03 #6

• Joel
  • ( Användare )
  • Färsking
Mikael Hansson skrev:
Kan detta vara ett alternativ?

Absolut att jag inte tänkte på det. Så får det bli! Tack för era svar!

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 21:05 #7

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
En extra huvudbrytare som skarvplint i matande central?? Låter inte riktigt...

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 23:06 #8

Jag ser inga problem med att ha en brytare märkt Huvudbrytare längst upp till vänster och den andre märkt Brytare Undercentral Garage.

Viktigt med bra uppmärkning så att det är logiskt och överskådligt.

Jag själv hade satt en EKS 525 kopplingsplint.
Senast redigerad: 26 dec 2017 23:19 av Mikael Hansson. Orsak: Sista texten kom inte med

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 26 dec 2017 23:45 #9

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Men varför?? Varför inte tre radplintar istället i så fall?

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 27 dec 2017 09:51 #10

Helt klart, som jag skrev hade jag själv valt en kopplingsplint.
Bilagor:

Re: Koppla in matning till undercentral i huvudcentral 27 dec 2017 11:12 #11

• Odd Hedberg
  • ( Användare )
  • Junior
Joel skrev:
Hej, Jag har dragit en n1xv 5G10 från huvudcentralen i bostadshuset till en undercentral i garaget. Undercentralen är bestyckad med HB, JFB samt dvärgbrytare. Nu är frågan vad som blir bäst i huvudcentralen, absolut smidigaste och mest överskådligt hade väl varit att sätta en Eldon EKS525 fördelningsplint och plinta av inkommande från mätarskåpet. Problemet då blir att antingen får man "möblera om" i centralen för att få in plinten, alternativt tråda om från mätarskåpet. Det känns inte så aktuellt.
Men varför inte göra det vettigt redan från början: Att dra en separat matning till garagecentralen från mätarskåpets huvudsäkringar, dvs parallellt med den matning som går till bostadscentralen? Då får du alla fördelarna med två separata huvudcentraler och inga påtagliga nackdelar... När en eller flera huvudsäkringar går så blir du ju ändå av med matningen till bägge de huvudbrytarförsedda centralerna så där blir det ingen skillnad, men i allt annat så blir det bättre och överskådligare. Såvitt jag kan se så finns det inga regelverk som hindrar den lösningen...
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.31 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa