fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Reducering av area
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Reducering av area

Reducering av area 10 dec 2017 09:54 #1

Hej,
Sett att det redan finns inlägg om detta, men tänkte komma med ett konkret fall (dock ej monterat ännu.) Se bifogad bild.

Reducering av area efter brytare i befintlig lägenhetscentral från 6 mm2 till 2.5 mm2 till ny kapsling, som monteras invid central (längd på 2.5 mm2 kabel max 20 cm.)
Förimpedans i lägenhetscentral ca 450 mOhm

Som jag ser det är det godkänt, samt fungerar i praktiken? Vad säger ni om detta...något jag missat/missförstått?

Ha de//Micke

IMG_1289.JPG
Senast redigerad: 10 dec 2017 09:55 av Mikael Wälikangas.

Re: Reducering av area 10 dec 2017 11:43 #2

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
De tillkommande 20cm av 2,5mm2 kommer ha helt försumbar effekt på impedansen fram till din 10A-säkring.
Utlösningstiden på den ström du i verkligheten skulle få (ca 485A med spännningsfaktor c = 0,95) ger en utlösningstid av 25A-säkringen på ungefär 70ms. Strömvärmepulsen är alltså så låg att den kommer vara väl inom gränsen för det tröskelvärde du får med din 2,5mm2-ledning.
...så, anläggningen är säker vad jag kan bedöma.

Det enda man skulle kunna tillägga är att det tilläggsmärks vid huvudsäkring att det förekommer förminskad area i huvudledningen samt vilken area det då handlar om. Annars är det svårt för nästkommande att veta vad som är möjligt gällande avsäkringen. Genom att placera 2,5mm2-ledning i huvudledningen så är det ju numera en sådan lednings strömvärmepulstålighet som inte får överskridas och inte en 6mm2-lednings.

I elinstallationsreglerna beskriver man till och med denna metod i 433.2.2.
Strm.JPG
Följande användare (n) sa tack: Mikael Wälikangas

Re: Reducering av area 10 dec 2017 12:54 #3

Hej,

Tack för hjälpen. Vet inte om denna installation kommer att utföras, bara en specifik fråga som dök upp under en utbildning.

Ha de//Micke
Senast redigerad: 10 dec 2017 12:56 av Mikael Wälikangas.

Re: Reducering av area 10 dec 2017 12:56 #4

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Jag undrar bara, om du nu inte råkade vara intresserad av att räkna på just detta, varför inte använda RK6 mellan kapslingarna?

Edit: Ja, där fick jag svar på frågan
Senast redigerad: 10 dec 2017 12:57 av Bo Siltberg.
Följande användare (n) sa tack: Mikael Wälikangas
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.29 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa