fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Nibe F1255-16
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Nibe F1255-16

Nibe F1255-16 18 nov 2017 10:46 #1

Har ett par VVS-företag här i staden som är återförsäljare för Nibe.
På senare tid har både börjat köra med lite större bergvärmepumpar. Frekvensstyrda pumpar gör ju att man slipper de startströmmar som tidigare var ett bekymmer. Dessa (företrädelsevis Nibe F1255-12) har dock betydligt större driftström vilket brukar innebära att man behöver 20A säkring för pumpen för att ha utrymme för elpatron vid kall väderlek. Detta för då med sig att jag brukar rekommendera en mätarsäkringshöjning till 25A för att få selektivitet. Nätägarens höjda avgifter gör att det gör ganska mycket på de fasta kostnaderna mellan 20 och 25A och kunden brukar då vilja "prova" med 20A då man vet "många" som kör med både 20 och t o m 16A som mätarsäkring utan problem. Varken kunder eller VVS-montörer brukar vara särskilt lyhörda för resonemanget kring selektivitet och att man kanske inte vill springa och byta mätarsäkringar stup i kvarten mitt i vintern. De ser främst till den dryga tusenlappen om året en säkringshöjning gör. I vissa fall tycker man dessutom (på VVS-montörens råd) att det är onödigt att lägga en timme eller två på att koppla in den medföljande effektvakten utan man vill prova ändå. Kunden har ofta inställningen att "VVS:aren borde ju veta vad som krävs för pumparna de säljer".

Har ni andra samma problem med dumsnåla kunder / VVS:are som tycker och tänker åt elektrikern och hur ställer ni er så till deras önskemål?
Senast redigerad: 18 nov 2017 13:25 av Sten Jonsson.

Re: Nibe F1255-16 18 nov 2017 14:11 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Svårt fall, de flesta bryr sig inte förrän säkringen går, eller ännu värre förrän det brinner i mätarskåpet. Det där med att "prova" om säkringen håller är så inrotat i folkmun att det krävs tydliga exempel på dess olämplighet. Jag har en bild som jag inte kommer ihåg källan till, kanske detta forum eller något annat.

verbelastadskring.JPG

Det kanske hjälper att samla på sig dylika tillbud för att få folk att inse den dåliga iden.

Sedan finns ett annat problem som kanske biter. Du gör en felaktig installation om du medvetet installerar en VP som kommer att överbelasta säkringarna! Det är emot reglerna, folk är ju noga med sånt Hota annars med husförhör av ESV.

Re: Nibe F1255-16 18 nov 2017 16:39 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Förr kunde jag öppna bilderna i full storlek genom att högerklicka, men numera kan jag inte det.
Har någon förändring i forumet skett?
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Nibe F1255-16 18 nov 2017 18:54 #4

Min erfarenhet är att VVS-montörer och värmepumpsförsäljare inte brukar begripa sig på mer ingenjörsmässiga resonemang på vare sig VVS- eller elsidan. De klarar av att läsa innantill i broschyrer och monteringsanvisningar, och i bästa fall klarar de också att förmedla vad som står där till kunden eller ta hänsyn till det vid installationen.

Och jag anser att om en värmepump eller elpanna har möjlighet till anslutning av effektvakt, så SKALL denna möjlighet utnyttjas.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Nibe F1255-16 18 nov 2017 19:12 #5

Håller fullständigt med dig Torbjörn

Min erfarenhet är att det också är många elinstallatörer som hivar strömtrafona över axeln
El & styrkonstruktör
Senast redigerad: 18 nov 2017 19:12 av Rikard Ågren.

Re: Nibe F1255-16 23 nov 2017 19:21 #6

Jag tycker också att effektvakten är en självklarhet. I de flesta fallen handlar det ju inte om mycket mer än att bara klamra en kabel till samma väg man ändå klamrar matningen. Och i de fall jag fått installera effektvakten så har jag faktiskt oftast gått med på att köra samma avsäkring till värmepumpen som mätarsäkring. Mer för att få selektivitet OM man väljer att säkra upp i mätarskåpet. I annat fall gör ju avsäkringen till pumpen ingen större nytta.
Hur brukar ni resonera kring val av säkring både för pumpen och vad det resulterar i för mätarsäkring...generellt då.

Re: Nibe F1255-16 23 nov 2017 23:02 #7

nu ska vi inte dra alla värmepumps företag över en kant va

jag håller på med värmepumpar hela dagarna men mest större grejer ca50kw och uppåt

men man åker ju på lite villor då och då fast man inte vill det....

det finns tyvärr väldigt många klåpare i värmepumps branschen.....

men just med dom inverter styrda villa pumparna är det ju tänkt att dom ska ta hela uppvärmnings behovet
och inte behöva elpatronen som spets 16kw klarar man en ganska stor villa på men självklart om man behöver få ut mer en 16kw så finns ju risk att elpatronen måste gå in och spetsa elpatronen är 7kw i dessa maskiner går att koppla om till 9kw.ganska ofta man ser att ström trafona inte är inkopplade och så har dom 25A huvudsäkring
där det inte är några problem alls. en 16kw värmepump tar strax under 10A per fas vid sitt sämsta drift fall
oftast ligger dom någon A under detta.... allt beror på ink KB och utg VB

bytte VP i en villa till en F1255-16 härom vintern och kunde inte komma fram med strömtrafona utan att gå igenom ett nyrenoverat rum så fick skippa detta
den var i tre plan och ca 160-180m2 per plan byggd på kanske 40 talet
har inga säkringar som gått där enu vad jag vet i alla fall

tänks så här när det gäller värmepump 1kr in i el och den spottar ur sej 3-5kr i värme

/Johan
ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.38 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa