fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Storlek på PEN i en central.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Storlek på PEN i en central.

Storlek på PEN i en central. 11 nov 2017 17:13 #1

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Hej!
Jag skulle vilja bolla lite tankar med er. Jag ska byta en central i en villa där det kommer 4x6 mm² till "kundplinten" på ovansidan mätartavlan.
Jag kommer sätta den nya centralen kloss an mot mätartavlan. Ska jag dela upp till TN-S på plinten och lägga blå + g/g på utgående PEN-plint i mätartavlan eller dra en 10 mm² från mätartavlan till jordskenan på den nya centralen och sen gå ut med blå till jordfelsbrytarna? Inget kommer ligga före jordfelsbrytarna.
Man får ju gå ner ett steg på arean i en central men gäller det även PEN? I så fall räcker det med 6 mm² även till PEN.
Hur hade ni gjort?

Re: Storlek på PEN i en central. 11 nov 2017 20:47 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
I ett sådant här fall är det väl nästan lite vilket som ...
Personligen skulle jag nog i första hand valt att lägga blå + gulgrön RK6 på mätartavlans PEN-plint.
Förutsatt att det blir en bra och säker elektrisk förbindning där. Skulle en ensam 10mm2 bli en tydligt bättre anslutning skulle jag välja att köra på det.

müssli skrev:
Man får ju gå ner ett steg på arean i en central men gäller det även PEN? I så fall räcker det med 6 mm² även till PEN.

Att gå ner "ett steg i area" är bara en tumregel. Den gäller inte 10mm2 PEN, men skulle kunna gälla t.ex. en 16mm2 PEN som skulle kunna vara 10mm2 på vissa sträckor.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg, müssli

Re: Storlek på PEN i en central. 11 nov 2017 20:56 #3

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Du säger byte av elcentral - då finns det en befintlig huvudledning? Endast om det finns en befintlig huvudledning får man återanvända en PEN som är klenare än 10 mm². Alla nya huvudledningar måste ha minst 10 mm² PEN.

Nu är det en kort bit så man kan istället filosofera över om en kort huvudledning har någon betydelse för valet TN-C vs TN-S. Risken för avbrott mitt på kabeln kan väl anses mindre med en kort ledning. Men den har i vilket fall två kopplingspunkter i vardera ände som båda är kritiska. Med TN-S är det endast kopplingspunkten i matande ände som blir kritisk map personfaran, och den är endast kritisk map fallet att båda glappar från terminalen men fortfarande har kontakt med varandra.

Så om man tillförlitligt kan få dit två ledaren 6 mm² (PE+N) i matande ände så torde TN-S vinna.
Följande användare (n) sa tack: müssli

Re: Storlek på PEN i en central. 12 nov 2017 08:25 #4

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Jag tar bort en gammal plåtcentral och sätter dit en ny. Eftersom centralen sitter direkt ovanför mätartavlan så går det 4 st MK6 (alla gråa) till den gamla centralen men de byter jag utan problem. Det handlar om max 50 cm.
Jag drar 5 nya MK och lägger nolla+jord under samma plint i mätartavlan då. Tack för svar!

Re: Storlek på PEN i en central. 12 nov 2017 21:29 #5

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Ja, om det lätt gick att byta trådarna så skulle jag gjort uppdelning till TN-S om det inte fanns någon gammal stigare med PEN till ett garage eller dyl. efter centralen.

//Patrik

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Följande användare (n) sa tack: tobi
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.66 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa