fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Papp i skydskåpa
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Papp i skydskåpa

Papp i skydskåpa 08 nov 2017 11:17 #1

• Tobias
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,

Jag installerade glesboxar för led-spottar hos en kund tidigare i år och nu börjar det bli dags att färdigställa installationen och montera spottarna.
Tanken är att använda led-spottar med ett drivdon (som placeras i skyddskåpan) per spott.

Men nu visar det sig att kunden har satt grov panel i taket, typ ytterpanel med glipa mellan panelbrädorna.
För att det inte plasten/isoleringen skulle lysa mellan panelen har han satt upp svart bastupapp (sån man har bakom bastupanel) på glesen.
Så där är alltså papp i hela burken och kommer att vara det förutom där hålet för spotten borras upp, det känns sådär att lägga drivdonet på papp som jag förmodar är brännbar (fast å andra sidan så kan ju trä också brinna och där lägger man ju så vitt jag vet också drivdon).

Någon som varit med om något liknande tidigare och vet om det är ok?

/Tobbe
Senast redigerad: 08 nov 2017 11:25 av Tobias.

Re: Papp i skydskåpa 09 nov 2017 23:14 #2

Att få fjutt på ett papper som ligger plant på ett träunderlag är nästan omöjligt, trät kyler.

Så jag kan inte se att det skulle vara något problem.

/Claes

Re: Papp i skydskåpa 10 nov 2017 06:36 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Är det här ett tillfälle då man ska kontrollera maximal yttemperatur som drivdonet är specificerat till?
Tc, heter det väl?
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Papp i skydskåpa 10 nov 2017 07:03 #4

• Tobias
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag tror inte heller att det ska vara något problem, men vill vara på den säkra sidan.

Tänkte använda mig av SG gyro armaturen (den jag lämnat pris på), och det enda jag kan hitta på den är krav på hur stor volym skyddskåpan behöver ha och höjd ovanför armaturen samt att det ska vara 0,01m till brännbart material i ljusriktningen.

Det står inget om vilken typ av material den får installeras i.
Hur varm blir en led armatur på 6W ett drivdon i normala fall?

Re: Papp i skydskåpa 10 nov 2017 22:48 #5

De flesta LED-armaturer är konstruerade för att ligga under 40 grader, över denna temperatur minskar livslängden.

Re: Papp i skydskåpa 11 nov 2017 07:53 #6

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Tobias skrev:
Hur varm blir en led armatur på 6W ett drivdon i normala fall?

En 6W LED av idag ger på ett ungefär 1-2 W av energin ut som ljus och 4-5 W som värme.
Drivdonet har troligen en verkningsgrad på minst 80%, dvs producerar ca 1 W värme.

En (ganska liten) del av LED'ens värme strålar ut med ljuset, mycket strålar ut ifrån baksidan. Detta för att LED producerar mycket lite IR i själva ljusflödet, i motsats till alla andra traditionella ljuskällor.

Hur varmt blir det då utav ca 5-6W värme.

Det är ju omöjligt att ge ett generellt svar på, bäddar man in det i ett litet välisolerat utrymme så blir det väldigt varmt, låter man det bli fritt exponerat för snålblåsten på västgötaslätten en marsdag så håller det sig riktigt svalt.

Men hur varm en 5W vanlig glödlampa blir kan de flesta referera till.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.63 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa