fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Hitta rörstopp i stigare till lägenheter
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Hitta rörstopp i stigare till lägenheter

Hitta rörstopp i stigare till lägenheter 25 okt 2017 08:45 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Har ni något bra knep för detta?

Förr i tiden skickade man in en liten sprängladdning och avfyrade den vid stoppet. Enkelt och effektivt. Men detta är inte längre tillåtet och inte heller speciellt lämpligt i ett bebott hyreshus

Jag skulle vilja ha en dragfjäder med en liten sändare längst ut. Så man kan skicka in denna tills det tar stopp och sen pejla fram exakt var man ska bila. Men detta finns väl inte?

Nåt annat tips?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Hitta rörstopp i stigare till lägenheter 25 okt 2017 09:12 #2

Jag har ingen direkt erfarenhet av detta men en tanke kom på en kanske lite okonventionell lösning, trycka i en värmekabel och köra värmekamera?

Re: Hitta rörstopp i stigare till lägenheter 25 okt 2017 09:23 #3

Om man knyter I en FK I dragfjädern och sedan hänger man på en ledningssökare på FK:n så bör man hitta ganska exakt var stoppet är. Bör ju vara en styvare dragfjäder typ "rörålen" eller liknande, annars får man inte med FK:n.

Re: Hitta rörstopp i stigare till lägenheter 25 okt 2017 15:58 #4

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Använd en stålfjäder och koppla på en signal och sök med sökaren, Och det var inte tillåtet med knallhattar tidigare heller men den tidens elektriker använde dom i alla fall. Utslaget blev nästan alltid neråt.

Re: Hitta rörstopp i stigare till lägenheter 25 okt 2017 17:33 #5

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Vad för slags signal Elmont?

Jag har en "vanlig" kabelsökare "Suretrace" tror jag den heter. Vi hittade dagens två rörstopp med denna. MEN man får ju signal efter hela rörets längd då. Så det blir lite knepigt att hitta var nånstans man ska bila.

Vi visste ju hur långt vi fick in fjäder från båda håll så det gick ju till slut få fram var vi skulle bila men hade ju underlättat om man hade en lösning som bara gav signal exakt vid själva rörstoppet...

Hur löser man det?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Hitta rörstopp i stigare till lägenheter 25 okt 2017 18:24 #6

Skulle det fungera att ta en skärmad kabel (t ex tv-antenn-koax), skala bort skärm och yttermantel på 10 cm längst ut och skicka in den i röret?
Signal från kabelsökaren ansluter man då till kabelns innerledare, och ser till att jorda skärmen i utgångsänden.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.70 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa