fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Diazed utlösningstid
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Diazed utlösningstid

Diazed utlösningstid 25 sep 2017 14:27 #1

Jag läste denna tråd. www.fluxio.se/forum/elinstallationer/29693.html

Uppenbarligen har olika fabrikat av Diazedsäkringar olika karakteristik. På Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans finns en tabell där man t.ex. kan utläsa IFÖ:s värden. Vid t.ex. 10 A 0,04s har IFÖ 56 A medan 82 A är godkänt. (Var är förresten värdet 82 A hämtat?).

Kan någon av Fluxios duktiga deltagare berätta lite mer om olika diazed-fabrikat?
Senast redigerad: 25 sep 2017 14:30 av Anders Stigö.

Re: Diazed utlösningstid 25 sep 2017 17:07 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men utifrån dimensionering så är skillnader mellan fabrikat ointressant då det är svårt att säkerställa att endast "godkända" fabrikat används, utan det blir de som ligger på hyllan hos Ica.

Därför använder man normalt standardens värden som anger "worst case" - inget fabrikat är sämre. Därifrån kommer 82 A. Dessa siffror hittar man i SS 424 14 05 eller SS-EN 60269.
Följande användare (n) sa tack: Anders Stigö, Electrum

Re: Diazed utlösningstid 25 sep 2017 18:10 #3

I praktiken är spridningen ganska stor mellan olika säkringsexemplar av samma fabrikat också. Utlösningstiden för en given överström beror också på säkringens omgivningstemperatur och om säkringen var kall (alltså obelastad sedan länge) eller varm (belastad med märkström i flera timmar) innan överströmmen uppstod.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare (n) sa tack: Anders Stigö

Re: Diazed utlösningstid 25 sep 2017 19:29 #4

Tack Bo och Torbjörn för svar som helt täckte in min fråga.

Jag stänger tråden.

--Anders
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.66 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa