fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vadsbo LD220 problem
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Vadsbo LD220 problem

Vadsbo LD220 problem 10 sep 2017 07:25 #1

• Tobias
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,

Jag har gjort en installation där jag använde vadsbos LD220 dimmrar, eftersom att det var en öppen planlösning med möjlighet att komma in ifrån tre håll så kändes det som en bra lösning eftersom att man då fick möjlighet att dimmra takbelysningen från alla ingångar.

Belysningen i taket består av ca 16 spottar som är delade på två grupper som går på en varsin LD220 dimmer, för att tända och släcka så sitter det tre stycken vanliga exxact kronbrytare med impulsfder, allt går på samma gruppsäkring och tändtrådarna går i samma rör men dimmerdonen är placerade på olika ställen.
Problemet är att ibland så tänder grupperna varandra, t:ex om man dimmrar ner den ena gruppen släcks ibland den andra gruppen eller om man tänder den ena så tänds eller släcks den andra också.
I kanske 2/3 av falllen fungerar det som det ska och resterande fall krånglar det.

Har någon annan haft samma problem? kan det bero på induktion mellan trådarna?
Samma dimmrar sitter på andra ställen och där fungerar det bra...

/Tobbe

Re: Vadsbo LD220 problem 10 sep 2017 14:44 #2

Skulle gissa på kapacitiv koppling (alltså inte magnetisk induktion) mellan tändtrådarna och andra spänningsförande ledare som går i samma rör.
Man slipper mycket problem om man kan planera installationen så att tändtrådar bara går tillsammans med nolla och ev skyddsjord, dvs inga ständigt spänningsförande fasledare eller "främmande" tändtrådar i samma rör eller flerledarkabel.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Vadsbo LD220 problem 10 sep 2017 15:56 #3

• Tobias
  • ( Användare )
  • Färsking
Om det beror på kapacitiv koppling, går det då att lösa på något sätt? Att riva upp väggar och tak och sära på trådarna är inget alternativ...
Går det sätta något form av motstånd där tändtråden (den från impulsbrytaren) går in i dimmeraktorn?
Senast redigerad: 10 sep 2017 15:57 av Tobias.

Re: Vadsbo LD220 problem 11 sep 2017 20:10 #4

En annan möjlighet, som jag kanske borde ha nämnt i förra inlägget, är att sätta kronomkopplare som impulsbrytare och koppla dem så att tändtråden kortsluts till nollan när brytaren står i viloläge.

Men annars kan man ju mycket väl prova med ett motstånd eller kanske kondensator för att hålla tändtråden "lugn". Tänk dock på att motståndet måste tåla effektutvecklingen om en impulsbrytare skulle fastna ständigt tillslagen.

Re: Vadsbo LD220 problem 11 sep 2017 21:14 #5

• Jonas
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Projektering, cad, m.m.
Transientskydd - E13 015 45

?

Re: Vadsbo LD220 problem 12 sep 2017 05:52 #6

Hjälper troligen inte. De kapacitivt kopplade spänningarna kan ju aldrig få högre toppvärde än vad nätspänningen har normalt, så transientskyddet får nog aldrig tillfälle att gripa in.

Re: Vadsbo LD220 problem 12 sep 2017 07:26 #7

• Tobias
  • ( Användare )
  • Färsking
Hade det bara gått att tända på ett ställe hade nog lösningen med att kortsluta tändtråden mot nollan varit en bra idé men eftersom där sitter knappar på tre ställen så blir det ingen bra lösning

Har någon något tips på ett motstånd eller en kondensator som tål effekten, det borde väl fungera bäst att lägga kondesatorn/motståndet mellan tändtråden och nollan?
Den kommer bara vara spänningssatt ganska korta stunder, max 10-15 sekunder åt gången skulle jag tro (medans någon dimmrar upp eller ner).

När jag skriver tändtråd så menar jag tråden från impulsbrytaren till dimmeraktorn, vad kallar man den styrda tråden från dimmeraktorn till armaturerna?

Re: Vadsbo LD220 problem 12 sep 2017 07:59 #8

Är detta ett bekymmer som enbart Vadsbo har eller är det generellt för alla dimmerpuckar?

Sitter med samma bekymmer och har testat att byta till en LD440 som Vadsbo:s support sa att det skulle lösa problemet men icke.
Senast redigerad: 12 sep 2017 08:23 av Mattias Wehlén.

Re: Vadsbo LD220 problem 12 sep 2017 20:55 #9

Prova med t ex ett motstånd 47 kohm 5 W. Eller en X2-godkänd kondensator på 1 uF.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.78 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa