Hus bygge med kostnadskalkyl och tips

24 aug 2017 15:40 - 25 aug 2017 05:13 #1 av Niklas Hansson
Jag är en service elektriker som jobbat i cirka 5 år. Och nu har jag och tjejen köpt tomt som vi ska bygga hus på och jag har aldrig räknat på hus bygg då jag gjort mindre jobb som badrum,kök m.m. så eftersom det finns ett sånthär fantastisk forum så vill jag gärna suga åt mig så mycket info av dem som har kunskap och erfarenhet. Nu är bara tomten köpt och inte kommit så långt men lika bra att börja planera. Så om folk har tips på hur man gör en kalkyl över kostnader. Och man får gärna komma med tips på installationer som blev bra och diverse fallgroppar.

Må gott

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2017 12:20 #2 av Ronnie Lidström
Hyfsad standard EL brukar väl gå på ca 100 000 - 200 000 kr.. Om man anlitar elfirma. Men du är elektriker väl? Så du har tänkt göra det mesta själv får man anta.. Har du inte egen behörighet så behöver du prata med din chef så han kan göra anmälan, stå för intyg osv.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2017 14:56 #3 av Niklas Hansson
Jo jag är elektriker och snart klar med min abl utbildning så den biten är inga problem. Ville bara ha tips om lite fingervisning priser och nån beräkningsmall. Sen om någon har lite kul idéer eller saker som fungerat bra vid husbygge så tar jag gärna emot dessa förslag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2017 13:05 - 28 aug 2017 13:06 #4 av Robban
Hej Niklas.
Du kan på 15 minuter knappa in hela din anläggning i kalkylprogrammet Trep.
www.trep.se

Vill du göra det enkelt finns det hela typrum att lägga till. (Typ standard vardagsrum, WC etc.)
Vill du göra det avancerat kan du lägga till produkterna i detalj (vägguttag, kabel i vägg etc.)

Ut trillar total montagetid och grossistnettopris för grejerna. Har du tillgång till rabattbrev så får du ut ditt nettopris.

Du ser även hur mkt material och tid som går åt per moment. Kansalisation, kabeldragning, apparatmontage etc. På så sätt kan du se att du håller budgeten.

Hör av dig om du tycker att nåt är konstigt, Trep | kalkyl är gratis :) :)

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2017 20:11 #5 av Richard
Huset kommer gå på ca 125.000 kr. Tyvärr är fluxio fel forum att leta efter små detaljer. Kolla in byggahus.se istället

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2017 20:37 #6 av Niklas Hansson
tjenare Robban
tack för tipset (Y)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2017 05:25 - 29 aug 2017 12:16 #7 av Robban
Toppen Niklas.
Jag såg att du registrerade dig.
Behöver du lite starthjälp kan du läsa post 2 i detta inlägg: :)
Gratis och enkel elkalkyl

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg