fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar

Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 31 jul 2017 18:30 #1

Hej, har en fundering och tänkte kolla med er hur ni brukar göra. Det gäller ett fasadmätarskåp (Garo) där huvudsäkringen (mätarsäkringen) är 25 A. För tillfället är finns det en utgående kabel från skåpet (6 mm2) till huset. Kunden har byggt ett förråd och vill ansluta ytterligare en kabel som går direkt från mätarskåpet till en undercental som placeras i förrådet. Brukar ni rent krasst ansluta kabeln till huvudbrytaren eller bestyckar ni skåpet med extra plintar? Två stycken kablar i huvudbrytaren brukar bli tajt.

Här är en länk till skåpet i fråga.
www.garo.se/installation/matarskap/matar...atarskap-inf-25a-1pl

Mvh
Senast redigerad: 31 jul 2017 18:31 av Anders Karlsson.

Re: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 31 jul 2017 19:06 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Forum-kung!
Men de där skåpen har väl en plint (med överfall) redan, där du kan lägga in en extra matning.
Så har i alla fall jag gjort.

Men du kan köpa ut en sats extra överfall för säkerhets skull innan du åker iväg på jobbet.
www.garo.se/tillbehor/tbs-al-cu-tryckbricksats1
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 31 jul 2017 19:09 #3

Sitter det inte din skena för att sätta automatsäkringar typ 3x16 ? Han behöver la inte så mycket effekt i ett förråd eller☺?

Re: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 31 jul 2017 19:12 #4

• Electrum
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Forum-kung!
Mitt egna skåp här hemma har jag utrustat med fördelningsplint med 4 in/utgångar.
För här har jag tre utgående huvudledningar, då kändes det bäst med plintar.

"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 31 jul 2017 19:43 #5

Hej, precis som du beskriver Electrum så är det liknande plintar jag syftar till. Jag har ingen erfarenhet av detta skåp så därför frågar jag. Jag tycker att det är "fackmannamässigt" att utrusta skåpet med plintar, (DIN-montage) bredvid huvudbrytaren. Som du skriver Niklas, räcker det gott med 3x16A, dock vill dom framtidssäkra för att eventuellt installera en laddstolpe (trefas). Detta kan dock utföras i efterhand då matning fram till förrådet kommer att bestå av 6 mm2. Det enklaste är väl att ansluta kabeln i befintlig plint (med överfall).
Senast redigerad: 31 jul 2017 20:02 av Anders Karlsson.

Re: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 01 aug 2017 06:41 #6

• Alexander N
  • ( Användare )
  • Junior
Brukar lägga 2 kablar på standardplintarna till höger om huvudbrytaren med gott samvete om dom har samma area. (Alltså inte på huvudbrytaren som du skrev men misstänker att du bara skrev fel)

Re: Fasadmätaskåp Garo, två utgående kablar 01 aug 2017 07:20 #7

Alexander N skrev:
Brukar lägga 2 kablar på standardplintarna till höger om huvudbrytaren med gott samvete om dom har samma area. (Alltså inte på huvudbrytaren som du skrev men misstänker att du bara skrev fel)

Ja, jag menade inte direkt i huvudbrytaren utan i anslutningspunkten. Men iom att två kablar får plats kommer jag att använda anslutningspunkten istället för att montera extra plintar på DIN-skenan. Tack för hjälpen.
Senast redigerad: 01 aug 2017 11:04 av Anders Karlsson.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.72 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa