fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

RCBO för 110V/60Hz
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: RCBO för 110V/60Hz

RCBO för 110V/60Hz 12 jul 2017 15:22 #1

• Roland
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,
Ligger med båten på Gran Canaria. Vill ha ett 110V Landströmsintag eftersom resan går mot USA.

Enligt de nya amerikanska reglerna skall det finnas en RCBO inom 3 m från intaget. Båtelektrikern som skulle utföra jobbet kom med en RCBO 30A med märkesspänning 240V. Jag protesterade och han menade att det var O.K. eftersom spänningen var lägre än 240V ?

Stämmer detta?

Nu hittade jag en som hade märkesspänning 125 - 240V 50/60Hz. Om ovanstående är fel skulle denna vara ett bättre alternativ?

Re: RCBO för 110V/60Hz 12 jul 2017 15:39 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag kan inte se varför det inte ska fungera.

Det är ju bara strömmar som mäts, inte spänning.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: RCBO för 110V/60Hz 12 jul 2017 16:47 #3

Det enda problemet är att testknappen kanske inte får jordfelsbrytaren att lösa ut vid 110 V när testmotståndet är dimensionerat för omkring 230 V. Det finns ju en tidigare tråd på forumet där bl a jag har lagt in resistansvärden för testmotstånd i olika JFB, bl a någon som var märkt med ett ganska stort spänningsintervall.

En möjlighet är ju att sätta dit en vanlig 230 V jordfelsbrytare och komplettera installationen med en extra testknapp och testmotstånd för 110 V. 3,0 kohm bör vara lämpligt, då får man 30 mA testström även vid viss underspänning på 110 V-nätet.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: RCBO för 110V/60Hz 12 jul 2017 16:48 #4

• Roland
  • ( Användare )
  • Färsking
Jo det var så elektrikern sa i Spanien. Att det bara är strömmen som mäts.
Inte lätt att argumentera på Spanska om man bara kan beställa en cerveza:P

Men jag hittade detta på ett annat forum. Jag kan dock inte avgöra hur relevant det är?

USA har även som sagt personskyddsautomater, fast de kallar dem inte så, utan kallar dem typ elcentralmonterade jordfelsbrytare (elcentral = "panel", jordfelsbrytare = GFCI), och de har också felutlösningsström på 5mA för personskydd.

Det hela är ju mycket enkelt att jämföra:
230V och 30mA ger 7667 ohm = Vanlig el hos oss
120V och 5mA ger 24000 ohm = Vanlig el i USA
115V och 30mA ger 3833 ohm = "Svensk" jordfelsbryrare, mittbalanserad 230V
130V och 30mA ger 4333 ohm = "Svensk" jordfelsbrytare, 230V mellan faserna i trefas

Här ser man att USA visserligen har valt mycket högre resistans men man ser framförallt att det krävs avsevärt lägre resistans för att lösa ut en "svensk" jordfelsbrytare vid de 115V (trådstarten) och 130V (Norge) som diskuterats i tråden.

Wikipedia säger ungefär att det är inte direkt lätt att avgöra vad som är rätt.

Nu är den där pratet om 5 mA jordfelsbrytare lite gammalt. Möjligtvis gäller det om man sätter eluttag. Dock har ABYC infört krav på 2 polig säkring med 30 mA efter intaget i båten.
Senast redigerad: 12 jul 2017 16:51 av Roland.

Re: RCBO för 110V/60Hz 12 jul 2017 17:23 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Det du skriver påminner mig dock om en sak. Testknappen för jordfelsbrytaren kommer inte fungera som tänkt.

Det interna motståndet är ju värden lite motsvarande tabellen din, dvs en JFB för 230V löser troligen inte alls vid 120V när man testar med testknappen.
Och likaså, en JFB för 120V får alldeles för hög testström med testknappen när den är kopplad på 230V.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: RCBO för 110V/60Hz 12 jul 2017 19:31 #6

• Roland
  • ( Användare )
  • Färsking
Har jag förstått det rätt att JFB kommer att erbjuda samma säkerhet på 110V som om den satt i ett 220V system?

Om problemet bara är att testa funktionen med test knappen kan jag ju alltid generera 220V för test.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.68 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa