fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Presshylsor.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Presshylsor.

Presshylsor. 04 maj 2017 21:49 #1

• Erik
  • ( Användare )
  • Färsking
Hallå där!

Hur vet jag vilka presshylsor som godtar 230 volt?

Har ett gäng av biltemas skarvhylsor liggandes men som är inköpta på "bilavdelningen", så därför tänkter jag att det är endast för 12 volt. Har kikat på hemsidan men hittar inte info där.

Behöver skarva inkommande matande kabel som går till byggcentral men har inte möjlighet att åka till grossist förrän till veckan.

Det är gula 6mm2 skarvhylsor med krympslang som är tanken, tills centralen ska monteras.

Någon som vet?

Re: Presshylsor. 05 maj 2017 01:32 #2

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Skarva med sockerbitar tills du byter matning. Eller rätt variant med tjockare gods.

Re: Presshylsor. 05 maj 2017 14:36 #3

• Erik
  • ( Användare )
  • Färsking
Om det är det enda materialet man har för stunden skulle jag vilja veta om det är riskfyllt att använda den lösningen tills annan finns, alltså 3 dagar.

Vet att det är en dålig lösning men enligt hypotesen "enda lösning" tillgänglig.

Effekten som tas ut är maskiner såsom cirkelsåg mm.

Re: Presshylsor. 05 maj 2017 15:42 #4

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Du har haft hela dagen på dig att fixa rätt. Det alternativet du har är ej rätt. Men duger kanske. Det värsta som kan hända är ju att det glappar. Då fungerar inte sågen....
Senast redigerad: 05 maj 2017 15:44 av Richard.

Re: Presshylsor. 05 maj 2017 22:57 #5

Biltemas presshylsor är godkända enligt standard: EN 60352-2 se LÄNK.

I Norge används de helt OK i oljeindustrin, och de har de hårdaste krav jag känner till.

I min ungdom (MÅNGA år sedan), var kravet att tången man pressade med skulle pressa in dimensionen (grön=0,75 mm2,röd=1.5 blå=2,5 gul=6 mm2), använder denna fortfarande, kallas allmänt bara "abikotång". Det kravet har jag inte sätt längre, dock har ju tängerna färgprickar som följer presshylsornas färg.

I vissa fall specas det att vi bara får använda oisolerade presshylsor, men då börjar problemet, vilken tång är rätt .....
Senast redigerad: 05 maj 2017 23:04 av Claes Börjesson.

Re: Presshylsor. 06 maj 2017 21:21 #6

• Erik
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för utförligt svar!
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.65 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa