fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Inkoppling
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Inkoppling

Inkoppling 07 apr 2017 19:47 #1

• Tony
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Jobbar som eltekniker- AB
IMG_0557.PNG

Tjena! Ska koppla in en häll, men tycker att schemat är fel..
Skulle behöva hjälp med detta då Siemens support tydligen
inte kunde hjälpa mig med detta. Enligt deras support har de
ingen som är kunnig på detta. Jag vill koppla in den 3~ alternativt
2~.. Tacksam för hjälp, behöver få igång den åt kunden snart..
Ha en trevlig helg!!
Bilagor:
Senast redigerad: 07 apr 2017 19:52 av Tony.

Re: Inkoppling 07 apr 2017 19:57 #2

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Koppla enligt det nedre alternativet?
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: Inkoppling 07 apr 2017 20:01 #3

Det ser ut ungefär som det brukar göra på hällar med 230 V elementspänning. De brukar vara tänkta för att lasterna ska läggas mellan nollan och en eller två faser, om den ska anslutas till ett vanligt svenskt 400/230 V TN-nät. Tanken är att den tredje fasen ska belastas av en separat ugn.

Om man vill ha en häll som belastar alla tre faser någotsånär jämnt, så ska man välja en med 400 V elementspänning.

Bilderna är nog inte helt korrekta, men så bra som man kan begära på skyltar som tas fram av en halvkunnig grafikavdelning.
Hur ser det ut i verkligheten i kopplingsdosan, sitter det några byglar mellan skruvarna på högra sidan?
Jag antar att om man VERKLIGEN vill använda tre faser, så skulle man kunna mata var och en av högra sidans skruvar från var sin fas. Men då får man troligen resultatet att en fas belastas av två plattor, och de två övriga faserna belastas av en platta var.

Den Whirlpool-häll från ca 2010 som jag har i stugan, är kopplad så att tre plattor + manöverström ligger på en fas och den fjärde plattan (vänster bak) ligger på en annan.