fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Inkoppling
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Inkoppling

Inkoppling 07 apr 2017 19:47 #1

• Tony
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Jobbar som eltekniker- AB
IMG_0557.PNG

Tjena! Ska koppla in en häll, men tycker att schemat är fel..
Skulle behöva hjälp med detta då Siemens support tydligen
inte kunde hjälpa mig med detta. Enligt deras support har de
ingen som är kunnig på detta. Jag vill koppla in den 3~ alternativt
2~.. Tacksam för hjälp, behöver få igång den åt kunden snart..
Ha en trevlig helg!!
Bilagor:
Senast redigerad: 07 apr 2017 19:52 av Tony.

Re: Inkoppling 07 apr 2017 19:57 #2

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Koppla enligt det nedre alternativet?
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: Inkoppling 07 apr 2017 20:01 #3

Det ser ut ungefär som det brukar göra på hällar med 230 V elementspänning. De brukar vara tänkta för att lasterna ska läggas mellan nollan och en eller två faser, om den ska anslutas till ett vanligt svenskt 400/230 V TN-nät. Tanken är att den tredje fasen ska belastas av en separat ugn.

Om man vill ha en häll som belastar alla tre faser någotsånär jämnt, så ska man välja en med 400 V elementspänning.

Bilderna är nog inte helt korrekta, men så bra som man kan begära på skyltar som tas fram av en halvkunnig grafikavdelning.
Hur ser det ut i verkligheten i kopplingsdosan, sitter det några byglar mellan skruvarna på högra sidan?
Jag antar att om man VERKLIGEN vill använda tre faser, så skulle man kunna mata var och en av högra sidans skruvar från var sin fas. Men då får man troligen resultatet att en fas belastas av två plattor, och de två övriga faserna belastas av en platta var.

Den Whirlpool-häll från ca 2010 som jag har i stugan, är kopplad så att tre plattor + manöverström ligger på en fas och den fjärde plattan (vänster bak) ligger på en annan.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Inkoppling 07 apr 2017 20:26 #4

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Om trådskaparen saknar nolla/neutralledare så går den häll ej att koppla in...

Re: Inkoppling 07 apr 2017 21:03 #5

• Tony
  • ( Användare )
  • Färsking
Det ser ut som på bilden i verkligheten, ligger ett bläck på nollan precis som det är ritat.
Det som förvillar är ju att det går två trådar ifrån L1 enligt bilden, till var sin plint. Jag undrar
varför.. Alltså om båda övre högra plintarna ska ligga på samma fas, varför då rita det som
de gjort, istället för att rita in ett bläck även där? Är ju även märkt med olika färger, ( BN och GY)..
Senast redigerad: 07 apr 2017 21:06 av Tony.

Re: Inkoppling 07 apr 2017 23:35 #6

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
Det där var ingen bra reklam för Siemens. Har det brunnit i kontoret hos detta företag?

Re: Inkoppling 08 apr 2017 07:06 #7

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Samma anvisning som Gaggenau. De skickar med en snutt femledare med samma färgmärkning som på schemat och jag gissar att de har byglat i andra änden av kabeln för att förenkla.
Det går givetvis att göra byglingen i hällen istället. Själv valde jag att lägga ihop trådarna i perilexstickpropen, så det blev exakt som på bilden. Man vet inte vad det är för kunskap på nästa person som ska in där.
Senast redigerad: 08 apr 2017 07:07 av müssli.

Re: Inkoppling 08 apr 2017 08:05 #8

• Tony
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag håller med dig Bo, när man dessutom ringer till deras support för att få reda på hur jag ska lägga faserna, och de svarar att det inte finns någon som kan svara på det. Man blir rätt trött.. Men jag lägger L1 på plint 1 och byglar över till plint 2. Sedan L2 på plint 3. Antar att det är så de har försökt rita in det?.. Tack för hjälpen, vill inte gärna bränna en häll för väldigt dyra pengar..

Re: Inkoppling 08 apr 2017 09:45 #9

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Jag antar att du även kopplar in Neutralledaren....

2~N
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.68 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa