Inkoppling av personskyddsautomat

04 apr 2017 11:55 #1 av Konstruktör el
Hej,

Häromdagen var jag o kopplade in en personskyddsautomat efter att jag utfört en utomhus installation. Problemet är att så fort jag vrider huvudbrytaren då slocknar hela kåken med en gång...
Jag är lite skeptisk över att det är kanske något fel i själva kabel dragningen i elcentralen... det är en elfirma som har vart o bytt ut en gammal gängcentral mot en ny normcentral....
men jag hann inte felsöka än , Jag har gjort en snabb skiss över hur elcentralen samt inkopplingen av personskyddsautomat ser ut...

Tack på förhand!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2017 12:09 #2 av Ebbe
Om du har kopplat enligt skissen så är det bara att flytta ink nolla i PSA till PE-skenan.
Fasen har du tagit före JFB och nollan har du tagit efter. :)
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2017 13:29 #3 av Konstruktör el

Ebbe skrev: Om du har kopplat enligt skissen så är det bara att flytta ink nolla i PSA till PE-skenan.
Fasen har du tagit före JFB och nollan har du tagit efter. :)


Hej Ebbe
Precis.. håller med.. jag har totalt missat de.. för hade de varit en TN-S system då hade det funkat...
rätta till om jag nu tänker fel...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2017 18:02 #4 av Electrum

Salimholm Fadi skrev:

Ebbe skrev: Om du har kopplat enligt skissen så är det bara att flytta ink nolla i PSA till PE-skenan.
Fasen har du tagit före JFB och nollan har du tagit efter. :)


Hej Ebbe
Precis.. håller med.. jag har totalt missat de.. för hade de varit en TN-S system då hade det funkat...
rätta till om jag nu tänker fel...

Nej.
Du har i praktiken ett TN-S efter din 4-poliga JFB.
Men så blandar du ihop korten totalt sen, och tar fas ifrån ej JFB-skyddad del (efter HB/före JFB) medan du tar nollan som är bakom 4-pol JFB.
Då reagerar den naturligtvis som den gör, då den mäter ström "tillbaka" i sin nolla, som inte motsvarar samma ström i någon av dessa mätta faser.


Ebbe har angivit den korrekta lösningen.
Då du nu gör en ny JFB-skyddad anläggningsdel så tar du fasen direkt efter HB, precis som du gjort, det är korrekt. Men nollan måste du också återlämna före den 4-poliga JFB'n.
Och där har du ingen nollskena, utan bara en kombinerad PEN/PE-skena.



Skulle du sätta in en skena eller två till i centralen så skulle det bli lättare att tänka rätt, och det skulle iofs även bli en lite snyggare lösning*.

Då skulle inkommande PEN (ifrån 4-trådsmatningen, TN-C) går till en PEN-skena. Denna skena skulle kunna få vara även PE-skena, som det är i din central precis nu.
Sen skulle man kunna tänka sig att man även skapar ett TN-S system i centralen, men utan JFB-skydd.
Det ordnas med att sätta en N-skena, och bara bygla den mot PEN-skenan.
Här har vi alltså en central med en kombinerad PEN/PE-skena, och sen en Noll-skena som är utan JFB-skydd.
Denna central ser precis ut som det alltid såg ut i slutet av förra seklet. Då hade vi gängsäkringscentraler med en PEN/PE skena och så nollskenan och det var den s.k. nollskruven som förband skenorna mot varandra.

Nu kan vi i denna central sätta in valfritt antal JFB och PSA, det är bara att mata in faser och nollan ifrån den oskyddade nollskenan. Och efter JFB/PSA får vi en nya nolla (/nollskena) som hör till de grupper som är skyddade av JFB'n.

Nu saknar du en oskyddad N-skena, men din PEN-skena är ju PEN, dvs den har både PE och (oskyddad) N.


Men om du funderar ett tag på detta, vad som är PEN-skena och vad det innebär, vad en parallellkopplad skena till denna är ifall:
1. Du ansluter nollor till denna
2. Du ansluter jordtrådar till denna.

Och slutligen vad det blir för skena om det passerar genom en JFB.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2017 18:04 #5 av Electrum
Jag måste verkligen inskärpa att du måste verkligen ta och greppa detta ordentligt innan du fortsätter och göra sådana här jobb.
Lattjar du på och kopplar lite på chansning och hoppas att det fungerar så kommer du garanterat ganska snart lämna ett hus där du pajat elektronik och elapparater för flera tiotusentals kronor.

Jag lovar, det är inget du vill uppleva.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2017 18:07 - 04 apr 2017 18:07 #6 av Electrum
Och jag undrar fortfarande vad för underlig firma du jobbar på.
Varför har du ingen chef/arbetsledare som vägleder dig.

Hos oss skulle aldrig någon få jobba med sånt här solo innan vi har koll på att kunskapen både finns där och sitter i ryggmärgen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2017 08:24 #7 av Konstruktör el

Electrum skrev: Och jag undrar fortfarande vad för underlig firma du jobbar på.
Varför har du ingen chef/arbetsledare som vägleder dig.

Hos oss skulle aldrig någon få jobba med sånt här solo innan vi har koll på att kunskapen både finns där och sitter i ryggmärgen.


Jag är inte ett dugg skyldig för att berätta om jag nu har en chef eller ej... först så vill jag tacka för din förklaring och jag fattar precis vad du menar och vad du nu vill komma fram till. Kåken som jag var på var obebott och det fanns inte heller några elapparater som var anslutna ...så jag har inte gått o lämnat en osäker anläggning bakom mig. Säkerheten är a och o och det begriper jag. Jag jobbar ihop med en behörig installatör och jag brukar bolla frågorna med han..men han var inte på plats då , och jag vet exakt vad PEN -ledare ÄR FÖR NÅGOT!.. tyvärr så har jag däremot ba skissat fel så det uppfattades som felkopplat såklart..ink. nollan i PSA är ansluten till PE-skenan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2017 09:14 - 05 apr 2017 09:16 #8 av Rikard Ågren
Det man kanske reagerar på är du kopplar först och frågar sen. På ett forum dessutom

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2017 17:49 #9 av Electrum

Salimholm Fadi skrev: tyvärr så har jag däremot ba skissat fel så det uppfattades som felkopplat såklart..ink. nollan i PSA är ansluten till PE-skenan.

Varför fungerade det inte då?


Och det är alltså för din skull som jag påpekar att det är lite tokigt att koppla med JFB utan att ha råkoll.
Även om man har råkoll kan man ändå göra fel, men utan råkoll kommer man garanterat göra det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2017 15:14 #10 av Jonas
Bra fråga! Väldigt trista svar...

Jag vill påstå att många som slår sig för bröstet "att på min firma", "hos oss", "jag skulle aldrig". Lägg ner... Den här typen av pajkastning leder bara till att folk slutar fråga och istället upprepar fel efter fel gång efter gång.

Sådana firmor har jag sett. Tio stycken Maradona som ser ner på varje fel någon annan gör och aldrig erkänner ett eget fel. Den företagskulturen är den riktigt farliga...
Följande användare sa tack: Anders S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2017 17:37 #11 av elmont
Det som är farligt är väl att folk ger sig på jobb dom inte är vuxna. Att sedan i efterhand komma och fråga visar bara att dom inte var mogen sin arbetsuppgift. För naturligtvis frågar man sina arbetskamrater eller chef om man är osäker på det man sysslar med.
Hur det beteendet skulle leda till fler fel kan jag inte förstå.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 09:43 #12 av Robin
Vad har du använt för skiss program ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 10:55 #13 av Rikard Ågren
Ser ut att vara någon typ av CAD?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 okt 2018 11:50 #14 av Mikael Malmgren
Väldigt likt bakgrunden i mitt AutoCAD men det finns kanske fler som har samma.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.075 sekunder

Senaste foruminlägg