fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Brandklassad kabelstege
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Brandklassad kabelstege

Brandklassad kabelstege 27 mar 2017 16:29 #1

Jag ska gå med kabelstege där det finns medicinska gaser. Medicinska gaser och el får inte gå i samma brandcell. Är det någon som vet om det finns brandklassad kabelstege, typ täckt/inkapslad med lock?

Re: Brandklassad kabelstege 27 mar 2017 19:10 #2

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Hur tänkte du då?
Ska den vara EX säker?
Tror nog att du får dra runt stegen eller gasen...

Re: Brandklassad kabelstege 27 mar 2017 22:21 #3

Visst tusan kan de gå på samma stege, dock skall det vara 2-300 mm avstånd emellan elkabeln och gasslangarna. Eller så sätter man upp en skiljevägg (c:a 50 mm hög metallvinkel).

Detta är regler som jag använder när jag jobbar med Ex i Norge så de borde också gälla här.

Är hela rummet Ex-klassat och du skall gå med elkabel så skall du använda EKLK (eller EQLQ...).
Senast redigerad: 27 mar 2017 22:23 av Claes Börjesson.

Re: Brandklassad kabelstege 27 mar 2017 22:34 #4

• Markus Ågren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkonsult
Hm nu vet jag inte vad det är för typ av medicinsk gas men jag vet att när jag gjorde jobb på sjukhus så hade vi ett säkerhetsavstånd som vi skulle hålla gällande våran kabelstege och stamledningen för medicinsk gas, för mig det var då oxygen gas och lustgas.

Nu finns det väl så olika typer av gaser och olika klassningar som gäller. Men vad jag vet så finns ingen kabelstege som skapar sin egen brandcell, om det behövs detta krav så skulle jag säga att stegen ska flyttas som Rickard skriver alternativt så ska man bygga in kabelstegen.

OBO bettermann har utrustning för att skapa en egen brandcell, en typ av brandsäker kanalisation mer som en kanal.Tror de kan klassa upp till EI90 om jag inte minns fel.

Skulle vara intressant att veta ungefär vad det är för gaser som används när man får krav på att kanalisationen ska gå i egen brandcell känns verkligen som speciella förutsättningar. Kanske enklare att bygga in rören, fast då finns väl krav på att rören ska gå inspektera rören.
Markus Ågren

Re: Brandklassad kabelstege 28 mar 2017 19:56 #5

• Joel Ingolf
  • ( Användare )
  • Junior
  • Installationselektriker
Jag har gjort en del installationer i byggnader med många rör med medicinska gaser (och andra gaser också för den delen...) och har aldrig stött på liknande krav. Hur ser kravformuleringen ut?

Re: Brandklassad kabelstege 28 mar 2017 21:25 #6

• Markus Ågren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkonsult
Joel Ingolf skrev:
Jag har gjort en del installationer i byggnader med många rör med medicinska gaser (och andra gaser också för den delen...) och har aldrig stött på liknande krav. Hur ser kravformuleringen ut?

Håller med om att det var speciella krav, känns som om det ska vara egen brandcell så måste det vara en speciell anläggning. Inte någon typ av sjukhus avdelning utan typ forskning eller special avdelning.
För det finns standarder och handböcker för utformning av medicinska gaser där avstånd finns med för elektriska installationer. Även del 710 som omfattar medicinska installationer.
Markus Ågren
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.61 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa