Checklistor för olika projekt.

24 feb 2017 14:17 - 24 feb 2017 14:17 #1 av Alexander N
Nu när det är på tapeten med dom nya reglerna och egenkontroll program så har vi sett över hur vi har det på företaget. Så nu sitter jag och försöker förbättra våra rutiner när det gäller dokumentationen, egenkontroll och checklistor.

Vi har idag en bra plattform för att hantera våra kontroller och checklistor digitalt men innehållet behöver förbättras. Min tanke är att montörerna ska ha ett urval av checklistor att välja mellan när dom kommer till ett nytt projekt beroende på vad som skall göras, alternativ att aktuella listor redan blivit valda och kopplade till arbetsordern . Jag tänker inte bara på kontrollerna för själva elarbetet utan även att man ska få med punkter som rent allmänt påminner hur du ska göra vid start på nytt jobb, tex:
  • Har jag alla kunduppgifter? (Faktura, kontakt, rot m.m.)
  • Har jag tillräckligt med underlag för att utföra jobbet/få information av kunden direkt?
  • OSV


Sedan punkter för kontroll under montage, kontroll före idrifttagning och övrig egenkontroll

Har även en ide att man kan ha jobbspecifika checklistor för tex:
  • Badrumsrenovering
  • Köksrenovering
  • Nybygge Villa
  • Servicejobb
  • m.m. som kan ha speciella punkter som är bra att tänka på


Är inte ute efter att få något serverat till mig utan mer ett utbyte av ideer och kanske att vi tillsammans kan få ihop en liten "bank" av lathundar/checklistor (delat google dokument kanske?). Tänker också att det skall vara ganska enkla punkter och inte för detaljerade så man ska kunna gå igenom listan på någon minut bara.

Är detta något som skulle vara intressant att jobba ihop med? Kan även ta det på privata meddelanden om det inte är passande i forumet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2017 17:55 #2 av Lars Blomkvist
Har varit inne på samma linje och märkt att det skapar mer merjobb än hjälper? Det krävs enormt mycket olika mallar för alla typer av jobb.

Men jag bollar gärna idéer framåt.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2017 11:29 #3 av Richard
Hallå
Nu är företaget registrerat hos Elsäkerhetsverket.
Vad händer nu????

Man ska samman föra uppgifter mm i en pärm eller likn, har inte lagt så mycket energi på detta. Man har ju gått om tid :-) Blir troligtvis en sista minuten grej av detta också.

Självklart har utbildningsföretagen snappat upp detta och vill tjäna pengar på detta. Vore det inte bra om vi elektriker gick ihop och undervisade oss själva i detta utan att alla ska betala 4000 kr /per person för en kurs?

Kursen är ju bara på en dag med massa kaffe pauser inräknade. Som vanligt är det inte mycket info man får ut av det.

Har ni andra löst det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2017 13:28 #4 av Johan
EIO har en "kurs" som är gratis som ska räcka att gå sa dom, den tänkte vi gå.

Sedan kommer Elvis programmet ha bra info/mallar etc i deras program inom snar framtid. Enligt dom skulle deras info och mallar räcka för att få ihop en egenkontroll pärm m.m.

Håller med dig, vore bra om alla här på forumet hjälpte varann. Tror inte heller kurserna som man ska gå ger så mycket....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2017 16:20 #5 av müssli
Jag har anmält mig till en kurs som går av stapeln om en månad. Har inte många att bolla med så för mig var valet enkelt. Jag kan återkoppla efter och tala om vad det handlade om. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2017 12:57 #6 av Fredrik Sjödin
Installatörsföretagen håller just nu informationsträff nummer 1. Den andra, som fokuserar på egenkontrollprogrammet kommer senare i April. Träffarna är kostnadsfria för medlemsföretag.

Utöver det har vi nyligen släppt reviderade mallar inom EIO FORM, som medlemsföretagen kan ladda hem.

I april släpper vi en webbtjänst där medlemsföretagen kommer att kunna skapa och underhålla sitt egenkontrollprogram.

Vi kommer även att släppa en handbok i systematiskt elsäkerhetsarbete, där vi beskriver hur systemet med bland annat egenkontrollprogrammet hänger ihop.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2017 16:24 #7 av Alexander N
Roligt att lite fler hittat hit. Har inte hunnit så mycket längre med mitt jobb på "checklistor". Har ögnat igenom mallen för egenkontrollprogrammet i EIO FORM och det verkar ju vara en bra grund. Ska kanske se om man kan komma på en sådan informationsträff framöver med.

Som Richard sa så har man ju gott om tid :tokig: , bollar GÄRNA ideer kring ämnet här och återkommer även när jag hunnit börja på mina checklistor .

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2017 19:57 #8 av Richard
Solar har gratis kurs. Kommer säkert via dom andra grossisterna inom kort.

:-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2017 05:47 #9 av müssli

Richard skrev: Solar har gratis kurs. Kommer säkert via dom andra grossisterna inom kort.

:-)

För några veckor sedan fick jag erbjudande från Solar om en kurs, den skulle kosta 4200 kr. En heldag inkl. lunch.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2017 06:51 #10 av Richard
Den 8 juni förra året tog riksdagen beslut om en ny elsäkerhetslag i Sverige. Den nya lagen träder i kraft 1 juli 2017 och det är för företag som gör elinstallationer som skillnaderna blir allra störst.

Kostnadsfritt seminarium 29 mars 2017

Solar Stockholm tillsammans med Elsäkerhetsverket förbereder just nu ett seminarium där vi bland annat kommer gå igenom nedan punkter. Seminariet kommer att äga rum den 29 mars 2017

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2017 17:17 - 10 mar 2017 17:20 #11 av müssli

Richard skrev: Den 8 juni förra året tog riksdagen beslut om en ny elsäkerhetslag i Sverige. Den nya lagen träder i kraft 1 juli 2017 och det är för företag som gör elinstallationer som skillnaderna blir allra störst.

Kostnadsfritt seminarium 29 mars 2017

Solar Stockholm tillsammans med Elsäkerhetsverket förbereder just nu ett seminarium där vi bland annat kommer gå igenom nedan punkter. Seminariet kommer att äga rum den 29 mars 2017

Man skulle bott nära Stockholm... :cheer:
Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]


Kostnad 4200 kr ex. moms. :ohmy:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder

Senaste foruminlägg