Kopplade in en luft/luft värmepump i ett nybyggt garage för 1 vecka sedan (vi har dragit allt el). Pumpen satte någon Annan in och lämnade pumpen med stickpropp så vi satte upp ett 1-vägs uttag med jord till denna, funkat kanon i en vecka men helt plötsligt löste jfb idag för kunden... var pumpen som löste jfb.
Hann inte undersöka så mycket idag la pumpen utanför jfb så länge. Men vad har ni för erfarenheter kring pumpar med jfb? Ska man köra på egen PSA istället eller helt utan jfb?
Är det en ny, eller åtminstone modern ganska ny, pump så ska inte en JFB ha problem med pumpen.
Jag kan tänka mig några orsaker.
Först och främst att det inte alls har med pumpen att göra, utan problemen råkade bara börja precis nu. Då är det snö som smält i någon utomhuslampa eller liknande vanliga orsaker.
Sen kan det vara de totala mängden läckström i apparater i huset, och LLVP'n var droppen som fick bägaren att rinna över.
Sen skulle det ju givetvis kunna vara ett fel i pumpen ifråga, eller en felkoppling utav dig.
Men detta är ju lite mindre troligt då det funkade en vecka först.
Jag skulle börjat med att megga själva LLVP'n mellan fas+noll mot jord (och 250V-läget för säkerhets skull, men det ska inte vara någon risk med 500V heller).
Sen skulle jag fortsätta med att mäta läckströmmar på olika grupper.
Den vanligaste orsaken till att en i övrigt fungerande LLVP löser JFB är trågvärmen (en värmekabel som ligger i botten av utomhusdelen, under förångaren).
Näst vanligast är nog fukt och krypöverslag till jord i utomhusdelens elektronik (om värmepumpen är inverterstyrd), eller jordfel i startkondensatorn (vid on/off, och om kondensatorn är plåtkapslad).
En del inverterstyrda värmepumpar har ganska hög kapacitans till jord i störningsskyddsfilter, normalt ska strömmen genom dem ligga långt under de 30 mA där en JFB löser ut men om det skulle finnas extremt mycket högre övertoner på elnätet i området kan de kapacitiva strömmarna möjligen ställa till problem.
Så vitt jag har sett brukar LLVP som har nätanslutningen till inomhusdelen vara tänkta att anslutas med medlevererad stickpropp, medan de som har nätanslutning till utomhusdelen ska anslutas fast.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Bra Torbjörn att du tar upp jordfelsbrytare (JFB) och störningsskyddsfilter.
Det finns en problematik i att kombinera JFB och EMC-filter (störningsskyddsfilter). Filter har ofta en kondensator mellan fas och nolla (X-kondensator), en kondensator mellan fas och jord (Y-kondensator) och en kondensator mellan nolla och skyddsjord (Y-kondensator). Den sista kondensatorn beror främst på att en stickkontakt är vändbar.
En kondensators kapacitans minskar med frekvensen det innebär att den läckström som uppkommer genom Y-kondensatorna ökar vid ökad frekvens, om drivspänningen är konstant.
En inverterstyrd värmepump genererar ofta både övertoner från likriktningen och supraharmonics från switchningen. (Om upphovet är en spänning eller ström beror på hur man gör modellen som beskriver förloppen). Begränsar man övertonerna med Power Faktor Corrector (PFC) skapas nya supraharmonics.
All kapacitans ”nedströms” jordfelsbrytaren (i effektriktningen) som ger upphov av en läckström som går utanför fas och nolledare har betydelse för läckströmmen som kan lösa ut JFB. Alltså inte bara kapacitansen i det EMC-filter som sitter i den inverterstyrd värmepumpen. Det blir summan av all kapacitans (i EMC-filter men även i kablar etc.) som bestämmer läckströmmen.
Vi har haft en lång tradition för att undvika ”falsk utlösning” av JFB. Testpulsen beskriven i fig. 16 sid 46 i dokumentet ”Residual Current Protective Devices” beskriver bl.a. detta. JFB har då frekvensbegränsat sin utlösningskaraktäristik.
www.lowvoltage.siemens.com/infocenter/do...es---Primer_6852.pdf
Men eftersom bränder kan starta även om läckströmmen har annan frekvens än 50 Hz så har man på senare tid infört JFB av Typ B and Typ B+ (se sid 47). Dessa JFB har ökad känslighet för läckström av högre frekvenser än 50Hz.
Jag stannar där, det är svårt att beskriva detta kort.
Och nu har jag själv råkat ut för precis det som jag nämnde tidigare i tråden.
Var bortrest några dagar, kom hem i torsdags kväll till ett kallt och mörkt hus. Konstaterade att JFB och den dvärgbrytare som bl a matar luftvärmepumpen hade löst ut. Slog till dem och allt verkade fungera till en början. Efter några minuter löste både JFB och dvärgbrytare igen. Slog till igen, upptäckte nu också att värmepumpens stickpropp bara satt i till hälften i uttaget. Antog att det kanske hade blivit gnistbildning som initierade överslag L-PE. Tryckte i stickproppen helt och gjorde kväll. På morgonen var det strömlöst igen, nu hade bara JFB löst, inte dvärgbrytaren. Tog en närmare titt på vägguttaget (ELJO, uppsatt ca 2004) och noterade att det fanns spår av varmgång vid hylsorna där värmepumpen har varit ansluten, dock inget allvarligt. Inga spår alls av ljusbågar. Vad som var mer oroväckande var att klämskruvarna för både L och N var lösa, PE satt däremot bra. Drog åt skruvarna och flyttade värmepumpens stickpropp till uttagets andra brunn.
När jag kom hem från jobbet på eftermiddagen hade JFB löst igen. Slog till den och höll sedan ett öga på värmepumpen. Senare på kvällen löste JFB några sekunder efter att värmepumpen hade startat avfrostning. Fram med pannlampa och skruvmejsel och ut till utomhusdelen. Svårt att komma åt värmekabeln men mitt under förångaren syns en brun fläck på den. Jag kopplade bort värmekabeln helt och hållet och satte ihop, nu har värmepumpen gått ett helt dygn och avfrostat flera gånger utan att lösa ut JFB igen, så jag får nog anse att felet är funnet. Den värsta vinterkylan är ju över nu, och jag skulle tro att den klarar sig utan trågvärme resten av den här säsongen. Det blir mycket skruvande när värmekabeln ska bytas så det får bli framåt vårkanten.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.