fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Dator i ojordat uttag?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Dator i ojordat uttag?

Dator i ojordat uttag? 27 dec 2016 18:27 #1

• Rickard
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,
Det här är säkert en dum fråga... men huset jag bor i är gammalt och har bara ojordade uttag, jag köpte en ny laptop nyligen och när jag satte i kontakten i väggen blixtrade det till. När jag läste det finstilta i instruktionerna så står det att laptopen bara ska anslutas till ett jordat uttag, här kommer problemet - jag är student och man ju tyvärr inte så god ekonomi som studerade, så att byta ut uttagen till jordade är helt enkelt inte möjligt just nu. Finns det något annat sätt man kan lösa det? Googlade efter info, men det är inte helt lätt att hitta rätt på internet så jag tänkte att jag chansar och frågar här.

Re: Dator i ojordat uttag? 27 dec 2016 21:21 #2

Om det är en vanlig laptop brukar det inte vara något problem att använda ojordade uttag. Om man däremot ansluter en gammal #tjock"-skärm brukade jag rekommendera att förgreningsdosan är jordad. Detta grundar sig på att an i en tjock-TV har en högspänningsdel som ibland läckte spänning via skärmkabeln till datorn.

Att nätadaptern blixtrar till när du ansluter den är mycket vanligt, inget att oroa sig för, de flesta större nataggregat är primärswitchade med en stor kondensator som drar en massa ström vid anslutningen.

Re: Dator i ojordat uttag? 27 dec 2016 23:43 #3

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
OCH det är inte "apparaten" som avgör om ett rum ska ha jord eller ej utan det är (var) rummet som styr.

Re: Dator i ojordat uttag? 28 dec 2016 10:26 #4

Förr i tiden, då datornätverk oftast var uppbyggda med koaxialkabel och T-stycken (10Base-2 eller liknande), var ett skäl att ha datorer skyddsjordade att minska risken att få hela nätverket i en byggnad spänningsförande om en dator får ett isolationsfel. Nätverkskorten hade visserligen isolation mellan nätverkskontakten och datorns interna jord, men det var precis på gränsen om den isolationen skulle tåla nätspänning eller inte.
Men numera då en laptop som regel ansluts trådlöst och, om man nu använder kabel för nätverket, så är varje nätverksport individuellt isolerad i hubben/switchen, så är det ett mycket mindre problem än för 25 år sedan.

För den delen blir det ju mer och mer vanligt att laptopnätdelar tillverkas i klass II -utförande (förstärkt isolering), och då varken kan eller får de skyddsjordas.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.40 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa