fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Jordtag
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Jordtag

Jordtag 26 okt 2016 09:22 #1

Håller på med diverse jordtagsmätningar för att få ut en jordlina med jordspett som skall kopplas till ett elverk.

Har ni några tips på hur man kan göra för att få bra värden på jorden?

Mäter med Fluke 1653B med hjälp av små spätt nedtryckta i marken på 3 ställen. De värdena jag får på lite olika ställen är väldigt höga, mellan 767Ohm upp till 1812Ohm.

Det är på tok för höga värden, men på något sätt borde man väl kunna "lösa" detta problem?

Re: Jordtag 26 okt 2016 10:06 #2

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elinstallatör ABL
Man kan vattna kring testelektroderna, samt trycka ner dem ordentligt i marken. Med Fluken ska elektroderna sitta med ett visst bestämt avstånd från varandra om du inte hade koll på det.

Re: Jordtag 26 okt 2016 11:51 #3

Det är bra om man kan lägga jordtaget på ett ställe där marken förväntas ha bra ledningsförmåga. "Orörd" jord" brukar t ex vara bättre än grus eller fyllnadsmassor, det är bra om man kan lägga jordtaget på ett ställe där marken är fuktig och inte onödigt väl dränerad (låglänt, i botten av ett dike eller liknande). Om det finns ett ställe där man kan anta att marken är väl impregnerad med salter och elektrolyter - t ex där det har legat en gödselstack, vid en avloppsinfiltration, nära en större väg som saltas på vintern - så är det bra.

Vill man att jordtaget ska uppfylla kraven året runt bör man lägga ner det rejält djupt, dels så det hamnar på frostfritt djup, dels så att det ligger i fuktig mark även vid långvarig torka.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare (n) sa tack: Tobias

Re: Jordtag 01 nov 2016 20:56 #4

Zebastian Jalkteg skrev:
Håller på med diverse jordtagsmätningar för att få ut en jordlina med jordspett som skall kopplas till ett elverk.

Har ni några tips på hur man kan göra för att få bra värden på jorden?

Mäter med Fluke 1653B med hjälp av små spätt nedtryckta i marken på 3 ställen. De värdena jag får på lite olika ställen är väldigt höga, mellan 767Ohm upp till 1812Ohm.

Det är på tok för höga värden, men på något sätt borde man väl kunna "lösa" detta problem?

Lös det genom att först ta hjälp med mätningen och sen om det behövs genom fysiska åtgärder. Försök för guds skull inte vattna fram ett bra mätvärde, det leder ju till en livsfarlig anläggning - såvida du inte får kunden till att vattna jordtaget dagligen

Re: Jordtag 02 nov 2016 09:53 #5

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elinstallatör ABL
Frågan var hur man med en Fluke 1653B mäter jordningsmotståndet. Mätproberna är ganska små och för att få ett litet övergångsmotstånd mot marken ska man driva i dem ordentligt, och eventuellt vattna lätt precis kring mätproberna. Får man då inget bra värde så duger inte marken för att ha ett jordtag där. Då får man hitta bättre jordtagsförhållanden som andra varit inne på ovan.

Re: Jordtag 02 nov 2016 20:12 #6

Jag skulle nog vilja säga att jordmotståndet vid markytan är helt ointressant för att bedöma hur ett "riktigt", djupt nergrävt jordtag blir. Och en mätning gjord vid ett enda tillfälle säger inget alls om hur jordtaget skulle kunna tänkas fungera vid annan årstid eller väderlek. Att mäta jordresistans med några pinnar i markens ytskikt är ungefär lika vetenskapligt som att spå väder i kaffesump, hur dyrt instrument man än har.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Jordtag 03 nov 2016 12:41 #7

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elinstallatör ABL
Helt rätt, när jag tänker efter så mäter man med Fluken mot det faktiska jordtaget, en elektrod på jordtaget och två ytjordselektroder, dessa kan man vattna (absolut inte själva jordtaget).

Re: Jordtag 07 nov 2016 08:24 #8

När jag körde två ytelektroder och en på mitt nedslagna spett så fick jag och en ytterligar enollställning av mätsladdarna så kom jag ner til ca 5Ohm. Så vet inte vad som har hänt vid dem förra mätningarna.

Men skall slå i 2 spätt till i området så att vi har tre spett på samma lina i framtiden.

Re: Jordtag 18 dec 2016 16:48 #9

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Min uppfattning av texten från TS är att det är tal om att anordna ett jordtag med anledning av installation av reservkraft till en anläggning... Det är alltså inte tal om att anordna jordtag för sam- eller särjordning och därmed inte för att begränsa beröringsspänning från fel på överliggande impedansjordat nät??

Jag ställer mig undrande till vad som skulle vara ett godkänt värde för jordtaget i sammanhanget...? Samt varför man skulle motivera att det blir en livsfarlig anläggning om inte erforderligt jordtag anordnas...? Jag ser nämligen varken att det finns en gräns vid vilken jordtaget är godkänt eller att det har någonting med personskydd att göra... ja, givet att mina inledande antaganden stämmer.

Re: Jordtag 18 dec 2016 20:27 #10

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Jag vill minnas en tråd där du metodiskt bröt ned frågan och kom fram till syftet med detta jordtag, eller jordtag lite mer allmänt. Men var det denna tråd? Hittar inte svaret där i hastigheten.
www.fluxio.se/forum/6/19592.html?limit=200&start=0

Jag har fått för mig att huvudsyftet med ett eget jordtag vid reservkraftsmatning är att förhindra spänningssättning av PEN på linjen vid ett fel mot sann jord i den egna anläggningen. Det liknar felfallet som den länkade trådar börjar med och beror därmed av jordtagets övergångsresistans. Å andra sidan är ett jordtag mycket bättre än inget jordtag alls i detta fall. Men vad som är ett bra värde är ju svårare att säga.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.57 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa