Flera kablar under samma anslutning i centralkapsling?

19 okt 2016 17:26 - 19 okt 2016 17:28 #1 av joakim
Hur brukar ni göra när ni bygger ihop centraler (normkapslingar) där det tex. ska sitta flera jordfelsbrytare samt grupper utan jordfelsbrytarskydd i samma kapsling. Jag tänker framförallt på fördelning av faserna. Lägger ni dubbelt på ovansida jordfelsbrytare? ( 1 matning till jfb:n samt 1 vidarematning till nästa jfb), Lägger ni dubbelt på huvudbrytaren? ( 1 kabel till vardera jfb härifrån)

Vad säger tillverkarna om detta? I min värld finns det inget annat bra sätt o göra det? förutom o sätta nån form av plint i kapslingen...


En huvudbrytare som jag vanligtvis använder till lägenhets/villa-projekt är Hager HA302S, 40A, den ska ju vara godkänd för kablage upp till 16 mm2, står dock inget om dubbla kablar, men är det då per automatik godkänt med tex. 2x 6 mm2 under samma anslutning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 okt 2016 20:44 #2 av Torbjörn Forsman
Jag anser att så länge alla kablar som ansluts är få- eller mångtrådiga av samma typ (dvs samma diameter på kardelerna), så spelar det ur klämmans synpunkt ingen roll om det t ex är en 16 mm2 eller fyra 4 mm2.
Däremot blir det ofta problem om det är kablar av mycket olika slag som ska monteras på samma ställe. En möjlig lösning kan vara att stoppa in allihop i en pressad ändhylsa.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2016 07:07 #3 av Bo Siltberg
Det sägs att Hager inte tillåter flera ledare på sina HB under 80 A men jag har själv inte sett detta i någon anvisning från dem.

Frågan handlar ju främst om ifall det är möjligt som Torbjörn är inne på.

Sedan tycker jag det handlar om hur bråttom man har. Man måste ju vara med lite noggrannare när man ansluter 2 x RK 6 på ovansidan JFBn, man behöver kanske sträcka på sig för att se och lägga ledarna parallellt bredvid varandra. En central går väl bra men ska man göra 25 st på ett större bygge får man nog räkna med att man blint mular i de två och drar åt mot slutet av dagen. Bättre då med en mer felsäker lösning som fördelningsplint eller dubbel ändhylsa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2016 10:10 - 20 okt 2016 10:11 #4 av Fredrik
Håller helt med Torbjörn om att så länge man inte överskrider maxarea så kan man lägga in kablar av samma typ under samma klämma. Jag upplever att jordfelsbrytarna som regel har bättre kvalitet på sina hissklämmor än huvudbrytarna, därför lägger jag inte någon förgrening på huvudbrytarna. EK undviker jag alt. plintar av.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2016 13:47 #5 av Olle Andersson
Min mening är att man bör plinta inkommande ledning till huvudbrytare om det är skäligt att göra detta. En lägenhetscentral är kanske lite överkurs...

Det är så lätt att man monterar felaktigt om man ska klämma in dubbla ledare på en anslutningspunkt som inte är direkt gjord för detta...

Jag skulle säga att det är en klassiker bland garantibesiktningsanmärkningar, när man kopplat in dubbla ledare på samma anslutning och det blir varmgång när de inte har tillräcklig kontaktyta... oftast är det att en av ledarna har isolering som sitter i kläm...
Framförallt L2, där är min teori att den är svårare att kontrollera att den blivit rätt installerad då den sitter i mitten...

Plintar är oftast utformade på ett annat sätt och är lättare att installera och kontrollera även fast det finns riktigt billigt skräp här också

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder