Hur göra potentialutjämning i plattan i efterhand när den redan är gjuten?

27 jul 2016 20:15 #1 av Anonym Gäst
Jaha, så sitter man på pottan tydligen.

Upptäckt för sent att man måste ha potentialutjämning i stall... Tyckte att jag har läst och läst men detta har jag missat och byggare som gjutit plattan har inte nämnt nåt.

Det är ett stall med två boxar. Inga vattenledningar.
Behöver inte förpröva bygget men jag vet ju inte ens om försäkringarna gäller om inte detta krav är uppfyllt. Finns det någonting jag kan göra såhär i efterhand, känner mig skapligt panikslagen faktiskt.
Och ffa hur farligt kan det bli för hästarna?


/Karro

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2016 20:26 - 27 jul 2016 20:29 #2 av Electrum
Bila fram lite av varje armeringsnät plus rännor mellan, sen koppla in wire mellan alla mattor och gjuta igen är nog enda sättet.

Anonym Gäst skrev: Upptäckt för sent att man måste ha potentialutjämning i stall... Tyckte att jag har läst och läst men detta har jag missat och byggare som gjutit plattan har inte nämnt nåt.
/Karro

Tja, det är ju inte så att du kan räkna med att byggare ska ha koll på det elektriska. Det är ju faktiskt din uppgift som elektriker att se till att det elektriska blir korrekt, från början.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2016 05:26 #3 av Fredrik
Hästar står barfota, med fyra fötter, ofta mot ett fuktigt betonggolv, och i det läget behövs nog ingen stor krypström för att de ska känna obehag, kittling, vadsomhelst. Jämför det med att stå i duschen. Det kan vara så att de vägrar dricka om det kittlar till när de rör vattenkoppen på grund av potentialskillnad mellan golvet och vattenkoppen. En form av djurplågeri är när spänningstopparna från elstängsel letar sig in i betongplattan... hästar blir tokiga och kan försöka fly över boxkanten. Fara uppkommer också om de vagabonderande strömmarna blir så stora, eller vid ett fel i anläggningen, t.ex. nollsläpp.

Tänk på att övrig inredning i metall (boxgaller, vattenledningsrör etc) också ska anslutas till PE-potential

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2016 08:21 #4 av Lars Blomkvist

Electrum skrev: Bila fram lite av varje armeringsnät plus rännor mellan, sen koppla in wire mellan alla mattor och gjuta igen är nog enda sättet.

Anonym Gäst skrev: Upptäckt för sent att man måste ha potentialutjämning i stall... Tyckte att jag har läst och läst men detta har jag missat och byggare som gjutit plattan har inte nämnt nåt.
/Karro

Tja, det är ju inte så att du kan räkna med att byggare ska ha koll på det elektriska. Det är ju faktiskt din uppgift som elektriker att se till att det elektriska blir korrekt, från början.

Detta är byggherren som har det yttersta ansvaret.
Har byggherren bett om projektering av elen innan är det en annan femma.

Bäst är nog att gräva ner en ringledning runt huset.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg