fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Gemensam N/PE?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Gemensam N/PE?

Gemensam N/PE? 23 jul 2016 11:08 #1

Hej! Jag behöver förbättra kapaciteten på motorvärmaruttagen, vill gärna ha två 16A uttag. Vidare ska en kabel grävas ned till växthuset samt vidare till en pumpbrunn, där räcker gott och väl 10A. Se bifogad bild. Kan man göra på det här viset? Det frågetecken som dyker upp för mig är om det är korrekt att ha gemensam jord och nolla eller om kabellängden/arena blir ett problem. Då det är olika faser så borde man väl kunna dela på nollan? Måste spakarna på dvärgbrytarna kopplas ihop (trepoliga)? Jag är en vetgirig och nyfiken hemmapulare och vill gärna få tips hur man kan lösa detta av er experter före jag kontaktar en installatör.

matning.jpg
Bilagor:
Senast redigerad: 23 jul 2016 11:13 av Peter Tjernström.

Re: Gemensam N/PE? 23 jul 2016 13:52 #2

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
/Richard
Senast redigerad: 24 jul 2016 05:36 av Richard.

Re: Gemensam N/PE? 23 jul 2016 23:22 #3

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Forumet har inga regler som stänger ute andra än yrkesmän inom elbranschen. Skulle det dyka upp tveksamma fall så låt moderatorerna titta på det.

Principen för din trefasgrupp är helt i sin ordning. Det är en o samma grupp så en gemensam skyddsjord är ok, likaså gemensam nolla. Tidsförskjutningen i trefassystemet borgar för att nollan inte kommer att överbelastas. Det finns en trefasartikel som tar upp de flesta av de frågor som finns kring detta, www.fluxio.se/artiklar/16-foerdela-trefa...usarmaturer-etc.html

- Du bör ha tre likadana säkringar, 16 A om det är det du behöver. Det låter dock onödigt högt med 16 A, borde räcka med 10 A.
- Trepolig säkring behövs inte i ditt fall med enbart enfasbelastningar.

En ledningsdimensionering behöver göras. Dina 70 meter behöver kontrolleras. Du kan hitta lite teori kring detta här: www.fluxio.se/forum/27/10259.html?limit=200&start=0

Re: Gemensam N/PE? 24 jul 2016 00:48 #4

Tack för ett fantastiskt bra svar Bo! Du har rätt att 10A räcker till mina behov. Jag ska bolla kabelarea och längd med elektrikern. Fantastiskt forum, jag blir sugen på att utbilda mig till denna bransch bara genom att läsa här.
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.21 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa