fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Dold kabeldragning bakom taklist
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Dold kabeldragning bakom taklist

Dold kabeldragning bakom taklist 12 jul 2016 15:43 #1

Hej,

Jag har en fråga angående utbyte av gamla fula kabelkanaler som taklister. Kan man på något sätt demontera befintliga kabelkanaler och dra om nya kablar i VP-rör högst upp i takvinkeln samt dölja denna rördragning med en snedvinklad taklist? Jag bifogar lite bilder på befintliga kabelkanaler samt lite bilder på hur det är gjort av tidigare husägare i ett av rummen, som jag dock tror inte är helt korrekt utfört.

Inser att jag i så fall måste fräsa ur för eldosor och jag skall tillägga att jag inte har behörighet och kommer behöva anlita elektriker för detta, men det kan vara intressent att fråga om det är möjligt eller om det finns en annan lösning.

Tack på förhand!

/Richard Lantz

IMG_8111.JPG

IMG_8113.JPG

IMG_8107.JPG

IMG_8109.JPG

IMG_8114.JPG

IMG_8110.JPG

IMG_8113_2016-07-12.JPG

Re: Dold kabeldragning bakom taklist 13 jul 2016 11:38 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Ett kort svar är väl ja, allt är möjligt
Några saker att tänka på

- Risken för genomspikning, även efter montaget. Man får inte frestas dra en skruv genom taklisten längst upp mot taket. Det finns golvlister med kabelkanal och till dessa medföljer en varningsdekal att klistra på. Man kan ev behöva fundera på något liknande här.

- Anslutningen till lamputtaget ser ju inte så bra ut. I detta fall kan det vara lämpligt med en kabel (typ EQQ, EXQ etc) istället för rör. Nu kanske ni vill byta dessa gamla lamputtag och samtidigt flytta dem?

- Dosor måste vara åtkomliga ja. Det kan ställa till det lite med införingen av slang. För kabel kan ju ett doslock med näsa eller ett förhöjt doslock användas.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.28 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa