fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Skadad markkabel?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Skadad markkabel?

Skadad markkabel? 02 jul 2016 16:17 #1

Hej.

Lät dränera runt mitt hus för några veckor sedan. Allt är nu återställt, men vid grävningsarbetet så drog grävmaskinisten av en kabel som går från mitt hus till en bod ute i trädgården. De lagade kabeln direkt då det hände och elen i boden har funkat sedan dess.

Men nu har jag fått problem. Belysningen i boden funkar inte, och när jag mäter så har jag bara runt 40V på en av faserna. Jag har full spänning i elcentralen där kabeln går ut från huset.

Låter väl som ett solklart kabelbrott? Något mer jag bör mäta/felsöka innan jag släpar hit en grävmaskinist igen? Är det lönt att fixa skarven på kabeln, eller behöver jag byta hela kabel?

/pelle

Re: Skadad markkabel? 02 jul 2016 17:29 #2

• Tobias
  • ( Användare )
  • Junior
Hejsan Per.

Låter väl som ett solklart kabelbrott?
Det låter som en fas är borta. Kabelbrott eller dålig isolation. Kontrollera matande central om alla säkringar är hela där. Det som är viktigt efter en skarvning är att kontrollera isolationen. Detta görs av elinstallatören.

Något mer jag bör mäta/felsöka innan jag släpar hit en grävmaskinist igen?
Jag tycker definitivt att du reklamera arbetet med att skarva kabeln direkt.

Är det lönt att fixa skarven på kabeln, eller behöver jag byta hela kabel?
Det beror på hur stor skadan är. Att skarva en kabel är inga problem i normala fall om det är liten skada. Är det större så kan det leda till att byta ut hela/delar av kabeln. Den kostnaden tar ju försäkringsbolaget hos grävmaskinisten.

Att skarva kabeln krävs behörighet. Så kontakta grävmaskinisten och fråga vem elinstallatören är och bolla dina frågor med han eller hon.

Du är alltid välkommen att både skriva i forumet som nu som är toppenbra. Och även skicka PM till mig så kan jag hjälpa dig vidare.
Doing fun stuff
Senast redigerad: 02 jul 2016 17:30 av Tobias.

Re: Skadad markkabel? 02 jul 2016 20:32 #3

OK, tackar för goda råd. Får ta och höra med grävfirman helt enkelt.

Re: Skadad markkabel? 03 jul 2016 19:58 #4

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Grävmaskinister som skarvar kablar, det var något nytt!

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.26 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa