fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

JFB eller inte JFB
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: JFB eller inte JFB

Re: JFB eller inte JFB 19 maj 2016 20:46 #21

.
Senast redigerad: 08 jun 2016 21:45 av Borttagen användare.
Följande användare (n) sa tack: Stefan Ericson

Re: JFB eller inte JFB 19 maj 2016 22:13 #22

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Jag kommer inte ihåg exat år. Det var ett sommar jobb med installation av 2st MH630 på scanina i Södertälje. Det var i slutet av 90 talet. Maskinerna gjorde svänghjulskåpor. Noggrannaste måttet var en lägesnogranhet på 0.01mm. Det betydder att sammanlagda felet i alla riktningar, får max vara 0.01 mm. Italienare hade gjutit och slagit ut ämnena mrd en sid smäll. Så ämnena var snea och vinna. Det tog 12min att köra en kåpa. Det tog 24 tim att få den genom mätmaskinen. Maskinerna höll toleransen på ca 0.003 mm. Det blev mycket tid att prata. Det var en av de högre cheferna som berättade att dom sålde sådana dislar. En disel fungerar ungefär som en DC motor. Om den är gjord för 10kW och man skickar på 20kW, så får man ut det. Problemet den brinner. Det betyder att diseln inte behövde vara så stor. För att utvekla 1000 hk i några srkunder. Jag har aldrig sett det här idrift.

Re: JFB eller inte JFB 19 maj 2016 22:58 #23

Vad skulle argumentet ha varit för att välja just en dieselmotor för en sådan tillämpning?

För stationär reservkraft spelar ju motorns vikt och storlek som regel ingen roll alls. En reservkraftanläggning måste ha startberedskap för upprepade avbrott på elnätet (t ex i samband med ett långvarigt åskväder då distributionsledningar löser ut och återinkopplar upprepade gånger under ett dygn eller så). Så sent som i slutet av 90-talet fanns ju tekniken för så stora statiska växelriktare klar sedan länge, så jag har svårt att tänka mig att någon ens skulle fundera på att göra någon mekanisk anordning för att klara momentan reservkraft.

Om man behöver en lätt "engångsmotor" som ögonblickligen kan avge full effekt från en i förväg upplagrad energikälla, som t ex i torpeder, så brukar man använda tryckluft eller någon annan komprimerad gas som får driva en kolv- eller lamellmotor.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: JFB eller inte JFB 20 maj 2016 08:58 #24

• Odd Hedberg
  • ( Användare )
  • Junior
Torbjörn Forsman skrev:
... har svårt att tänka mig att någon ens skulle fundera på att göra någon mekanisk anordning för att klara momentan reservkraft. ...
Hm, Torbjörn - finns faktiskt en sån branch (jag har tillbringat en bra bit över 30 år i den - och är lite förvånad att ni andra inte hört om detta). Vi har svänghjuls-"UPS" inbyggda i kraftförsörjningen till härdcirkulationspumparna (för att säkerställa effekt till pumpmotorn under de första ögonblicken av utrullningen under ett elbortfall till pumpmotorn) av nukleära skäl. Så vi är inte ensamma om lösningen, och precis som Marcus sade tidigare var det effektbehov kontra tid som avgjorde. Och dom har varit lite underhållsintensiva, speciellt under de första åren då lagringarna slets ut för snabbt innan det löstes...
Följande användare (n) sa tack: Stefan Ericson

Re: JFB eller inte JFB 20 maj 2016 10:50 #25

• allström
  • ( Användare )
  • Färsking
Oj vad det bar iväg.

Jag förtydligar mig. Det är en liten anläggning troligen slutet 60-talet. Jag har inte gjort några arbeten där,
bara tillfrågad om byte av central.

17 grupper på 11 säkringar, på en ligger det 3 anslutningar. ( det är väl därför de hade så stora skruvskallar på säkringselementen )

En ny central,som jag uppfattat det,skulle det vara lättare att hitta säkringen som gått.
Eftersom det blir en säkring/grupp ska det problemet upphöra antar jag.

Det optimala vore 2 JFB och 2 PA. Det verkar lite överarbetat, men så ska det väl vara idag.

1JFB hela anläggningen blir svart
Bel och uttag ligger ihop i vissa grupper.
Hela väntrummet fullt med patienter, vi har ringt på elektrikern den kommer om 2 tim

Finns en 3x1fas grupp. Den kan man inte ha på en 3fas dvärg eller separata PA och 3 JFB är ju inte klokt.
Senast redigerad: 20 maj 2016 14:25 av allström.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 0.31 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa