fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Grena upp inkommande nolla i elcentral & grena av grupper för i elc. för KNX.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Grena upp inkommande nolla i elcentral & grena av grupper för i elc. för KNX.

Grena upp inkommande nolla i elcentral & grena av grupper för i elc. för KNX. 16 maj 2016 19:52 #1

Hej

Håller på med mitt nybygge och är inne på projekteringen av elentralen nu, Kommer ha minst 2 jordfelsbrytare i husets elcentral, en för uppvärmninngen och en för resterande delar med möjlighet att dela upp eller komplettera med fler PSA eller JFB i framtiden.

Frågan 1 är:
Hur brukar ni göra när detta "problem" stöts på med flera JFB.

Alternativ:
1. Grena av på inkommande plint på första JFB och gå vidare till nästa JFB och så vidare.

2. Monetera separat plint i elcentralen och plinta av inkommande nolla och ut till respektive JFB.

Alternativ 2 tycker jag verkar smidigast vid komplettering och ur säkerhetssynpunkt så att det är överskådligt vid felsökning. Har varit i många industri/apparatskåp där märkningar saknas och all tråd/kabel går rakt in i en kanal som man inte vill lossa locket på för då får man börja snuttra upp allt systematiskt i flera timmar.

Frågan 2 är:
Sen kommer jag förbereda min elcentral för KXN i framtiden, kommer dra ut 5G1,5 till alla rummens takdosor så jag har fast fas till VU och två tändtrådar "lediga" för framtida bruk.
Min fråga är hur man på korrekt vis gör för att få till det med avgreningen i elcentralen från säkringen så att jag får samma gruppsäkring i VP-röret ut på fast fas för VU och de två tändtrådarna för belysning.

T.ex. jag tar ut fast fas från säkringen på 10A till VU och ska även ha matning till KNX-aktorn för belysningen, Är det ok att ha två trådar ut ur säkringen eller ska jag grena av senare vid/på t.ex. aktorns plint eller via plint/wago/u-båt?
Min tanke grundar sig i att jag har många rum och det är många säkringar/tändningar så det kommer bli många plintar för att grena av matningarna så att jag inte får två olika grupper i VP-rören ut till respektive rum. Jag har någonstans i min baktanke att man inte får blanda grupper med tillhörande nolla som inte är en gemensam 3-fasgrupp i samma rör.

Kommer köra på Hagers FW-skåp med 120 modulplatser så borde finnas plats iallafall.

Tack på förhand för svar!

Re: Grena upp inkommande nolla i elcentral & grena av grupper för i elc. för KNX. 16 maj 2016 20:03 #2

Ensto har fina förgreningsplintar om du faller för det alternativet, vilket jag själv tycker är ganska smidigt

m.products.ensto.com/catalog/15177/produ...320/KE66.2_SWE1.html

Dina tändtrådar kommer ju inte att användas i första skedet om jag fattat dig rätt. Jag skulle hur som helst plinta av dom i centralen så att det blir tydligt att dom tillhör samma grupp. Sen trådar du enkelt ner till aktorerna när det blir dags att införskaffa. Köp aktorer med separata in/ut. Kolla tex på Zennios MAXinBOX eller DIMinBOX
El & styrkonstruktör
Senast redigerad: 16 maj 2016 20:04 av Rikard Ågren.

Re: grena av grupper för i elc. för KNX. 18 maj 2016 21:32 #3

Rikard Ågren skrev:
Ensto har fina förgreningsplintar om du faller för det alternativet, vilket jag själv tycker är ganska smidigt

m.products.ensto.com/catalog/15177/produ...320/KE66.2_SWE1.html

Dina tändtrådar kommer ju inte att användas i första skedet om jag fattat dig rätt. Jag skulle hur som helst plinta av dom i centralen så att det blir tydligt att dom tillhör samma grupp. Sen trådar du enkelt ner till aktorerna när det blir dags att införskaffa. Köp aktorer med separata in/ut. Kolla tex på Zennios MAXinBOX eller DIMinBOX

Tack för tipset på förgreningsplintar!

Tänker du att man isåfall byglar matningen från utgående plint (till VU) isåfall på internsidan av centralen ner till aktorn då?
På själva aktorn kan man ju iallafall på Hagers aktorer ansluta två ledare på varje ingång/utgång, så där kan man ju sy/bygla mellan anslutningarna
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.27 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa