fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Besiktningsanmärkning
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Besiktningsanmärkning

Besiktningsanmärkning 31 mar 2016 14:23 #1

Har en anmärkning från en revisionsbesiktning som är lite knepig?

Centralen är från 80-talet byggd av en skåpstillverkare.
"PEN-skena A1C-A1M är utförd av stål och inte avsedd som N-ledare/PEN-ledare"

Det är en kat.3 så den ska åtgärdas enligt besiknigsmannen. PEN-skenan har suttit där sedan centralen byggdes på 80-talet och är väldigt besvärlig att byta ut.

Kan han verkligen ställa ett sånt krav?

Re: Besiktningsanmärkning 31 mar 2016 14:43 #2

Om möjligt, kontakta tillverkaren av centralen för att få denne att bekräfta eller dementera.
Annars kan du ju alltid fråga besiktningsmannen vilka fakta han bygger anmärkningen på.

Re: Besiktningsanmärkning 31 mar 2016 15:45 #3

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Bifoga en anmärkning att den punkten är fel besiktad.
Skicka även med en bild på modellskylt. Så släpper dom den anmärkningen.

Sedan är det bara att utföra resten av punkterna.

Re: Besiktningsanmärkning 31 mar 2016 15:49 #4

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Det finns inget stöd för att tillämpa nu gällande föreskrifter eller standard för anläggning utförd på 80-talet och då kan jag inte tänka mig att det skulle finnas något sådant krav.
Kan dock kolla i mina gula böcker på jobb imorgon. Vill minnas att just PEN-skenans material inte är behandlat i tidigare föreskrifter.

Re: Besiktningsanmärkning 01 apr 2016 15:13 #5

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag kikade i SIND-FS 1978:6 (som i princip gällde fram till 1988) och där står i kapitel II, A1, § 6, punkten i, enbart med koppar eller aluminium som alternativ. Det står dock inget specifikt förbud mot andra material, vad jag kan hitta.

Re: Besiktningsanmärkning 01 apr 2016 18:53 #6

Besiktningsmannen måste kunna motivera sin anmärkning, vad hen personligen tycker är irrelevant, kräv fakta så slipper du lägga jobb på att motbevisa!

Re: Besiktningsanmärkning 02 apr 2016 14:47 #7

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Du har rätt Christer. Problemet är bara att i praktiken så skulle det vid misslyckande av motivation från besiktningningsmannens sida handla om en fråga där ord står mot ord. I det läget så har besiktningsmannens ord företräde då denne är auktoriserad enligt försäkringsbolagets krav, EN, vilket inte installatören är. Det är alltså inte förrän besiktningsmannen själv väljer att inte tro på anmärkningen som den släpps och för att denne ska tro på att släppa anmärkningen så kan man behöva ha något att komma med annat än "Bevisa det!". Till exempel att man kikat i tidigare föreskrifter och inte hittar något stöd för anmärkningen.

Sen när det gäller anmärkningar så är det inte heller så att det krävs att besiktningsmannen följer vad som var tillåtet förr utan istället vad som avtalats med försäkringsbolaget. Till exempel kan EN kräva att en knoppledningsinstallation tas bort eller ur drift, inte för att den är olaglig, utan för att den kan vara en brandrisk helt enkelt. Samma gäller för delbara PEN-plintar.
Senast redigerad: 02 apr 2016 14:48 av Michell Andersson.

Re: Besiktningsanmärkning 04 apr 2016 16:10 #8

Hur har det gått för dig, eller kan du beskriva lite närmre vad det rörde sig om?

Re: Besiktningsanmärkning 04 apr 2016 16:30 #9

PEN-ledare infördes i STEV-FS 1985:1.

Enligt §21a Material och minimiarea gäller;
Ledare skall bestå av koppar, aluminium eller annat lämpligt material med nödvändig ledningsförmåga och hållfasthet.
Reijo Eriksson
Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson

Re: Besiktningsanmärkning 04 apr 2016 19:38 #10

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Jag har fått anmärkning på en befintlig anläggning (äldre) där PEN varit ansluten på INK N
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Besiktningsanmärkning 04 apr 2016 20:55 #11

Planen är att kontrollera med en magnet om den verkligen är stål eller om den är koppar med någon form av legering som ser ut som stål.

Det är ju inte omöjligt att få dit en ny PEN-skena även om det är besvärligt, troligen helgarbete då man måste bryta strömmen i fastigheten.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 1.05 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa