Spänning mellan neutral och jord men säkring löser ej ut

10 mar 2016 20:00 #1 av Patrik
Hittade ett eluttag med 230V mellan N och jord och kortslöt dessa men ingen säkring löser ut. Det fortsätter med andra ord smälla om man kör ihop dem. Är även spänning mellan L och N men ingen summerton mellan N och J, däremot indikerar Fluken farligspänning mot jordblecket.

Huset i fråga har tre plåtcentraler varav den första verkar jorden vara OK men mäter man mellan dess hölje och höljet på de två andra centralerna så lyser det rött big time!

Tyvärr fick jag inte bryta allt för att felsöka vidare utan måste göra detta en annan dag, men nu sitter man och oroar sig över att det ska hända husägaren något :/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 21:36 #2 av Stefan Ericson
Har du provat att dra åt nollskruven?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2016 07:48 #3 av Torbjörn Forsman
Gör anläggningen spänningslös omedelbart, och ohmmät mellan olika anläggningsdelar som borde vara förbundna med N eller PE för att hitta felet. En sån där anläggning åker man inte ifrån och lämnar spänningen på!

Jag håller med Stefan om att en lös nollskruv är en mycket trolig felorsak, men det kan ju också t ex vara en jordfelsbrytare som har dålig kontakt på nollan, eller något som inte har blivit rätt när man har kopplat vidare mellan centralerna.
Ofta blir det ju förbistring om husets äldsta central är av 50-talstyp utan separerade noll- och jordskenor, och man har byggt ut med lite modernare diazedcentraler.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2016 12:10 #4 av Stefan Ericson
Det kan ha varit bror duktig som kopplat. Det brukar synas ganska snabbt. En kabel som sitter snett på väggen eller något liknande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2016 13:55 #5 av Stefan Ericson
Jag håller helt med Torbjörn om att man inte får lämna en sådan anläggning med spänning på.
Det rätta är att se till att alla går ur huset, direkt. Jag tror inte det skulle finnas någon behörighet kvar i firman om det kom till elskerhetsverkets kännedom, om en elektriker åk därifrån med spänning på.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2016 17:08 #6 av Electrum

Patrik skrev: Tyvärr fick jag inte bryta allt för att felsöka vidare utan måste göra detta en annan dag, men nu sitter man och oroar sig över att det ska hända husägaren något :/

Meddela nätägaren så kanske de kommer bums och tar ur och plomberar mätarsäkringarna. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2016 20:34 #7 av Patrik
Felet finns inte överallt i kåken utan det var på en specifik grupp. Var heller inte under arbetstid eller så utan var hos en bekant och får man inte bryta för att åtgärda felet direkt trots att jag suttit där och försökt förklara faran över det hela så får dem skylla sig själva.

Det jag kan tänka mig är att nollan från den berörda gruppen är ansluten i en av dem andra centralerna men att fasen ligger hos den första centralen där förbindelse mot nolla och jord är OK. Däremot verkade det ju inte vara det mot de två andra. Men ska åka dit i helgen och kolla, har även tagit med en annan Fluke för jag vet att den förra spökat. Den visade en gång 600V mellan L och N i ett vanligt uttag :D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 mar 2016 20:46 #8 av Stefan Ericson
Patrik, jag tror att vissa trådar är på hittade. Men verkliga ska stå på sig, så att jag tror på dig. Om det är ett verkligt fall ska jag hjälpa dig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 mar 2016 18:52 #9 av Patrik
Gick igenom centralerna och drog åt allt. Fanns en och annan jord som låg löst men annars var det okej.

Mitt minne svek lite när jag skrev första inlägget, för att få det rättat så har jag kommit till den slutsats att någon blandat ihop nolla och fas i någon dosa. Detta eftersom jag mäter 230V mellan blå och g/g, samt 230V mellan blå och svart. Mellan g/g och svart har jag summerton så med andra ord har man använt blå som fas och svart som nolla i någon dosa. Har dock inte hittat vilken dosa än.

Har även dragit en jordlina från centralen och kollat så jag har jord mot alla höljen, TM, DM, spis osv.

Men det som gör mig fundersam är varför säkringen inte löste ut när jag råkade stöta ihop fasen, som olyckligtvis är blå med jord två gånger. Är en Diazed som jag haft lös och tittat på men hittade ingen genomgående spik eller skruv i den :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2016 09:07 #10 av Emil
Kan ju vara hög förimpedans, ligger det på landet, långa ledningar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2016 10:45 #11 av Patrik
Jorå det ligger ute på landet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg