Nyinstallation villa. Tips.

05 mar 2016 14:08 #1 av Jonas
Ska räkna på en helt nyinstallation i en villa, som jag nog kommer att få.
Har aldrig gjord en helt nyinstallation i en villa från början till Slut.
Skulle gärna ta emot tips mm.
Kommer givetvis att ha en behörig elektriker med mig.

Huset ska vara helt efter svensk standard.
Ingår tex fiber, internet och montering av tv uttag i detta, eller är det extra jobb?

Vad är det första ni börjar med när ni kommer och det bara finns en grund? Förutom att dra matning från mätar skåpet till centralen.
Pusjordning av ev armeringsjärn?

Skulle behöva lite tips, för att det ska bli lättare att komma igång med jobbet snabbt, och göra rätt saker från början!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 18:34 #2 av Bo Siltberg
Vad vill du ha hjälp med? Har du SS 436 40 00 och SS 437 01 02? Det är en bra start. Har kunden några speciella önskemål? De har säkert en massa outtalade förväntningar så det kan vara bra att gå igenom SS 437 01 02 med dem, den del som handlar om placering av kopplingspunkter och strömbrytare etc.

För övrigt ska du dimensionera och sektionera anläggningen etc. Jag vet inte vad du inte kan eller har problem med.
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 19:06 #3 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Ska kolla upp dessa standaser.
Tänkte mest på tips hur ni börjar era installationer, typ steg för steg. Vad ni gör först osv...
Så man kan vara så effektiv som möjligt, och inte står där och veta vad man ska börja med;)

Ska elinstallationer besiktas när de är färdig?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 19:19 #4 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Kundens gamla hus har brunnit upp, så försäkringen täcker ett hus med svensk standard. Han hade ett önskemål om antennuttag på visst ställe, men vet ej hur mycket själv kunden får välja, när det är på försäkring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 20:20 #5 av Bo Siltberg
Du får ursäkta, men frågan lät som "hur installerar jag el". Några grova punkter jag skulle börja med

1. Prata med kunden om deras förväntningar, placeringar, apparatserier etc om inte försäkringsbolaget har synpunkter.
2. Titta på ritningen och rita ut alla kopplingspunkter enligt SS 437 01 02 och punkt 1.
3. Bestäm placering och storlek på central, kanske antalet också om det är lönt med flera.
4. Dimensionera.
5. Montera.
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2016 20:34 #6 av Olle Andersson
Om det är försäkringsbolaget som ersätter så bör man vara försiktig och inte läsa "omfattning enligt standard" som att det är dagens standard som gäller.

Är huset byggt 1970 så är det den standard som gällde 1970 som försäkringen täcker, allt annat anses vara en förbättringsåtgärd som försäkringsbolaget inte står för.
Enligt SS 437 01 02 ska man strössla med nätverksuttag i samtliga rum, detta strösslande är typiskt något som försäkringsbolag inte ersätter på ett hus från 1970
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2016 00:33 #7 av Electrum

Jonas skrev: Vad är det första ni börjar med när ni kommer och det bara finns en grund? Förutom att dra matning från mätar skåpet till centralen.
Pusjordning av ev armeringsjärn?

Ska det t.ex. vara en köksö med ström i så är det väl lämpligt att dra det röret innan plattan gjuts.

Och ev andra rör som ska gå där, men de flesta dragningar löser man ungefär lika lätt i väggar och tak senare.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2016 09:13 #8 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Tackar för svar.
någon som vet om de är krav på elbesiktning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2016 09:28 #9 av Electrum
Det har du nog svaret på i beställningen. Du får kolla beställningsunderlaget, eller offertunderlaget.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2016 21:02 #10 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Vill du inte ha jobbet om det krävs besiktning?

Är du osäker så ta inte jobbet.

Hur mycket har du räknat med?

En villa kostar ca 70-100.000 kr

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2016 11:13 #11 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Nejdå, det spelar ingen roll. Tänkte bara om det är jag som ska fixa att en elbesiktare kommer.
Håller precis på räkna. Blir nog kanske över 100 lax, 2 plans villa, 110 kvm per plan + garage. Men jag ska bara räkna på det som ingår i svensk standard, resten blir väl extra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2016 18:28 #12 av Lars Blomkvist

Jonas skrev: Nejdå, det spelar ingen roll. Tänkte bara om det är jag som ska fixa att en elbesiktare kommer.
Håller precis på räkna. Blir nog kanske över 100 lax, 2 plans villa, 110 kvm per plan + garage. Men jag ska bara räkna på det som ingår i svensk standard, resten blir väl extra.

En besiktningsman kontrollerar om kunden fått vad han betalar för. Alltså beställaren.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2016 20:33 #13 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Läste igenom standarden nyss. Kommunikationsuttag var 4:e meter? Är det verkligen ett krav?
Bara materialet till det blir fruktansvärt mycket.
Räknade snabbt igenom den totala materialkostnaden, för 2x110kvm + litet garage. Blev ca 60,000-70,000.
Kan det stämma?
Blev 46 vägguttag och 32 kommunikations uttag?? Hejsan hoppsan :tummeupp:

Kunden kommer säkert inte vela ha så många nätverksuttag, men beställaren ville ha en offert på svensk standard.

Richard. 70-100,000 hur stor villa är det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2016 21:49 #14 av Rikard Ågren
700 kr per kvadrat var väl ett bra riktmärke för en standardvilla för några år sedan. Vet inte hur det ser ut nu, här har det inte byggts några hus på länge. Nu var det ju en ganska stor villa så rimligtvis borde kvadratmeterpriset gå ner ju fler kvadrat det blir

Om beställaren anger SS 437 01 02 så är det väl bara att räkna på det. Vad står det i underlaget? Bara svensk standard? Då skulle jag be beställaren precisera med en hänvisning till vilken standard

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2016 06:28 #15 av Michael Hjalmarsson
Tänk på att kommunikationsuttag definieras som "uttag för inkoppling av telefoner, kabel-tv eller utrustning för datakommunikationstjänster".

Det avser alltså telefonuttag, antennuttag och/eller datauttag. Vanligt idag är ju dock att allt löses med ett flerfunktions-spridningsnät, men här måste överenskommelse ske med kunden.

| ABL | El-konstruktör/projektör/kontrollant/besiktningsman entreprenader

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2016 09:05 #16 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Antar att beställaren bara vill veta vad det kosta, med dagens svensk standard.
Blir väl säkert ändringar och extrajobb.
Hittar inte nånstans i standarden tex hur många lampor det ska vara i ett sovrum? Har räknat me en kron brytare, och en lampa i mitten och en fönsterlampa.

Men är fönsterlampa standard?
Såg bara att det stod hur många lux det skulle vara i varje rum.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2016 11:34 #17 av Michael Hjalmarsson
Standarden SS 437 01 02 preciserar inte just sovrum utan det går under de generella punkter som finns under kap. 7.

När du skriver om fönsterlampa antar jag att du menar lamputtag ovan fönster som styrs separat via strömställare innanför tillträdesdörren. Just den installationsmetoden finns inte angiven, dock anger standarden huruvida installationer ska ske invid fönster och hur de ev. kan styras.

Ang. medelbelysningsstyrkan så är det krav som finns ang. ytor där det ska finnas ljuskällor fast installerade, praxis i andra utrymmen såsom sovrum, vardagsrum etc. är att endast anordna lamputtag så beställaren själv kan montera någon designarmatur eller liknande.

| ABL | El-konstruktör/projektör/kontrollant/besiktningsman entreprenader

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2016 12:29 #18 av Lars Blomkvist
Det borde väl "ingå" att någon projekterar detta?
Ska du bara lämna pris och sen köra igång och ha allt i huvudet? Upplagt att du torskar tid & pengar och strul med vad som ska ingå i jobbet.
Enligt boende ingår allt eftersom han inte betalar.
Med en ritning samt förklaringar vad som ingår till beställare är rätt väg enligt mig :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2016 18:17 #19 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Ska lämna pris imorgon, och skriva vad som ingår i priset.
Vad jag förstått av byggfirman, så vill han bara veta pris på svensk standard. Men han sa även att kunden hade egna önskemål om bla, dimmer samt även om ett antennuttag. Men det lär han nog få så det räcker ;) Men iaf så blir det extra eftersom det inte ingår i standard.

Det är väl när det är på försäkring som det blir lite tjorvigt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2016 18:37 #20 av Richard
Svar från Richard i ämnet Nyinstallation villa. Tips.
Skicka med en skiss över villan, där du ritar uttagen.
Skriv att du följer svenskstandard och ISO 4074:2014
Följande användare sa tack: Jonas

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg