Felsökning. jordfelsbrytare löser ut

23 feb 2016 09:43 #21 av Torbjörn Forsman

Rikard Ågren skrev: Jag skulle aldrig köpa en värmepump där tillverkaren kräver jordfelsbrytare


Möjligen har man ett problem om det står i någon produktstandard att den texten måste finnas med i installationsanvisningen, i så fall är ju tillverkaren så illa tvungen att ta med det kravet vare sig det är nödvändigt eller inte, om han vill kunna skriva under tillverkardeklarationen för CE-märkning med gott samvete.
Ibland händer det också att det är krav från något land med underliga föreskrifter, som smittar av sig på den dokumentation som är avsedd för svenska marknaden utan att det egentligen var meningen.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 11:59 #22 av Bo Siltberg
För trådens ämne så tror jag Stefan var först och ligger närmast ett korrekt svar i #9.

För att fortsätta gå OT, detta citat från en produktmanual fångade mitt intresse för ett tag sedan:

Om jordfelsbrytare redan finns så ska CTC EcoAir förses med en egen jordfelsbrytare med fördröjt frånslag.

Har tänkt gräva i detta nångång, det kan ju vara så att frekvensomriktare ställer krav pga "naturliga" läckströmmar i PE. Då det handlar om DC-strömmar så kräver det en JFB typ B, och en sådan kostar ju mer än pumpen så det vill vi inte ha. Om strömmen dessutom skulle överstiga 10 mA så krävs en PE-ledare med arean 10 mm², och det vill vi inte heller veta. Så låt oss hoppas att tillverkaren fått detta om bakfoten :)
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 13:37 #23 av Stefan Ericson
Jag körde min gamla vattenpump, med en frekvens drivnig. Jag fick aldrig igång den med en JFB. Jag var och fesökte på en anläggning med transport band. Dom fösökte starta 2 drivnigar. Lösningen blev D karakstik. Det är kondensatorerna som löser JFB.
Tack Bo för ditt svar. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 20:28 #24 av Torbjörn Forsman

Bo Siltberg skrev: För trådens ämne så tror jag Stefan var först och ligger närmast ett korrekt svar i #9.

För att fortsätta gå OT, detta citat från en produktmanual fångade mitt intresse för ett tag sedan:

Om jordfelsbrytare redan finns så ska CTC EcoAir förses med en egen jordfelsbrytare med fördröjt frånslag.

Har tänkt gräva i detta nångång, det kan ju vara så att frekvensomriktare ställer krav pga "naturliga" läckströmmar i PE. Då det handlar om DC-strömmar så kräver det en JFB typ B, och en sådan kostar ju mer än pumpen så det vill vi inte ha. Om strömmen dessutom skulle överstiga 10 mA så krävs en PE-ledare med arean 10 mm², och det vill vi inte heller veta. Så låt oss hoppas att tillverkaren fått detta om bakfoten :)


Så vitt jag vet så har CTC EcoAir ingen frekvensomriktare, utan bara kontaktor och en enkel mjukstart mellan elnätet och kompressorn. Det skulle möjligen vara om de allra senaste årsmodellerna har fått en omriktare.
Men jag tror aldrig att en frekvensomriktare kan ge upphov till likström i PE under normala förhållanden, möjligen kan det tänkas att den har relativt stora avstörningskondensatorer mellan faserna och PE om tillverkaren har haft svårt att klara EMC-problemen (ledningsbunden emission) på annat sätt, och det kan ju leda till felströmmar som en JFB detekterar, om det t ex råder osymmetri eller stor övertonshalt på elnätet.
Till saken hör också att en EcoAir som regel inte ansluts direkt till elnätet, utan det vanliga är att den dockas till en tillhörande el- eller kombipanna och matas via ett färdigt kontaktdon i pannans styrskåp.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2016 21:38 #25 av Stefan Ericson
Vid kontakt med en försäljare av typen jag har hemma, så sa dom att ta bort kndendatorn så löser inte JFB. Drivningen fungerar ändå.
En JFB kollar att det konmer tbx lika mycket ström som går ut. När strömen lagras i kondesatorn, blir det samma effekt som om den går mot jord. Något jordfel behövs inte för att få denhär effekten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 05:03 - 24 feb 2016 05:04 #26 av Electrum
Läckström kan man ha utan att det är något fel.
Kondensatorn i nätstörningsfiltret t.ex. ger upphov till en läckström, som för hushållsapparater ofta ligger i häraden 0,1mA.
Tar man bort nätstörningsfiltret så uppfyller apparaten som regel ej EMC-kraven, ty tillverkaren sätter inte in filter bara för att "bli av med nätfilter för att de tar plats på lagret".

Men sen är det frågan om man ska kalla den läckström som är designad in redan på ritbordet för fel, eller jordfel.

Ordet fel implicerar ju lite att det är något fel, inte att det är det naturliga tillståndet.
Själv föredrar jag termen "läckström", när det inte är ett fel på produkten, så det blir lite tydligare vad man pratar om.


Men det var väl en lång utläggning som till sist ramlade ner i samma slutsats som Stefans. :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2016 08:09 #27 av Stefan Ericson
Elektrum, jag har inte skrivit om störningsskydd. Dom kondensatorerna jag skriver om sitter efter likriktaren på DC länken. Det går in ström vid uppstart och det är den som löser en JFB.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2016 19:31 #28 av Martin Lundmark
Hej marcus

Om det kan vara till hjälp att förklara.

I ett examensarbete 2007 tittade vi på vad det innebär att vi kan ansluta jordade kontakter i ojordade uttag.

epubl.ltu.se/1404-5494/2007/26/LTU-HIP-EX-0726-SE.pdf

På sid 12 beskriver författaren Konrad Långdahl hur en ”strömspík” kan uppstå i skyddsjorden vid transienter i nätspänningen. På sid 16 har han i figur 12 redovisat mätningar som visar ” strömspikar på skyddsjord vid frånslag av lysröret”

Två personer har berättat för mig hur jordfelsbrytaren till mikrovågsugnen (som är i viloläge) löser ut när dammsugaren startas. Vi kunde i kraftlabbet återupprepa scenariot med hjälp av EMC-filter, jordfelsbrytare och inkoppling av en enfastransformator.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 mar 2016 20:23 #29 av Patrik Hedlund

Robin Strandberg skrev:

Rikard Ågren skrev: Har aldrig sett det kravet, vilka fabrikat har det? Har däremot sett att en del kräver att om den ska skyddas av JFB så ska den ha en egen. Blir dock svårare att upptäcka om den löst ut då


NIBE - "om fastigheten har jfb BÖR värmepumpen förses med en separat jfb"

Om detta är ett krav vet jag inte men jag tolkar som att den ska förses med jfb om övrig anläggning har jfb.

Jag installerade ca 4-5 bergvärmepumpar i veckan under 1,5 års tid 2009 och aldrig hört att en bvp löst ut jfb. Alla dessa anslöts med 300mA jfb. Mestadels NIBE men även IVT, CTC och Thermia installerades.


Jag har 2-4 ggr råkat ut för jordfelsbrytare som löser ut väldigt sporadiskt. Ibland några gånger per dag och ibland med 3-6 veckor mellan gångerna. Samtliga ggr så är det bergvärmepumparna som varit problemet. Efter att ha lagt pumparna utanför jordfelsbrytare så har det fungerat.

Det har då inte varit spritt nya värmepumpar utan haft kanske 10 år på nacken.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg