Vattenkokare 3000W

01 dec 2015 13:22 #1 av August
Hej alla!

Jag har en fråga som kanske är dum men eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig med den får ni ursäkta en novis på elfronten...

Jag har köpt en vattenkokare på 3000W som jag använder hemma.
Jag har förstått att mina 10A säkringar inte bör klara denna belastning (10A x 230V = 2300W, korrekt?)
Nu undrar jag varför mina säkringar inte löser ut och om det finns någon FARA att använda produkten?
Om den är farlig, varför säljs den då i vanliga butiker?

Som sagt är inte helt hemma på det här området så all input i ämnet uppskattas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 13:52 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
Om du har en trög portslins säkrin. En snigel på sidan, så ska den hålla i 1 timme för 1.4 gånger märkströmen och lösa inom 1 timme för 1.9 ggr märkströmen.
Troligtvis använder du kokaren mycket kortare tid.
Farligt? Håller säkringen så borde inget hända. Dock ingen garanti.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 18:23 #3 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
August, vad sitter det för någon typ av stickpropp på vattenkokaren?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 19:21 #4 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Vattenkokare 3000W
Hej August,

Jag skulle säga att detta är en ren konsumentfråga. I det fallet ska du antingen vända dig till återförsäljaren eller till byggahus.se . Detta forum riktar sig nämligen främst till yrkesverksamma inom elbranschen.
Följande användare sa tack: Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 21:13 #5 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Vattenkokare 3000W
Säkringar tål en viss överlast under en viss tid, lite beroende på typ av säkring. 3000 W motsvarar ca 13 A och det klarar en 10 A säkring ganska länge, uppenbarligen tillräckligt för att värma en liter vatten. Det ska inte vara någon fara här då säkringen ska skydda kabeln om det är korrekt dimensionerat, men egentligen får du inte medvetet överbelasta gruppen. Denna vattenkokare är avsedd för grupper avsäkrade med 13 eller 16 A. Du kan ta hem en elektriker som byter kabel och sätter en större säkring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 21:20 #6 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
Det borde sitta en enfas CE stickpropp på kokaren och då går det inte att köra den på vanliga utag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 21:53 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vattenkokare 3000W

Bo Siltberg skrev: Säkringar tål en viss överlast under en viss tid, lite beroende på typ av säkring. 3000 W motsvarar ca 13 A och det klarar en 10 A säkring ganska länge, uppenbarligen tillräckligt för att värma en liter vatten. Det ska inte vara någon fara här då säkringen ska skydda kabeln om det är korrekt dimensionerat, men egentligen får du inte medvetet överbelasta gruppen. Denna vattenkokare är avsedd för grupper avsäkrade med 13 eller 16 A. Du kan ta hem en elektriker som byter kabel och sätter en större säkring.

Samt kollar att uttaget är typat för 16A. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 05:24 #8 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Vattenkokare 3000W
Har du något exempel på schukouttag som inte är klassat för 16 A?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 05:34 #9 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vattenkokare 3000W
Gamla uttag, säg ett från 80-talet ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 06:59 #10 av August
Svar från August i ämnet Vattenkokare 3000W
Hej,

Tack för svaren.

Här är en bild på stickproppen (en helt vanlig stickpropp om ni frågar mig).



Att ta hem en elektriker för att göra om elen i huset känns en aning överjobbat för att kunna koka vatten, Det lutar snarare åt att byta vattenkokaren mot en med mindre effekt och låte kokandet ta en minut extra.

Frågan är u varför butikerna säljer en vattenkokare som vanliga konsumenter inte kan koppla in i sina vanliga vägguttag hemma,..?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 08:35 #11 av Olle Engström
Svar från Olle Engström i ämnet Vattenkokare 3000W
Är den från Lidl? Jag hade en sådan som jag körde i flera år tills den gick sönder. Jag har 10A "proppar" och hade inga problem. Den går ju max några minuter åt gången.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 10:54 #12 av Torbjörn Forsman
Det går säkert bra så länge vattenkokaren är ensam på sin 10 A -grupp, men om man t ex råkar ha mikro eller kaffebryggare matad från samma säkring ska man nog inte köra dem samtidigt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 17:33 #13 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
Jag håller med Torbjörn. Köp ett gäng säkringar i reserv och kör med vattenkokaren. Även om det står 3000W, så blir det nog mindre i praktiken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2015 05:33 #14 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Vattenkokare 3000W
Jag tycker det är en dålig ide att pressa säkring och ledning till det yttersta. Risken finns att det slutar med en extrakostnad, eller något värre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2015 13:34 #15 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
30 sekunders överlast=180%
30 minuters överlast. =150%

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2015 16:52 #16 av Torbjörn Forsman
Jag skulle nog inte direkt oroa mig för ledning och säkringar, då är det större risk för varmgång i vägguttaget - vare sig det är märkt 10 A eller 16 A.
Ett annat fall där man medvetet överbelastar enfasgrupper och schukouttag är ju enfasmatade svetsar. Och där är det snarare regel än undantag att stickproppen bär spår av varmgång efter några år.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2015 17:28 #17 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
Torbjörn, där håller jag med dig igen. Det som mest går varmt är en värmefläckt som går mycket och då är det i vägguttaget det brinner. Det även om allt ligger inom värdena.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2015 09:11 #18 av Urban Holmlund
Svar från Urban Holmlund i ämnet Vattenkokare 3000W
Var för ett tag sedan och kopplade in en VVB på 3000W endast 230V (ej omkoplingsbar((jag kollade)) Tror den var från Jula:sick:
Håller dock med om att det farligaste är värmeprodukter typ fläktelement, som ligger inom gränserna rent effektmässigt, men när "folk"kommer ut till en kall sommarstuga och drar på 2000W kontinuerlig belastning på gamla uttag så värmer stickpropp och uttag nästan lika mycket som radiatorn..:(

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 dec 2015 09:30 #19 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Vattenkokare 3000W
Urban, nätbolagens värsta mardröm. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.134 sekunder

Senaste foruminlägg