Mjuskstart till en svarv?

21 nov 2015 21:15 #1 av J-Rock
Hej

Har en maskin som behöver en mjukstart, då denna startar på fulleffekt när man drar igång den o det ryster o drar i hela maskinen o saker runt om kring.
Så jag skulle behöva tips på en bra mjukstartare till maskinen.

Maskinen i fråga är en svarv.
m.verktygsboden.se/metallsvarvar/metalls...d-digital-utrustning

Tack så mycket.
Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2015 22:07 #2 av Torbjörn Forsman
Är det en vanlig trefas asynkronmotor? Finns det någon elektronik alls som har med motorn att göra eller är den direkt kopplad till elnätet?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2015 07:01 #3 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Mjuskstart till en svarv?
Hej

Jag vet faktis ännu, har själv inte sett svarven, men tror det är en asynkronmotor.
Tror även att motorn att motorn går "direkt" på nätet.

Tar gärna förslag på båda senariorna, att motorn går direkt på nätet eller att den styrs vi någon elektronik.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2015 13:50 #4 av Stefan Ericson
J-Rock. Det är säkert en asyncronmotor. Det jag inte kan se om den är flerpolig. Men efter som motorn bara är på 1,5kW, så är det tveksamt. Om det går att köra motorn på olika varv, så är den flerpolig.
Den effekten borde inte ge så häftig start. Kolla om inte remmarna slirar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2015 17:15 - 29 dec 2015 17:16 #5 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Mjuskstart till en svarv?
Hej

Jag har skaffat en mjukstart från Schneider, www.schneider-electric.com/se/sv/downloa...rdForm%3Dats01n212qn


ATS01N212QN


Frågan är bara hur jag skall koppla in den för att få den att fungera på lättast sätt.
Brukar inte hålla på med såna här typer av installationer, därför lite osäker på hur man skall göra.

In och ut på för motorn är självklar, men sedan hur jag skall styra den blir jag inte klok på. Jag vill bara styra den med 2 trådar, och det skall jag kunna göra, alltså bara för att få en mjukstart, ingen mjukstopp.
Frågan är om det bara är en fas som skall styras eller som det är noll in på en kontakt och sedan en bruten fas, eller hur skall det kopplas?
Fungerar mjukstarten om man bara lägger på ström på dessa ingångar eller måste den triggas samtidigt som starten på motorn?

Någon smart motorguru får jättegärna titta på kopplingsschemat, som hade kunnat önska mer..... eller så hittar jag helt enkelt inte rätt schema.


Har jag gjort mig någorlunda förstådd, eller famlar jag i blindo?
Följande användare sa tack: Jan Wahlberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2015 19:43 - 29 dec 2015 19:44 #6 av Jan Wahlberg
Hmm , lyckades "tacka" dej när jag skulle svara..Men det är du säkert värd :D

Två trådar; från LI1 till en strömställare med fasta lägen, tillbaka till LI2.
Vill du ha tryckknappar får du koppla med tre trådar enl. sidan 1/5
Blanda INTE in några faser på dessa ingångar!

För övrigt är väl kanske den mjukstartaren onödigt stor för den motorn.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2015 06:45 #7 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Mjuskstart till en svarv?
Hej

Tack Jan, hehe.

Precis det du skriver fattar jag med, men skall jag inte ha med nolla någonstans?
Och skall den startas innan motorn drar igång eller triggas samtidigt som motorn skall starta.


Det var den mjukstarten jag fick tag i, kommer det kanske fungera dåligt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2015 16:16 #8 av Tomas Karlsson
Jag antar att det sitter kontaktor för start/stopp av svarven nu, du får koppla mjukstarten på utgående mot motorn det har du också klart för dig verkar det som. Då kan du bygla signalen direkt som är till för manöver av mjukstarten så fort den får spänning vill du ju dra igång och eftersom du inte behöver mjukstopp gör det inget att den blir spänningslös vid stopp. Enheten har ett internt matningsdon som tar försörjning från inkommande sidan så du ska inte ansluta externa spänningar eller nolla osv för ev manöversignaler.

Alternativt kan du sätta startern före kontaktorn så den ständigt har matning och då manövrera den via en slutande hjälpkontakt från kontaktorn men i ditt fall spelar det ingen roll du kan lika gärna lägga den i motorkretsen och med byglad startsignal.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg