Det relä jag har idag är ett vanligt enkelt. 3 ingångar och en utgång. Matar daytime runnning lights när jag slår på tändningen. Vet ej hur eller vad jag använda för att släcka dom när halvljuset åker på.
Det relä du har nu är ett slutande relä eftersom det inte har någon anslutning märkt 87a. Skaffa fram ett växlande relä istället, så blir det nog lättare att få rätt funktion på belysningen.
Ett schemaexempel för en halvljusautomatik (fabriksmonterad på svensksålda VW-bussar under 80-talet) som kan ge en del tips finns i
www.obadalek.info/vw/manual/Stromlaufplaene_MJ_1980-1985.pdf
, sida 3 - 1 (17 av 128) .
Observera att denna halvljusautomatik använder ett växlande relä J89 och ett tvåpoligt slutande J90. Tvåpoliga slutande reläer är rätt sällsynta i bilbranschen, så det ersätter man lämpligen med två vanliga enpoliga slutande.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Stefan Ericson skrev: B+ är batterits pluspol.
15 är spännings satt när tändningen är till. Den borde finnas i säkringsboxen.
Om du hittar D+ kan du nog använda den med. Då måste du ner på generatorn och leta. Den är spänningsatt när generator har tagit upp spänningen.
På en så modern V70 som 2012 är det inte säkert att det finns någon D+ på generatorn, det kan vara så att den har en "intelligent" laddningsregulator som skickar status via en seriebuss till någon styrenhet som avgör om laddningslampan ska tändas. Chrysler införde (och patenterade) detta i mitten av 80-talet, när det patentet gick ut för ca 15 år sedan var det fritt fram för alla andra biltillverkare att införa den tekniken, vilket skedde ganska snabbt. Jag tror BMW var bland de första att kopiera Chrysler på den punkten, och skröt hejdlöst om det som "efficient dynamics" eller något sånt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Torbjörn, du har helt rätt. Det är 87a som ska användas.
D+ hade jag på min båtmotor på 80 talet. Har inte letat efter den sen. Jag får väl gå ut och titta i morgon på min bil.
Karl, fick du ingen idtallations anvisning när du köpte?
Bilen är oprogrammerade. Allt ljus på hela bilen är släckt vid 0-läge. Då ska DRL lysa vilket dom gör nu. Men dom slocknar ej när jag vrider på halvljuset.
Nja, ström och ström. Mest på bilens xenon och ledlampor. (Positionsljusen går nämligen inte att byta)