Kyl/frys separata grupper, JFB, hur gör du

Omröstning: Hur tycker du är bäst att koppla in kyl/frys

Kyl/frys på varsin säkring
9 18%
Kyl/frys på varsin säkring & egen JFB
5 10%
Kyl/frys på gemensam säkring
17 34%
Kyl/frys på gemensam säkring & egen JFB
16 32%
Låter gärna kyl/frys får delas med annat
3 6%
Totalt antal röstare: 50 ( Tim Andersson, Fredrik Å, Fredrik Nilsson, Marcus, Fredrik Andersson ) Se mer
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
04 mar 2015 10:13 #1 av Electrum
Denna ständiga fråga, alla verkar ha olika åsikter. :)

Många vill ha kyl/frys ensamma på varsin säkring.
Många vill ha JFB eller PSA för endast kyl/frys.
Andra känner sig inte fullt lika strikta, och låter kyl/frys dela på en säkring, ev t.o.m med andra uttag/förbrukare på samma säkring. Och tycker kanske inte det är så nödvändigt med att skydda kyl/frys separat med egen JFB.


Du röstar här för hur du helst vill ha det ifall det inte finns några direkta begränsningar, typ ombyggnad i befintligt kök osv.
Tänk att det är nyinstallation, kunden låter dig välja.
(Eller hur du skulle göra åt dig själv, typ)


Riktigt alla möjliga alternativ finns ej i omröstningen, rösta vad som känns mest riktigt och/eller skriv i tråden.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 10:19 #2 av Electrum
Själv sätter jag gärna kyl/frys på samma säkring. Och skulle också gärna ha en ofta tänd belysning på samma säkring. Då avsaknad av denna belysning betyder "larm, ingen ström till kyl/frys).

Och huset känner jag att jag helst delar upp i riskgrupper (utomhuselen samt ev VVB, TM, TT och andra förbrukare med läckströmmar som däremot inte är så farligt att råka få strömlösa).

Så det innebär i praktiken att jag alltså inte känner något behov av egen JFB/PSA till kyl/frys. De får gå tillsammans med all den övriga inomhuselen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tomas Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 15:48 - 04 mar 2015 15:50 #3 av Ronnie Lidström
Tycker att det är lite överkurs att ha kyl/frys på helt egen jfb. Dessutom är det risk att den löser ut utan att man märker det.

Försöker dela upp så att kyl/frys och annat viktigt inte är på samma jfb som riskgrupper (belysning och uttag ute tex).

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 16:26 #4 av Patrik Hedlund
Alltid kyl & frys på en gemensam säkring och med samma tänk som er båda att kyl & frys ligger på samma JFB som grupper som vanligtvis inte brukar vara boven vid en utlöst JFB.

Dock vid köksrenoveringar så är jag väldigt tacksam för om elektrikern lagt kyl & frys på varsin säkring. Framförallt vanligt i fabrikshus från 80-talet. Det betyder att jag har möjlighet att göra om den ena gruppen till en trefasgrupp för t.ex. micro och bänkuttag och den andra blir gemensam för kyl & frys.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Tomas Karlsson, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 16:32 #5 av Electrum
Det sista svarsalternativet är lite lurigt att förstå vad jag menar med. :blush:

Jag menar typ att det där med kyl/frys öht inte är jätteheligt hur det hanteras, passar det bra på något vis så kan samma säkring även få mata något allmänuttag, en inbyggnadsmicro osv.

Men jag menar inte att kyl/frys helt ogenerat sätts ihop med vilka vansinnigheter som helst, t.ex. utomhusel eller värmepumpen, typ.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 17:13 #6 av Bo Siltberg
Den nya standarden SS 437 01 02 som är aktuell säger faktiskt att kyl och frys ska ha sin egen särskilda gruppledning så det svaret är givet :) För övrigt instämmer jag med din uppfattning i #2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 18:16 #7 av Michell Martic
Vill bara påpeka att SS 437 01 02 inte är en standard som ska betraktas på samma sätt som SS 424 14 XX eller SS 436 40 00.

Då standarden innehåller många fordringar som inte är av elsäkerhetskaraktär är det viktigt att beställare och entreprenör är överens huruvida standarden ska tillämpas.

Den är alltså generellt ingen standard som hjälper en uppfylla föreskrifternas fordringar (även om det finns vissa bitar som är av elsäkerhetskaraktär). Så vad gäller att enskilda apparaters vägguttag (och även specifikt kyl och frys) matas via egen gruppledning så ska detta tillämpas om det är detta som avtalats. Annars kan man göra annorledes.

Jag försöker bara säga att det inte alls är givet hur man ska göra. Själv hade jag föredragit att ha en lampa på samma grupp som Micke skriver i inlägg #2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 19:17 #8 av Electrum

Bo Siltberg skrev: Den nya standarden SS 437 01 02 som är aktuell säger faktiskt att kyl och frys ska ha sin egen särskilda gruppledning så det svaret är givet :) För övrigt instämmer jag med din uppfattning i #2.

Då jag inte heller kommer följa den standarden i andra aspekter (om inte kunden kräver det), t.ex. kommer jag inte sätta 3 eller 4 datauttag i varje sovrum, så kan jag givetvis lika lättsamt skita i den standarden vad det gäller säkringsgrupper till kyl/frys. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:10 #9 av Martin
Sätter eget uttag till kyl och frys. Dock ligger de under samma JFB som övrig belysning i huset.
Extra JFB för tex utomhusbelysning.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:15 #10 av Patrik Hedlund
Det är faktiskt lite lustigt detta med kyl & frys, det finns lika många lösningar på det som det finns elektriker ungefär! Otroligt egentligen. :lol:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:37 #11 av Bo Siltberg
Ja, tycker man att man har en bättre lösning än standarden så. Det verkar finnas ett oskattbart värde i frysen hos många, en hel älg kanske :P Man kan misstänka att SS 437 01 02 fortfarande vill lämna det öppet för dem som vill ha en egen JFB för kyl/frys också. Då egen gruppledning bara blir aktuellt i nya hus så är ju frågan om man vill ta den extra (dock lilla) kostnaden. Det är ju ingen speciellt viktig fråga så länge man inte börjar blanda alltför vilt på kylgruppen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:45 #12 av Lars Blomkvist
Ofta egen JFB på kyl/frys, om den löser så har den väl uppfyllt sin uppgift. Ligger kyl/frys under övrig installation och den löser när ingen är hemma är väl värre?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:49 #13 av Lars Blomkvist
Apropå älg så har detta hänt mig med en frysbox som var inkopplad på jfb som ombesörjer källaren :woohoo:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 20:59 #14 av Bo Siltberg
Vad hände i källaren? Fanns det en risk för att installationen i källaren skulle lösa en JFB? I så fall skulle jag lagt källaren på en egen JFB, och kylen under JFBn för resten av huset.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 22:08 #15 av Ivar Ryding
Man får ju väga priset av förstörd mat mot extrapriset av att separera grupperna från början.

Är det tillåtet att dra en 10A grupp som inte skyddas av JFB till en minicentral med två enpoliga JFBs i närheten av kylskåpet? Man är kanske inte så pigg på att dra 40m extra kabel bara för att få det på två olika JFB.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 22:25 #16 av Electrum

Ivar Ryding skrev: Är det tillåtet att dra en 10A grupp som inte skyddas av JFB till en minicentral med två enpoliga JFBs i närheten av kylskåpet? Man är kanske inte så pigg på att dra 40m extra kabel bara för att få det på två olika JFB.

Jodå, inga problem.

Det är uttagen som har krav på sig att vara skyddade, ej ledningen.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2015 06:44 #17 av Lars Blomkvist

Bo Siltberg skrev: Vad hände i källaren? Fanns det en risk för att installationen i källaren skulle lösa en JFB? I så fall skulle jag lagt källaren på en egen JFB, och kylen under JFBn för resten av huset.

Befintlig installation.
Det var ett uttag utomhus som låg på källargruppen.
Jag var helt oskyldig till älgens grymma öde

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2015 07:16 - 05 mar 2015 07:17 #18 av Torbjörn Forsman
En stor nackdel med att låta en frysbox för långtidsförvaring, som sällan tittas till, vara ensam på egen gruppsäkring eller t o m JFB, är ju att det kan dröja mycket länge innan man upptäcker att den är strömlös. Därför anser jag att det är bättre att den får dela grupp med t ex lyse eller ett uttag som matar någon apparat som används dagligen.


Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2015 18:07 - 05 mar 2015 18:07 #19 av Oskar Ståhl
Här kommer ett litet tips: Lägga alla viktiga förbrukare som kyl, frys, värmesystemet i en sommarstuga m.m. på samma JFB som ett larm med uppringare.

Jag menar inte att man skall köpa ett larm för just den sakens skull, men om man nu har ett larm kan man lika gärna utnyttja det till fullo.

/Oskar
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2015 07:20 #20 av Electrum
Att jag startade tråden/omröstningen är delvis för att jag är lite oense med chefen.
Jag ska snart sätta igång med att fixa elen i ett ombyggt kök, och jag tänkte sätta kyl/frys på gemensam säkring, och han tycker att det ska vara på varsin säkring, typ va?

Vi är inte svårt oöverens, jag gör gärna som han vill (dvs jag gör som jag blir tillsagd åtminstone ... ;)) men han tycker också att vi kan göra på mitt vis, om jag nu verkligen vill.

Det finns egentligen inga större problem att sätta på separata säkringar förutom då mer ledning och mer jobb att spåra. En tvåfasgrupp skulle vara en variant, men jag har dock svårt att finna en bra plats för en kopplingsdosa. Om jag skulle grena ut till 2 enfasgrupper i apparatdosan bakom kylskåpet så var det enkelt, men det tycker jag blir lite klyddigt, inget jag vill göra om jag inte står i yttersta nöd, typ.


Men i vilket fall, många röstar för att låta kyl/frys dela på säkring, så det verkar vara många som har övergett den gamla doktrinen att det ska sitta på separata.

Och ärligt talat, hur många har varit med om att en kyl eller frys har blåst en säkring? (och därmed riskerar innehållet i den andra p.g.a strömlöshet om de delar säkring)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.101 sekunder

Senaste foruminlägg