Mystiskt fel gällande ugn & JFB

11 jul 2011 18:13 #1 av Friedrich Lossien
Fick en felsökning idag som slutade med att jag stod och kliade mig i huvudet lite.
Felsökningen gällde en jordfelsbrytare som löste ut när en ugn användes. Var en liten enfas med vanlig stickkontakt.
Den verkade vara helt standard med värmeelement och mekanisk termostat, alltså utan elektronik.
Det roliga var att om man satte i kontakten på ena håller så löste JFB direkt, även utan att man satte på ugnen.
Det luktar ju överslag mellan jord och nolla så det visslar om det.. Men det roliga var att om man satte i kontakten åt andra hållet så kunde man sätta igång ugnen utan att JFB löste. Hade inte tid att stå och prova om den skulle lösa till slut, men det verkade uppenbarligen inte så.
Någon som har en bra förklaring på detta fenomen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2011 18:56 #2 av Bo Siltberg
Ja, överledning mot jord nära ena polen (fas eller nolla) på ett av värmeelementen. Pga vanlig spänningsdelning så flyter olika mycket ström mot jord beroende på hur stickproppen är vänd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2011 17:14 #3 av Friedrich Lossien
Tänkte inte klart igår, men du har rätt Bo. Det betyder att överslaget inte är en ren kortis, utan har en viss resistans som gör att det inte går tillräckligt mycket ström till jord när felet då ligger på "nollsidan".
Tänkte mig bara att överslaget var ren kortis, vilket skulle betyda att så fort man slog på ugnen så skulle jfb sticka då också.. :smack:
Kan störa mig till döds när jag inte kommer på exakt vad felet är :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2011 18:45 #4 av Bo Siltberg
Ren kortis är nog sällsynt - då hade nog säkringen löst också. Det kan handla om någon kohm. Ställd mot de tiotals ohm som värmeelementet har kan man tycka att det inte borde spela nån roll hur man vänder stickproppen (för det trodde jag för inte alltför länge sedan :whistle:), men det är ju spänningsdelningen i värmeelemmentet som styr hur mycket ström som går tjyvvägen mot jord.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2011 19:28 #5 av Friedrich Lossien
Jag jobbar vanligtvis inom industrin, och en hel del med värmekabel. Vanligtvis när en värmekabel går sönder så är det ren kortis.
Där finns inga stickproppar för att vända fas och nolla :P
Testade JFB och den löste på 21mA, så i runda slängar krävs 11kOhm eller mindre för att den ska lösa om det är rent överslag.
Ibland tänker man bara i invanda mönster.. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jul 2011 19:30 #6 av Friedrich Lossien
Fick nytta av min nya insikt idag också. Installerade en JFB på en befintlig anläggning.
Den löste direkt när jag slog på. Lokaliserade felet till gruppen för VVB. Hmm.. Den är ansluten med stickkontakt. *vända* - Problem löst :tummeupp:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2011 10:47 #7 av Ronnie Lidström
Var ju en snabb lösning, men var det så bra lösning? :silly:
Det är ju fortfarande ett jordfel i beredaren!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jul 2011 16:39 #8 av Friedrich Lossien
Där är ju fortfarande fel i den som inte kommer bli bättre, men det håller fram tills de kan få dit en rörkille att byta den. Plus att de har varmvatten fram tills dess och jag slipper koppla ur jfb eller den gruppen och köra dit igen efter att de har bytat VVB. Alla är glada och nöjda :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg