Usch, tråkigt. Trasiga grejer, kan JFB vara boven?

10 jan 2015 17:57 #21 av Marcus

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Jag har ett par gånger varit inne och skrivit att jag tror att ett par trådar om jfb är löngn.
Den här tråden tror jag på. Den resulterar inte i att jfb har räddat liv. Den har orsakat ett försäkrings ärende som vi alla kommer att betala.


Ett dödsfall orsakar också ett försäkringsärende. Och detta kostar oss ännu mer!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 18:07 #22 av Stefan Ericson
Hej Marcus!
Jag har aldrig hört talas om att en jord felsbryrare räddat liv. Tala om när det hänt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 18:28 #23 av Jan Wahlberg
:tokig: :klapp: :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 18:29 #24 av Electrum
:)
Helt rätt.
Rent logiskt vet vi absolut inget fall där JFB räddat liv, det enda vi vet är när avsaknaden av JFB tagit liv.

(Och är man extremt noga med de logiska utsagorna så vet man faktiskt inte ens det senare.)


Det är utifrån logik.

En annan approach är statistik, och där går det troligen att visa att JFB räddat liv. Men inte när.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 jan 2015 21:44 - 10 jan 2015 21:47 #25 av Marcus

Stefan Ericson skrev: Hej Marcus!
Jag har aldrig hört talas om att en jord felsbryrare räddat liv. Tala om när det hänt.


Inte jag heller.... Jag sa bara att dödsfall orsakar också ett försäkringsärende, precis som när dom(någon/några) stal min cykel.
Där fick "alla" vara med och betala också!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2015 11:00 #26 av Marcus
Hej Stefan,

Jag undrar vad din uppfattning om jordfelsbrytare är? Tror du att dom kan möjligen rädda ett liv? eller är det ett krav på vissa installationer som inte borde finnas?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 18:52 - 12 jan 2015 18:53 #27 av Stefan Ericson
Hej Marcus!
Jag köpte min första jfb på slutet av 80 talet, för 750 kr. Dom är billigare i dag.
Hade en kärring som jag förbjöd att köra över gräsklippar sladden. Hon kom in förlägen. Det var 3 st stumpar kvar. Jfb hade inte löst, även fast jfb:aren och sladden satt kvar i väggutaget.
Jag har alltid jfb till sladdar i trädgården.
Som jfb moteras i dag där dom slår ut all el, anser jag vara fel. Det påminner om proffesor Lucas, bil system som fans på 50 talet. Det fungerade som jfb:arna gör idag. Han går under namnet, mannen som uppfann mörkret.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 19:13 #28 av Stefan Ericson
Om man använder jfb som jfb:are, så löser den innan det uppstår en person fara, och då är det svårt att säga om den räddat någon.
Jag tror att en människa är snabbare på att rycka åt sig fingrarna, än vad jfb:aren är på att lösa.
Jag har aldrig hört om någon som löst en jfb med ström genom kroppen, mer än här på fluxio, men har skrivit att jag inte tror på det.
Att elektriket får sig stötar iblan tror jag, men vanligt folk är så rädda för elen att dom aldrig får några.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 19:19 #29 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Om man använder jfb som jfb:are, så löser den innan det uppstår en person fara, och då är det svårt att säga om den räddat någon.
Jag tror att en människa är snabbare på att rycka åt sig fingrarna, än vad jfb:aren är på att lösa.
Jag har aldrig hört om någon som löst en jfb med ström genom kroppen, mer än här på fluxio, men har skrivit att jag inte tror på det.
Att elektriket får sig stötar iblan tror jag, men vanligt folk är så rädda för elen att dom aldrig får några.


Kolla i följande länk så kanske du ändrar uppfattning angående "vanligt" folk:

www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/...lycksfallsrapporter/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 19:39 - 12 jan 2015 19:47 #30 av Olle Andersson

Stefan Ericson skrev: Jag tror att en människa är snabbare på att rycka åt sig fingrarna, än vad jfb:aren är på att lösa.


En människas reflexer tar c:a 250ms på visuell stimulus, 170ms på audiell stimulus och 150ms på somato/taktil stimulus i snitt.
På ryggmärgsreflexer som inte behöver processeras av hjärnan så går det snabbare, 50ms...


En jordfelsbrytare löser på 20-25ms

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 20:04 #31 av Stefan Ericson
Hej Christer!
Det var et tag sedan jag var inne och tittade. Men gruppen lekmän på fritid är inte så stor. Och jag vet inte om det säkert kan påstås att jfb är orsak till att olyckorna minskar.
Olle en ström behöver inte komma med fullkraft. Det går att ha gummi skor och liknande.
Ni får gärna ge ett exempel på någon lekman som löst en jfb med ström genom kroppen, något som jag tror på.
Jag tycker det är fantastiskt att en jfb, som är frivillig i MAS80, kan väcka sådana känslor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 20:51 #32 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Hej Christer!
Det var et tag sedan jag var inne och tittade. Men gruppen lekmän på fritid är inte så stor. Och jag vet inte om det säkert kan påstås att jfb är orsak till att olyckorna minskar.
Olle en ström behöver inte komma med fullkraft. Det går att ha gummi skor och liknande.
Ni får gärna ge ett exempel på någon lekman som löst en jfb med ström genom kroppen, något som jag tror på.
Jag tycker det är fantastiskt att en jfb, som är frivillig i MAS80, kan väcka sådana känslor.


Denna retorik kan ju användas på alla typer av skydd, för ett skydd ska ju per definition hindra olyckor. Så hur vet man att en olycka har hindrats av ett specifikt skydd?
Ska vi plocka bort alla typer av skydd för att se vad som händer eller kan man med mänskligt logiskt tänkande förutsätta att vissa skydd faktiskt fungerar utan att göra ett test utan skydd?
I vissa fall blir ju konsekvensen ganska stor om ett skydd inte fungerar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 21:05 - 12 jan 2015 21:07 #33 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Jag har aldrig hört om någon som löst en jfb med ström genom kroppen, mer än här på fluxio, men har skrivit att jag inte tror på det.
Att elektriket får sig stötar iblan tror jag, men vanligt folk är så rädda för elen att dom aldrig får några.

Själv har jag vid ett enaste tillfälle löst en jordfelsbrytare med kroppen. Stod med halva kroppen ovanför ett bärverk för undertak och ansluter i en dosa på en grupp som jag VET är spänningslös. När jag sedan tar i jordledaren så får jag ström i mig ett kort ögonblick innan strömmen bryts. Under detta ögonblick så kan jag inte röra mig mer än att jag krampar. Det kändes som längre än vad det antagligen va. Eftersom gruppen jag arbetade på va spänningslös så undrar jag givetvis vad som hänt. Efter lite undersökning, samt hjälp av en kollega så kan vi konstatera att den som monterat bärverket dragit en skruv in i väggen vilken fått kontakt med fasledare i ett infällt rör. Hela bärverket va alltså spänningssatt med fasspänning relativt jord. Strömmen hade gått genom min hand via jordledaren och ut i höften var jag hade kontakt med bärverket. Och alla som jobbat ovan ett bärverk vet att det kan bli rejält svettigt när lyset är tänt vilket innebär att man är i princip dyng sur och täckt av salt. Jag vill gärna tro att jordfelsbrytaren räddade mig där, eller åtminstone såg till att jag inte behövde hänga kvar längre än nödvändigt. Men vem vet, jag kanske hittar på.

När vi nu ändå ska bevisa saker som inte finns så kan du väl bevisa att det inte finns vättar och troll. Annars finns det inte en chans i världen att jag tror på att de inte finns (Jag försöker bara demonstrera att resonemanget kanske inte håller enligt somligas tycke).
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2015 22:16 #34 av Olle Andersson

Michell Andersson skrev:

Stefan Ericson skrev: När vi nu ändå ska bevisa saker som inte finns så kan du väl bevisa att det inte finns vättar och troll. Annars finns det inte en chans i världen att jag tror på att de inte finns (Jag försöker bara demonstrera att resonemanget kanske inte håller enligt somligas tycke).


Russels Tekanna.....


http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot

Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2015 06:13 #35 av Joel Ingolf

Stefan Ericson skrev: ...Som jfb moteras i dag där dom slår ut all el, anser jag vara fel...


Varför anser du att detta är så felaktigt? Om vi koncentrerar oss på på "vanliga" bostäder där de flesta lekmän huserar är ju inte ett tillfälligt driftstopp särskilt problematiskt. Jag personligen tycker det är bättre om frysen blir strömlös en stund än att min son får en farlig strömgenomgång, men det kanske bara är jag...

Dessutom brukar man ju sektionera en anläggning över flera jordfelsbrytare, vilket ytterligare minskar de obekvämligheter som kan uppstå.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2015 06:31 #36 av Paul Wargenstahm

Stefan Ericson skrev: Som jfb moteras i dag där dom slår ut all el, anser jag vara fel. Det påminner om proffesor Lucas, bil system som fans på 50 talet. Det fungerade som jfb:arna gör idag. Han går under namnet, mannen som uppfann mörkret.


Jordfelsbrytare som komplementskydd är en alldeles utmärkt idé, om man är medveten om dess begränsningar.
I övrigt, vad gäller herr Lucas, så finns han även i moderna bilar. Han uppfann inte mörkret, utan det totala mörkret. :)

-Paul

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2015 07:52 - 13 jan 2015 07:53 #37 av Odd Hedberg

Ni får gärna ge ett exempel på någon lekman som löst en jfb med ström genom kroppen, något som jag tror på.

Tja, min dåvarande sambo lyckades med det konststycket för snart ett kvartssekel sedan: Hon stog på en trestegspall och höll på att joxa med takfläkten i vardagsrummet - efter att välartat och noggrannt ha plockat ur säkringen för "takmatning i vardagsrum och 3 sovrum". Fick sig en rejäl kyss som både löste ut jfb (dvs släckte huset) och fällde henne ner på golvet - där jag hittade henne sittande och svärande något ögonblick senare.

När vi började felsöka så visade det sig att takmatningen råkat bli ringmatad från två olika säkringar (på samma fas) när huset byggdes ett decennium tidigare - och det hade ingen märkt, varken de tidigare ägarna eller vi... [Det är naturligtvis åtgärdat nu.]
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 06:06 #38 av Charlie S
Tyvärr är det ju så att även JFB kan vara sönder. Har själv varit med om det du säger, att nollan i jordfelsbrytaren inte slutit korrekt och det därför blivit för hög spänning på enfasanslutna apparater. Jag har pratat med elsäkerhetsverket om det men tyvärr är det nog svårt att få något gehör för detta. Annars vore ju det bästa som jag ser det att JFB aldrig skulle bryta nollan då det mest ställer till problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 16:57 #39 av Tomas Karlsson

Charlie Sveningborg skrev: Tyvärr är det ju så att även JFB kan vara sönder. Har själv varit med om det du säger, att nollan i jordfelsbrytaren inte slutit korrekt och det därför blivit för hög spänning på enfasanslutna apparater. Jag har pratat med elsäkerhetsverket om det men tyvärr är det nog svårt att få något gehör för detta. Annars vore ju det bästa som jag ser det att JFB aldrig skulle bryta nollan då det mest ställer till problem.


Självklart ska den bryta även N i ett TNS-system, mät istället upp och ev motionera mer dubiösa fabrikat före montaget.

Vill man hålla sig i segmentet där inte fabrikanten sållar och håller en tillräcklig lägstanivå får man ta omaket när något händer beroende på det. Man kan ju "roa" sig med att undersöka lite olika fabrikat och typer och sen välja efter vad man kommer fram till, jag ser det inte som helt korrelerat med pris/prestanda i detta fallet men utan egen undersökning är det lätt att bli lurad.

Ovanstående är kanske att tro för mycket om de som installerar idag, ett CE-märke eller vad leverantören skriver ses ju som den yttersta av sanningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2015 17:32 #40 av Electrum

Tomas Karlsson skrev: Vill man hålla sig i segmentet där inte fabrikanten sållar och håller en tillräcklig lägstanivå får man ta omaket när något händer beroende på det. Man kan ju "roa" sig med att undersöka lite olika fabrikat och typer och sen välja efter vad man kommer fram till, jag ser det inte som helt korrelerat med pris/prestanda i detta fallet men utan egen undersökning är det lätt att bli lurad.

Ovanstående är kanske att tro för mycket om de som installerar idag, ett CE-märke eller vad leverantören skriver ses ju som den yttersta av sanningar.

Vad ska man tro om märket på "min" då? Condor ..?

Något som du har någon aning om?
Verkar tyskt i alla fall. Men samtidigt så är världen idag så full av brandade OEM-produkter att ett "Made in Germany" på kåpan inte behöver betyda så mycket.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.080 sekunder

Senaste foruminlägg