Usch, tråkigt. Trasiga grejer, kan JFB vara boven?

30 jan 2015 18:55 #41 av Tomas Karlsson

Electrum skrev:

Tomas Karlsson skrev: Vill man hålla sig i segmentet där inte fabrikanten sållar och håller en tillräcklig lägstanivå får man ta omaket när något händer beroende på det. Man kan ju "roa" sig med att undersöka lite olika fabrikat och typer och sen välja efter vad man kommer fram till, jag ser det inte som helt korrelerat med pris/prestanda i detta fallet men utan egen undersökning är det lätt att bli lurad.

Ovanstående är kanske att tro för mycket om de som installerar idag, ett CE-märke eller vad leverantören skriver ses ju som den yttersta av sanningar.

Vad ska man tro om märket på "min" då? Condor ..?

Något som du har någon aning om?
Verkar tyskt i alla fall. Men samtidigt så är världen idag så full av brandade OEM-produkter att ett "Made in Germany" på kåpan inte behöver betyda så mycket.


För mig ser den mycket lik ut vissa modeller av både Kopp och Gewiss, just Kopp är ett äldre känt fabrikat och varumärke men under nutida tryck har säkert många av dessa mindre apparattillverkare gemensam produktion. Skulle nog klassa dem som något i häradet av vad Rutab och malmbergs levererar men då kanske ännu ojämnare kinaimport.

Förr var Kopp dvärgar av god kvalite i stort som de äldre utmärkta av Klöckner&Moeller men det var länge sen och numer skulle jag som sagt inte hålla dem högre än byggmarknadstyperna. Och det du skrev i början om att manövreringen verkar styv/trög gör att åtminstone jag skulle avstå att använda dem.

Kräver ganska mycket av den som ekonomiskt och med upprätthållen hög kvalite ska kunna producera denna typen av elektromekanik idag med tanke på konkurrens/prisbild. Tidigare kunde de köra lite mer manuellt montage och kontroll på detta, särskilt skyddsapparater men den tiden är förbi i vår del av världen.

Har man möjlighet att få besöka någon av de större tyska leverantörerna med egen tillverkning hemma kan man få en känsla för vad som krävs vid kvalitetssäkrad produktion av denna typ apparater. Speciellt värt att nämna är Siemens GW Amberg det är ren porr för tekniknörden där gäller fortfarande Made in Germany i varje avseende men så ligger också oerhörda tekniska, utvecklings och finansiella muskler bakom i det fallet.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 10:12 #42 av Electrum
Ja nu har det varit tyst tillräckligt länge från försäkringsbolaget att jag antar att de har pyntat åt husägaren, stängt fallet och gått vidare. Att dom åtminstone inte tänker försöka få in JFB'n för analys. Ska dom lyckas med sånt måste dom nog lära sig att vara snabba ... ;)

Så nu har jag påbörjat operation granskning och analys.

Demontage:


Man hittar det man väntar sig därinne, en summatrafo och en trip-krets:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 10:14 #43 av Electrum
Kontakterna för nollan är lite brända, inte jättevärst mycket, men ändå ...



"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ivar Ryding, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 10:18 #44 av Electrum
Det som skramlade löst inne i JFB'n var puts från väggen som hela centralen var skruvad mot. Ni vet sån där skit som bara rasar ner av hela tiden.
Möjligen kan en liten bit sådant här ha hamnat mitt i noll-kontaktorn, möjligt, men inte troligt. Kontakterna ligger så till att det inte direkt kan ramla ner något på dom. Värre om JFB skulle sitta upp och ner.
(Nu pratar om just denna JFB, hur andra är konstruerade vet jag inte)


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 10:22 #45 av Electrum
Fällarmen som manövrerar de 4 kontakterna ser synbarligen ut att vara helt identisk för de 4 kontakterna, och även kontakterna ser också identiska ut i mina ögon.
Så jag ser inga tecken på att tillverkaren har ansträngt sig för att försäkra sig att nollan sluts tidigare och bryts senare än de andra. Är inte det lite dåligt?

Svårt att få på bild bra. Men jag skickar upp mina försök att fota det.



"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tomas Karlsson, Michell Martic, Ivar Ryding, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 12:57 #46 av Michell Martic
Intressanta bilder det där. Dissekera lite till vett ja! :klapp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 19:14 #47 av Electrum
Ja, jovisst ... gärna ..

men just nu stoppar jag upp lite, och funderar på om det kan tänkas gå att "bevisa" att det var nollsläpp i JFB som brände sönder kundens anläggning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2015 20:26 #48 av Torbjörn Forsman
Är alla kontakter lika brända eller ser nollan värre ut?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2015 15:59 #49 av Tomas Karlsson

Electrum skrev: Ja, jovisst ... gärna ..

men just nu stoppar jag upp lite, och funderar på om det kan tänkas gå att "bevisa" att det var nollsläpp i JFB som brände sönder kundens anläggning.


Det som syns på bilden med nollans brytpol är bevis nog som jag ser det, inte ens i en brytare som använts frekvent och med last skulle den sett ut så. Typiskt att den från början haft dålig kontakt och vid snedlast så spänningen över den ökat så det börjat gå varmt och bränt lite. Kanske hade gått att undvika genom att motionera upp den vid första montaget men det är ju inte så man ska behöva göra eller kontrollmäta med lite högre ström över polen.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Ivar Ryding, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2015 07:20 - 17 maj 2015 12:55 #50 av Electrum

Torbjörn Forsman skrev: Är alla kontakter lika brända eller ser nollan värre ut?

Fick först nu tid att kika lite på det. Jag bara kollat lite visuellt med mina skumögon. Men det ser ut som att L1 är lite värre bränd, L2 ungefär lika och L3 ser finare ut.

Och mängden svart på fällarmens plast antyder samma sak.

Av det drar jag slutsatsen att det som regel ligger mer last, eller mer induktiv last, på L1 i huset i fråga, och lättast last på L3.


Men att nollans kontakt också är rätt bränd är väl det ett bevis på att denna JFB bryter faser och nolla så gott som samtidigt. En konstruktion där nollan slår till lite före, och av lite efter faserna skulle väl endast ha fått ljusbågar på fasernas kontakter, nollans kontakt borde varit i närmast nyskick?


Skulle varit kul att dissekera någon annan JFB, helst från ett fabrikat känt för hög kvalitet.
Och framförallt kolla om den designats för att bryta nollan senare än faserna.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2015 14:55 #51 av Tomas Karlsson
Normalt ser man betydligt mindre slitage på nollan även vid allmäna fyrpoliga brytare eller kontaktorer som kopplar normal osymmetrisk last. Din kontakt verkar speciellt för en JFB som normalt inte manövreras ofta ansatt ut. Vet du om den gått många cykler? Och var det i en bostad även om det ligger snedfördelat på faserna borde inte lasten på nollan vara speciellt hög.

En annan sak jag kom att tänka på nu när jag såg bilden på en normalstor skärm är mönstren på ena halvan, mycket likt sk Lichtenbergmönster. Får mig att tro att något tunt skikt fett, olja e.dyl funnits på ytan från start, verkar inte vara bra avpassade kontaktpunkter i den heller.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 maj 2015 16:05 #52 av Electrum

Tomas Karlsson skrev: Normalt ser man betydligt mindre slitage på nollan även vid allmäna fyrpoliga brytare eller kontaktorer som kopplar normal osymmetrisk last. Din kontakt verkar speciellt för en JFB som normalt inte manövreras ofta ansatt ut. Vet du om den gått många cykler?

Den satt i en villa.
Och ja, den har nog löst och slagits till ovanligt många ggr, för dom har länge haft någon mystiskt läckströmsproblem, som inte heller jag hittade.
När man kommer och ska titta/mäta så är allt ganska OK. Jag är inte den första som felsökt den anläggningen.

Ett gammalt hus, och i någon period "i mitten" gjordes det en del fula lösningar med elen. Det äldsta och det modernaste ser bra ut.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2015 08:30 #53 av Electrum

Michell Andersson skrev: Intressanta bilder det där. Dissekera lite till vett ja! :klapp:

Ja här har JFB'n bara blivit liggande i en låda.
Jag flyttade på den lite idag, igen. :)

Men vad mer ska jag göra nu?
FB eller kund har fortfarande inte hört av sig något mer, allt är väl löst dem mellan och livet går vidare.
Men jag sitter kvar med en öppen JFB och är fortfarande lite nyfiken.

Kan kontakter som är brända sådär som på bilden leda till att det misslyckas att sluta (nollan)?

Finns det något mer jag kan kolla/fotografera osv?

Finns det någon annan dissekering som någon vill se utförd?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 20:15 - 20 feb 2016 20:16 #54 av Tobias
Jag har ett läst genom hela tråden. Det har varit riktigt intressant och bra diskussion och även mycket bra bilder och egen analys från electricum. Det tycker jag om. :tummeupp:
Jag har själv ett fall där jfb löser någon gång ibland. Jag har försökt att framkalla
Felström med att maxa anläggningen med spis, strykjärn m m. Men kommer inte upp mer än 6mA felström.
Så servicen ser riktigt bra ut i allmänhet. Jfb är av en billigare modell och jag kommer nu att byta ut den då jag misstänker att jfb kan spökar, och löser ut ibland. Har testat med Eurotestern men jfb löser innan Testavärde visas. (har aldrig hänt så förut) Ska undersöka den jfb och se hur den ser ut. Jag återkommer med minirapport

Meddelar hur det blir framöver.
Ursäkta felskrivningar och meningsuppbyggnad då jag skriver på mobilen efter ett antal vinglas.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 20:39 #55 av Rikard Ågren
Visst kan man väl läsa ut direkt på Eurotestern vid vilken felström JFBn löste ut?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 20:42 - 13 jun 2016 16:31 #56 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 feb 2016 20:45 #57 av Rikard Ågren
Annars får Tobias prova att tanka över provresultaten till datorn och titta där

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 15:06 #58 av Tobias

Rikard Ågren skrev: Annars får Tobias prova att tanka över provresultaten till datorn och titta där


Jag har loggat felströmsmätning. Och ligger på 3-6,1mA och det då jag försöker maxa anläggningen. Så jag ser det live och med rapporten i datorn.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 19:32 #59 av Torbjörn Forsman
Är den felström du mäter upp RMS-värde av hela felströmmen med övertoner och allt, eller är det bara 50 Hz-komponenten i felströmmen som mäts?

Om det är en stor del kapacitiv felström via avstörningskondensatorer i ansluten utrustning mm, så kommer ju övertonshalten i den att vara mycket större än i nätspänningen. Man kan också räkna med att i en trefasanläggning så kommer tredje tonen (150 Hz) och jämna övertoner till den att dominera i en kapacitiv felström, grundtonen och resten av övertonerna tar ju ofta ut varandra.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2017 19:05 #60 av Electrum
Ja undrar vad Condor är för fabrikat, jag har bara stött på det två gånger, och både gångerna var det trasiga saker.
Nu var det en kontaktor som satt mellan trappautomaten och några få lampor i ett trapphus.



För övrigt, Michell efterlyste väl fler dissektionsbilder utav JFB'n. Ska jag demontera mer och fota?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.508 sekunder

Senaste foruminlägg