fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Enfas lägenheter
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Enfas lägenheter

Enfas lägenheter 11 maj 2014 01:39 #1

• Farre
  • ( Användare )
  • Junior
Dessa jävla enfaslägenheter. Stöter på dom hela tiden nuförtiden.

De är så dåligt dimensionerade för dagens förbrukare och oftast när man tittar i elcentralen så är det 25A huvudsäkring och ca 2-4 gruppsäkr som tar hela lgh.

Med allt som folk vill ha installerat nuförtiden så blir jag alltid fundersam på hur man ska göra så att det blir bra och att man följer god praxis. Vill ju att man ska kunna sova gott om nätterna.

Även om man byter ut centralen och sätter en med 20 grupper så blir det ju ändå samma fas som blir belastad så det jag undrar är:

-Får man ansluta en vanlig häll och ugn som hamnar på olika platser i köket till gamla spismatningen (4mm2, 20A) och bara medd kund att dom inte kan köra för mycket samtidigt?

-När det blir för omständigt och kund vill ej pröjsa eller att det inte är möjligt att dra ut en ny grupp till var o en storförbrukare, får man tex dra ut en femledare och fördela ut till olika förbrukare i olika rum tex värmegolv i badrum på ena fasen, Micro och DM i kök på de andra två? Kommer nollan må bra av det?

m.m ja ni förstår min frågeställning.

Hoppas någon kan ge mig lite klarhet så att jag vet hur jag ska tänka när jag stöter på dessa lägenheter

Mvh Farre

Re: Enfas lägenheter 11 maj 2014 09:32 #2

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Farre skrev:
-När det blir för omständigt och kund vill ej pröjsa eller att det inte är möjligt att dra ut en ny grupp till var o en storförbrukare, får man tex dra ut en femledare och fördela ut till olika förbrukare i olika rum tex värmegolv i badrum på ena fasen, Micro och DM i kök på de andra två? Kommer nollan må bra av det?
Om du syftar till att göra detta i en 1~lägenhet så är det ingen bra idé.

Om du belastar alla grupper med avsäkrad ström, hur mycket ström går i neutralledaren då? Strömmarna adderas ju.

Om du då tänker att du ändå inte kommer kunna belasta sammanlagt på grupperna mer än vad en enskild grupp är av säkrad med, varför inte bara sy förbrukarna då? Då skulle en säkring räcka och kabeln ska ju gå denna väg ändå.

Hur ser det ut för kabelns del vid en kortslutning på kabeln? Om två grupptrådar får kontakt med neutralledaren i kabeln, eller ännu värre, tre.
Senast redigerad: 11 maj 2014 09:38 av Michell Andersson.
Följande användare (n) sa tack: Farre

Re: Enfas lägenheter 11 maj 2014 10:44 #3

• Peder Myrne
  • ( Användare )
  • Senior
Farre skrev:

...Dessa jävla enfaslägenheter....

...får man tex dra ut en femledare och fördela ut till olika förbrukare i olika rum tex värmegolv i badrum på ena fasen, Micro och DM i kök på de andra två? Kommer nollan må bra av det?...

Ganska motsägelsefullt, eller hur?
1-fas kan ju inte bli 3-fas med mer effekt....

Re: Enfas lägenheter 11 maj 2014 14:28 #4

• Farre
  • ( Användare )
  • Junior
Peder: Jag var lite trött när jag skrev det inatt. Självklart vet jag att det är samma fas som blir belastad.

Michell: Hur borde man göra då? Måste man dra ut en egen grupp till varje förbrukare, för nollans skull så att den inte blir överbelastad?
Eller ska man tråda om till grövre area och sedan köra en eller två slingor som tar hela lägenheten, förutom spisen då den har en egen 4mm2?

Hur hade ni gjort?

Lägenheten är en 2:a.

Från central finns det 4 st utgående (ink spismatningen) rör infällt i taket som går ner i väggarna, så första punkten till varje grupp blir en brytare el liknande, finns alltså inga vanliga kopplingsdosor och kund vill ha:

-Värmegolv, TM och TT i badrum
-Ugn och häll på separata platser i kök
-Hörnboxar, Micro, DM i kök

Re: Enfas lägenheter 11 maj 2014 15:39 #5

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Hade inte kunden fler krav - då blir det ju enkelt
Ring Fortum och/eller husets ägare så att du får trefas till lägenheten.
Ny central.
Bila upp väggar, golv o tak och dra slang i mängder.
Koppla in.
Klart!

Re: Enfas lägenheter 11 maj 2014 17:11 #6

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Bo Siltberg skrev:
Hade inte kunden fler krav - då blir det ju enkelt
Ring Fortum och/eller husets ägare så att du får trefas till lägenheten.
Ny central.
Bila upp väggar, golv o tak och dra slang i mängder.
Koppla in.
Klart!

Du glömde kontroll innan driftsättning
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Enfas lägenheter 14 maj 2014 11:20 #7

Bo har helt rätt! Det eller en mängd kabelstråk / kabellister. Gör inte som klåparna som jag stötte på för ett tag sedan www.fluxio.se/forum/elinstallationer/20097.html dra "trefas" i en enfas lgh. Där slutade det med att de tog ena fasledaren och tejpade den blå och kallade den nolla.... :/

Det finns inga genvägar...
Följande användare (n) sa tack: Farre

Re: Enfas lägenheter 14 maj 2014 19:31 #8

• Farre
  • ( Användare )
  • Junior
Haha ja men dåsa Bo, problemet löst

Aa verkar inte komma runt det. Måste bara få kunden att inse att det måste dras ut ett gäng nya matningar

Hur är det med spismatningen? Kan man fördela den över hällen och ugnen eller ska dom också ha varsin grupp?

Tack för svaren

Re: Enfas lägenheter 14 maj 2014 19:46 #9

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
2 faser kan du få in i ett utgående rör i alla fall, bara du drar separat neutral till varje fas.
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Enfas lägenheter 14 maj 2014 21:08 #10

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Dilemmat här är just att få ägaren att inse att en gammal lägenhet med enfas inte är dimensionerad för dagens krav på vitvaror. Mitt inlägg var faktiskt lite seriöst menat där... Vill man ha dagens standard så kostar det, om fastighetsägaren går med på det.

Jag skulle rekommendera samma grupp för häll + ugn, detta för att få lite selektivitet. Fler grupper riskerar bara att lösa huvudsäkringen i källaren.

Re: Enfas lägenheter 27 jan 2018 18:25 #11

Ska renovera en enfas lägenhet med fas och pen ledare av tyg i bra skick. Ska tråda om allt i lägenheten men kunden vill inte byta matning in i lägenheten. Och dem kan leva med att inte kunna använda alla belastningar samtidigt. Det finns inga krav på att försöka att dra om matningen till lägenheten om man inte behöver vad jag kan rolka det som men ändå en stark rekomendation ?

Re: Enfas lägenheter 27 jan 2018 22:04 #12

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Om jag förstår din fråga rätt så handlar den om ifall man bör sätta sig över innehavarens löfte om att hålla sin totala belastning inom 25 A? Visst är det så att de aldrig kommer att ha koll på detta, så visst kan man rekommendera trefas.

Men jag förstår samtidigt inte möjligheten till att dra in trefas. Det är ju naturligtvis alltid önskvärt men brukar begränsas av fastigheten, dvs det är vanligen inte möjligt utan att renovera hela huset.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.35 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa