potentialutjämning

24 apr 2014 15:54 #21 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet potentialutjämning
Nä, så va det nog ingen som sa.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 16:38 #22 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet potentialutjämning

Michell Andersson skrev: Nä, så va det nog ingen som sa.


Nu far du nog med osanning, det var visst någon som sa så...B)
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 16:51 - 24 apr 2014 17:00 #23 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet potentialutjämning

Christer Djerf skrev:

Michell Andersson skrev: Nä, så va det nog ingen som sa.

Nu far du nog med osanning, det var visst någon som sa så...B)

Jo, jag for med osanningar. Det va visst någon som skrev så! :ohmy: Tack :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 17:43 #24 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet potentialutjämning
Hej på er!
Jag har inte påstått att MAS 80 gäller för kabelstegrar.
Den standarden gäller för CNC maskiner. Det enda jag skrivit är att alla regler verkar gå mot den standarden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2014 08:20 #25 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet potentialutjämning
Så, enligt reglerna behöver en kabelstege inte jordas?

Min följdfråga är då, gör det något att man skyddsjordar åbäket? Dra ett par kvadrat PE från jordskenan i matande central och fäst i kabelstegen på lämpligt vis.

Då detta är en verkstad har du plötsligt gjort det idiotsäkert att man inte kan få en ström mellan en pelarborrmaskin och skenan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2014 18:28 #26 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet potentialutjämning
Skenan?? Vilken skena Ivar?

En inte helt ovanlig olycka är när någon håller i en kabelstege och letar efter en kabel på kabelstegen och då kommer i kontakt med en spänningsatt kabelände. Om kabelstegen då inte haft kontakt med jord hade hade det inte blivit någon strömgenomgång. :)

Men kabelstegar har ofta någon form av jordpotential i alla fall, oftast oavsiktlig. Då kan man inte säga att det är ett fel att utjämna stegen. Men nyttan är tveksam, vill man lägga på pengar på detta så blir nog elsäkerheten inte sämre i alla fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 maj 2014 21:59 #27 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet potentialutjämning
Har inte så gott som alla centraler någon form av punkt avsedd för jordning?
Under mina praktiktider* har min handledare alltid använt den inbyggda skenan i en säkringscentral som PUS, vid närmare eftertanke är kanske inte det ett helt korrekt tillvägagångssätt?

*Går tredje gymnasieåret.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2014 16:18 #28 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet potentialutjämning
Hej på er!
En annan risk är om kabelstegen matas av en luft ledning, då fins risk för åsknedslag och att man får in blixten till stegen. I ett kabelnät är det knappast någon risk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2014 19:21 #29 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet potentialutjämning

Ivar skrev: Har inte så gott som alla centraler någon form av punkt avsedd för jordning?
Under mina praktiktider* har min handledare alltid använt den inbyggda skenan i en säkringscentral som PUS, vid närmare eftertanke är kanske inte det ett helt korrekt tillvägagångssätt?

*Går tredje gymnasieåret.

Ursäkta mig. Jag missförstod nog detta med "skenan". Däremot förstår jag inte hur det kan bli "idiotsäkert", men det är en annan sak.

Skyddsjordningsskenan i en elcentral kan vara installationens huvudjordningsskena och användas för utjämning om det i övrigt är lämpligt.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 maj 2014 20:55 - 05 maj 2014 04:40 #30 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet potentialutjämning

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
En annan risk är om kabelstegen matas av en luft ledning, då finns risk för åsknedslag och att man får in blixten till stegen. I ett kabelnät är det knappast någon risk.

Om PEN-ledare i luftledning blir spänningssatt av blixten så blir de anslutna utsatta delarna i anläggningen spänningssatta med samma potential. Om kabelstegen är ansluten tillförlitligt så torde även den bli spänningssatt med samma potential. Om den inte är en främmande ledande del och svävar för sig själv utan någon förbindelse till något annat så borde det inte vara ett problem om allt annat blir spänningssatt av blixten då stegen inte har någon potential alls.

Skulle stegen dock bli spänningssatt utan att något annat blir det så är det inte så bra. Dock kan jag inte tänka mig hur detta skulle gå till om den inte kommer från utifrån huset och in. Och skulle den göra det så skulle den antagligen behöva skyddsutjämnas ändå eftersom det står följande i SS 436 40 00, 411.3.1.2

Ledande delar som utifrån kommer in i byggnaden, ska förbindas till skyddsutjämningen nära det ställe där de förs in i byggnaden.

Om blixtnedslag i en fas skulle spänningssatta stegen på något vis vet jag inte heller hur det skulle gå till eftersom det inte skulle ske ett överslag om inte stegen har jordpotential och skulle den ha jordpotential så skulle övriga utsatta delar återigen spänningssättas med samma potential.

...eller tänker jag helt fel här? Om så, får ni
gärna rätta mig.
Så länge du inte tänker dig en oisolerad luftledning rakt liggandes på stegen, men har du det så har du allvarligare bekymmer än åska.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 18:19 #31 av NN
Svar från NN i ämnet potentialutjämning
Om stegen bara finns i ett rum skulle jag säga nej spontant. Annars skulle t.e.x.fönsterbleck och fönsterspanjoletter också behöva skyddsutjämnas. Går stegen genom flera rum/våningar kan den möjligtvis betraktas som en främmande del.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 18:55 #32 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet potentialutjämning
Jag skulle påstå att jag kommit en bit djupare i ämnet sedan mitt föregående inlägg i tråden och idag skulle jag tveklöst säga att stegen inte är att betrakta som en främmande ledande del även om stegen är förlagd mellan olika rum inom samma byggnad.

Det finns två scenarion som kan behöva beaktas.
Det ena är fel utifrån som påverkar anläggningen. Det andra är fel inom anläggningen.
Fel inom anläggningen ska bli ofarliga genom en snabb frånkoppling av matningen enligt de allmänna fordringar i elinstallationsreglerna och ska primärt inte bero på potentialutjämningen. Det är enbart då frånkopplingstid en inte kan innehållas som man måste tillämpa kompletterande skyddsutjämning. För särskilda utrymmen gäller särskilda tilläggsfordringar.
För fel utifrån så kan det tänkas att stegen står i förbindelse med annan främmande ledande del vilket då även skulle göra stegen till en främmande ledande del, men nej. Den främmande ledande delen upphör att vara en främmande ledande del i det ögonblick som den ansluts till potentialutjämning en eftersom den då istället ska betraktas som en utsatt del. Därmed har stegen inte längre kontakt med en främmande ledande del utan istället byggnadens potentialutjämning.

Skulle stegen dock gå mellan två olika byggnader med olika HJS så kan tänkas att stegen kan betraktas som en främmande ledande del, men inte för att det är en stege utan snarare för att det är en utifrån kommande ledande del.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.068 sekunder

Senaste foruminlägg