fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab.

När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab. 25 okt 2013 14:24 #1

• Johan Andersson
  • ( Användare )
  • Junior
  • Serviceelektriker
Jag tycker att det kan vara lite svårt ibland när det gäller maskiner.

Om det är en flyttbar maskin eller en som vibrerar/rör på sig är väl det självklara valet gummikabel med dragavlastningar.

Men inom verkstad/industri tycker jag att det ibland kan vara svårt att välja om man ska ansluta med EKLK/EKKJ osv eller med anslutningskabel (gummikabel)

Hur brukar ni göra? Går ni bara på känsla eller har ni några bra knep/gränsdragning vad man ska välja och när?

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab. 25 okt 2013 16:10 #2

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Hej!
Jag har åkt ner till Malmö pga att en hanske har nästan varit urdragen och maskinen gått på två faser.
Tryck i hansken så går maskinen igen.
Så jag anser att en fast installation är bäst. Men skolor och liknande vill oftast köra med hanskar. Så det är väl upp till kunden. Men sladdar på golvet är aldrig bra. Sylvassa spånor går hur lätt som helst igenom isoleringen i en gummikabel.
Mest proffsigt är att gå med stege eller skenor i i toppen på elskåpet.
Gummikablar ska helst unvikas.
Det här är min åsikt.

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD 25 okt 2013 21:34 #3

• Janne Larsson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • El-projektör/Handläggare
Jag har alltid sett det så här: Precis som du tycker, flytbara/vibrerande saker med gummikabel i alla lägen. Sen när det gäller fasta maskiner så gör jag efter hur inkopplingen levereras, dvs om den levereras med tex en 16A hane så blir det gummikabel och handske, har den ingen sådan så fast inkoppling. Undantag har ju skett med kabelvalet på maskiner med fast inkoppling men detta har ju då grundat sig helt i hur man skulle kunna komma fram med matningen, i alla lägen "passar" ju inte en EKLK eller liknande....

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab. 26 okt 2013 10:00 #4

• Urban Holmlund
  • ( Användare )
  • Junior
  • Elinstallatör ABL
Har du testat Aceflex, Som en plastisolerad "gummikabel" för fast installation. Jag brukar använda den när det är ett gränsfall mellan fast och flexibel anslutning, dock inte om maskinen skall anslutas med handske, då den är avsedd för fast installation. Om risk för mekanisk skada finns brukar jag dra in kabeln i en svart skyddslang.

ACEFLEX RV-K 0,6/1 kV Draka
Mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark, dock ej i explosionsfarliga rum. Alternativ beteckning ES-N1XV-K 1 kV Temperaturområde I kontinuerlig drift max. ledartemp: 90 ºC Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -10 ºC, under 0 ºC skall försiktighet iakttagas. Godkännande C Böjningsradie 5 x D
Användning
Mjuk och flexibel kraft- och installationskabel för öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark, dock ej i explosionsfarliga rum.
Holmlunds Elektriska

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja 27 dec 2016 17:35 #5

• tobi
  • ( Användare )
  • Färsking
har en el konstruktör som valt att använda EQLQ 4g 1,5 till motorerna. Är ca 20 motor 1,5kw 30m till varje motor och valt att ha säkerhetsbrytare vid elskåpet för att bryta allt. Enligt leverantör räknas som en maskin = ok med en säkerhetsbrytare. Är en rullbana för material.

får man ha E0460025 EQLQ till motorer? Ledarkategori: Klass 1 = entrådig

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab. 28 dec 2016 10:31 #6

Jag ser inga problem med det, under förutsättning att kopplingsdosor och kabelgenomföringar är lämpliga för den sortens kabel och att alla motorer sitter stumt monterade och maskineriet inte vibrerar och rör sig alltför mycket.
Skulle det däremot vara motorer som är t ex gummiupphängda eller som är svängbara för remspänning, så kan det nog vara bra att ha en mjuk kabel med mångtrådiga ledare sista biten.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab. 28 dec 2016 12:22 #7

• tobi
  • ( Användare )
  • Färsking
Motorerna är stumt monterad, motor med växellåda fäst i motorfötterna, kugghjul med kedja för drivning av valsar. Så en motor klassas inte som rörlig/vibrerande del om den är stumt monterad?.

Re: När ska man välja riktig KABEL och när ska man välja anslutningsSLADD (gummikab. 28 dec 2016 13:22 #8

Det beror ju också på hur stum och stabil maskinen som motorn sitter på är. Det kan ju tänkas att hela stativet vibrerar i förhållande till byggnaden, och då kanske det behövs en mjuk kabel på något annat ställe än allra närmast motorerna. Använder man styv kabel för fast installation kan man ju göra en slinga av den på ställen där man befarar vibrationer. Jämför med hur t ex kopparrör för kylmedium kan vara lagda i slingor intill en kylkompressor.
På den här rullbanan gissar jag att det inte är några problem alls om inte uppbyggnaden är ovanligt vek.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.51 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa