fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Elradiatorer i ojordad miljö
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Elradiatorer i ojordad miljö

Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 07:21 #1

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Hur gör ni här då?
Jag tror att 99% av alla elradiatorer är jordade fast de sitter i en ojordad miljö. Jordar ni när ni installerar radiatorer i en ojordad miljö?
Faran med att inte jorda är ju att du kan få ström på en radiator som du kanske inte märker, sen får du ett fel på fönsterlampan och då har du helt plötslig 400V som kan gå igenom dig (två olika grupper).

Det säkraste borde kanske vara att installera JFB och jorda elradiatorerna?
Jag har läst någonstans att elsäkerhetsverket har något "undantag" för just jordade elradiatorer i ojordad miljö.
Men man kan väl knappast göra något fel om man inte jordar elradiatorerna?
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 07:57 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Experterna säger att elradiatorer i isolerade rum inte ska va jordade:
www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=450
William föreslår skyddsutjämning mellan radiatorer som står nära varandra.

Ang JFB så läste jag nyligen någonstans i avdelning 53 i elinstallationsreglerna att det inte var tillåtet som enda felskydd (i isolerad miljö). Kommer inte ihåg detaljerna. Frågan är om det är tillåtet med JFB, jordade elradiatorer och ojordade uttag?? Tveksamt.

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 09:23 #3

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Nej, det är ju inte tillåtet, men jag har någonstans läst att elsäkerhetsverket inte bryr sig om det ?? Kan någon bekräfta? Otroligt många installationer är utförda på detta sätt. I något liknande sammanhang har jag läst att en jordad plåtcentral också skulle vara ok, just på grund av att det har blivit utfört så på många ställen.

Isolerad miljö är inte tillåtet enligt dagens regler, men det var förr...

Edit: Läste nu att det var i det inlägget som du länkade till som jag läst det, William var ju tidigare chef på elsäkerhetsverket...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%
Senast redigerad: 18 maj 2011 09:26 av Mats Persson.

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 10:45 #4

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Bästa är ju att installera dubbelisolerade radiatorer om det är i en ojordad miljö!
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 12:04 #5

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Jo det kan ju tyckas, men du måste väl också ha sett att merparten av radiatorerna som sitter upp idag är jordade.

Så när ni ska installera nya radiatorer viker ni undan jorden då?
Elinstallatör ABL

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 14:30 #6

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Absolut. Ingen jordpotential i isolerade rum!

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 15:39 #7

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Mats Persson skrev:
Jo det kan ju tyckas, men du måste väl också ha sett att merparten av radiatorerna som sitter upp idag är jordade.

Så när ni ska installera nya radiatorer viker ni undan jorden då?

Ja. Och väljer dubbelisolerade radiatorer!

Jag är skeptisk till att skippa jorden på en apparat som är gjord för att jordas...

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 19:01 #8

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Du har en poäng där. Men ska man verkligen behöva oroa sig över att grundisoleringen är så dålig att man behöver räkna med fel? Det är dock en stor yta som i så fall blir strömförande, och är det 400 V-element så blir det farligt om det finns fler fel i rummet.

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 19:24 #9

Inget att oroa sig för eftersom det finns dubbelisolerade element
El & styrkonstruktör

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 18 maj 2011 20:41 #10

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Okej okej, dubbelisolerat är bättre.

Re: Elradiatorer i ojordad miljö 19 nov 2017 14:48 #11

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Uppdaterar denna tråd med kommentaren under 134.1.9 i SS4364000 Utgåva 3

Vid utvidgning av en elinstallation inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv behöver utsatta delar inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och elinstallationen är utförd före den 1 januari 1994.

Ovanstående är en riskbedömning som har sin grund i övergångsbestämmelserna i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda.

Följande är ett exempel på ovan nämnd riskbedömning:

Om elradiatorer bör jordas eller inte vid installation i befintliga utrymmen med ojordade uttag har det funnits delade meningar om.

De som förordat jordning av radiatorerna har satt risken för fel i radiatorerna i centrum.
Vid en överledning till höljet i en skyddsjordad radiator ska skyddet (säkringen eller dvärgbrytaren) koppla bort den grupp som matar radiatorn. Emellertid har man i och med skyddsjordningen infört jordpotential i rummet. Om det i rummet finns ett bruksföremål som är anslutet till ett ojordat vägguttag, och det i bruksföremålet sker en överledning från fasen till höljet uppstår en fara vid samtidig beröring av bruksföremålet och den jordade radiatorn.

De som anser att radiatorn inte ska skyddsjordas sätter bibehållandet av den isolerade miljön i centrum. Därigenom bibehålls den andra skyddsbarriären vid fel i den grundläggande isoleringen hos andra apparater som används i utrymmet, och som kan beröras samtidigt med radiatorn.

Riskerna har numera bedömts vara minst om radiatorerna inte skyddsjordas
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.38 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa