En fundering ang ett jobb

05 nov 2012 15:57 #1 av Martin
Tja.

Har idag en central som matar två små bodar med gemensam säkring 10A .
Ligger 4 ledare till ena och 5 ledare till andra vilket inte nyttjas nu.

Jord
Nolla
Fas
Stydfas
(ledig)(endast 4 ledare till ena boden.)

Inne i centralen sitter det ett gammalt ur som styr ett par gårdsarmaturer ut till bodarna på den styrda fasen. Fortfarande samma fas/säkring. Allting enligt konstens regler.
Jag tänkte då med den lediga kabeln i ena kabeln sätta dit ett skymningsrelä och ha en styrd fas till centralen genom uret så att skymmnings relät agerar tändning när det blir märkt och att tiduret då tex släcker belysningen under småtimmarna.

Bör inte vara något problem här då.

Nu är det så att kunden vill bygga ut med en bod och har ett tomrör från central ut till kommande bod och vill även där ha ett par armaturer som tänds när de andra tänds.
Det går att ordna. MEN! Det ligger lite mer grejor i denna bod bla värme och några uttag och då armaturerna.
Jag får väl inte nyttja en "främmande" fas "ren" hela vägen till den nya boden om den då ligger under andra säkringar. Men om man sätter ett relä/kontaktor som tex bara tar manövern från uret/skymningsrelä och drar kontaktorm via tex en 3fas grupp där jag nyttjar en fas/kabel som styrd belysning?


Är detta ett bättre alternativ? Vill ogärna sätta dubbla ur och dubbla skymningsrelä om det absolut inte är ett måste.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2012 17:23 #2 av Rikard Ågren
Är uret gammal kanske det är lika bra att byta till ett astrour och på så vis slippa skymningsreläet?

Men en kontaktor som styrs av ur/skymningsrelä löser du problemet med olika grupper

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2012 21:11 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet En fundering ang ett jobb
Byter jag ur så måste jag ju ändå ha dit en kontaktor. Uren är ju 2-3 gånger s dyra som ett skymningsrelä men visst skulle det gå att göra så likväl. Får ta och höra vad kunden vill ha. Är lika mycket/lite jobb som att byta ur och dit med en kontaktor som jag behöver ha i bägge fallen om man inte kör på dubbla ur då iofs.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2012 17:27 - 06 nov 2012 17:27 #4 av Christoffer W
2-kanaligt astrour?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 nov 2012 20:19 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet En fundering ang ett jobb
Går ju köra med både en och två kanaler men jag nyttjar ju fortfarande en främmande spänning i en annan kabel så att säga?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg