Konstig variant av rörutlopp.. VP-rör med T-koppling?

31 mar 2011 13:46 - 31 mar 2011 13:49 #1 av Ronnie Lidström
Demonterade gamla armaturer i en kontorsbyggnad idag. Armaturerna var matade i en "slinga", fast istället för två rörutlopp på varje (förutom sista då) som vanligt, så var det något konstigt som ser ut som en T-koppling.. Om man tittar in i röret så ser man att några trådar går rakt fram, vidare till nästa armatur, och två går ner till denna armatur.

Blir inte så lätt att komplettera med en jordtråd här!



Tror att huset är från 50talet. Var detta vanligt förr eller? Har aldrig sett det förr

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2011 16:06 - 31 mar 2011 16:08 #2 av Patrik Hedlund
Om du aldrig har sett det förut under dina dryga 10 år (stämmer det någorlunda?) som elektriker, så var det antagligen inte vanligt förr.. :rulla: :)

Jag tänker, kan "elektrikern" använt järnrör för vatten istället för pansarrör eller B-rör? Eller kanske går att skruva på en T-koppling på ett pansarrör?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2011 17:19 #3 av Ronnie Lidström
Själva rör-utloppet är av plast och ser ut som gängor längst ut. Tror att jag kan ha sett detta förr.. Men aldrig med en T-koppling innanför.

Ingen annan som stött på detta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2011 17:22 #4 av Dan Lundqvist
Har faktiskt stött på någon form av T/Y-koppling inuti väggen.
Var i ett badrum för att komplettera med jord till två nya lampetter.
Stoppar in dragfjädern i ena röret, går lätt att komplettera med jord. Vidare till nästa, känns tvärstopp efter 50cm... Lirkar lite och vrider tillslut så lyckas jag komma vidare. Döm om min förvåning när jag kommer ut till kopplingsdosan och upptäcker fjädern i samma rör.:woohoo: Tittar efter noga, röret innehåller tändtråd + nolla x2 samt en jordtråd och fjäder...

ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2011 18:27 - 10 maj 2011 16:53 #5 av Per Wendt
Det ni har hittat kallades tak-/ väggutlopp och fanns nog hela 60- och några år in på 70-talet (verkar ha utgått i E-Skandias mont.kat. 1978 i alla fall).
Det var egentl. ett smart system med armaturkrokar och div. tillbehör såsom gängade fästen till bl.a branddet.socklar, bara att skruva i och koppla in (gänga Pr 22,5).
Har stött på sådana på sjukhus & kontor från den tiden, men tydligen användes systemet även i bostäder.

Ska försöka bifoga bilder från mina samlingar, takutlopp, dito med pågängad värmedetektor samt urklipp från E-skandias mont.katalog från 1969, detta är mitt första inlägg så hav tålamod...






Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, Tugge Temel, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2011 21:01 #6 av Patrik Hedlund

Per Wendt skrev: Det ni har hittat kallades tak-/ väggutlopp och fanns nog hela 60- och några år in på 70-talet (verkar ha utgått i E-Skandias mont.kat. 1978 i alla fall).
Det var egentl. ett smart system med armaturkrokar och div. tillbehör såsom gängade fästen till bl.a branddet.socklar, bara att skruva i och koppla in (gänga Pr 22,5).
Har stött på sådana på sjukhus & kontor från den tiden, men tydligen användes systemet även i bostäder.

Ska försöka bifoga bilder från mina samlingar, takutlopp, dito med pågängad värmedetektor samt urklipp från E-skandias mont.katalog från 1969, detta är mitt första inlägg så hav tålamod...

Haha Otroligt! Och att du fick upp bilder också! :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 maj 2011 16:56 #7 av Ronnie Lidström
Tufft! :tummeupp:

Per: Jag editerade ditt inlägg och infogade bilderna så att de syns direkt i inlägget utan att man behöver klicka på länkar!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 maj 2011 19:29 #8 av Per Wendt
tack Ronnie, det var så jag hade tänkt men jag klickade visst fel nånstans...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2011 19:12 #9 av Per Wendt

här kommer en annan variant från ung. samma tid med fyra vridbara stutsar för VP 15,2 (den gamla standarden t.o.m 1986).
och gängad öppning Pr 28,3
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 10:16 #10 av Jonas Dicksson
Bytte armatur i källaren i helgen och hittade just dessa dosor, första gången jag sett dem så dessa inlägg var väldigt roligt att stöta på. :cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 maj 2012 17:04 #11 av Kaj Luckman
Jag ver och vegeterade hos Harald Nyborg i Helsingör häromdagen bland danska eldosor och liknande. Där såg jag något som liknade det utloppet på bilden. Verkar vara vanligt förekommande i de trakterna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2016 08:05 #12 av Lennart Sevdin
Knappast vanligt ens på 60 talet. har jobbat i Stockholm i 50 år och hittat konstruktionen i 3 kåkar på Upplandsgatan byggda i början på 60talet. En eländig konstruktion att göra omdragningar i, tex indragning av gulgrön, ändra tändning mm.
Lennart

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2017 13:22 #13 av Tommy Larsson
Instämmer, bökig att jobba med. Finns i Uppsala i ett antal villor byggda på 60-talet. Nu när kunden vill ha jordat och ny central kommer det att bli kul!

Lennart Sevdin skrev: Knappast vanligt ens på 60 talet. har jobbat i Stockholm i 50 år och hittat konstruktionen i 3 kåkar på Upplandsgatan byggda i början på 60talet. En eländig konstruktion att göra omdragningar i, tex indragning av gulgrön, ändra tändning mm.
Lennart

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.326 sekunder

Senaste foruminlägg