Myntmätare för trefas växelström - AEG 1954

07 feb 2012 16:35 #1 av Patrik Hedlund
Var i ett flerbostadshus ifrån 50-talet idag och felsökte en säkring som löste hela tiden plus att inga pumpmotorer fungerade och att belysningen gick på halvfart. När det var färdigt så hittade vi (jag, en praktikant och styrelseordförande, hyresvärd eller något sånt.) en central i ett mangelrum. Där satt det en gammal, urkopplad myntmätare på väggen som jag fick plocka ner om jag ville ha den, och givetvis ville jag det! Så nu ligger den på köksbordet.

Slänger upp två bilder på den som jag tog när den satt på plats, men kan knäppa fler kort på den om intresse finns (vilket jag antar det gör, bilder på elgrejer kan man väl aldrig få för mycket av).






Kan kasta in orsaken till varför säkringen löste i jobbet jag blev ditskickad för.




//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 16:42 #2 av byttner
oerhört vacker... Men den måste varit svår att få ner? Fick du Hjälp??:tokig:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 16:55 #3 av Patrik Hedlund
Haha Ja, det var lite krångligt. En mätartavla sitter ju med tre skruvar, varav två stycken bakom mätaren. Jag skruvade loss mätaren och sedan fick min praktikant hålla i den (behöll den internt kopplade RK:n) medans jag lossade på skruvarna i botten bakom. Det var lite krångligt, men det gick. Fick ner den och ihop den igen utan en skråma på den.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 17:28 #4 av Tobias Karlsson
Sedär, en myntmätare, trodde bara det var jag som "samlade" på sådana, kom över två i somras vid en ombyggnation...

Förstår inte varför proppen gick btw =) haha den goda lukten av huggorm =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 19:43 #5 av Per Wendt
Har precis en likadan, förutom att min varit utsatt för tjuvar (som kom undan med minst 2 kronor...) och för 25 öringar istället. Fanns där några poletter i din Patrik?
Inuti myntboxen finns en skylt med årets kWh-pris, 8 öre (omräknat till dagens blir väl ung. 1 krona). Senaste justeringen 1957.











Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 19:49 #6 av Per Wendt
Tobias, vad är det för mätare du har, kan du ordna bilder?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 20:22 - 12 dec 2012 17:05 #7 av Tobias Karlsson
Ska se...
Klart jag fixar lite bilder, de ligger ju bara 2meter bort =)
Har dock lite problem att ladda upp dem, forumet stödjer inte IE fullt ut ju...

Bild1
AEG BERLIN
Trefasmätare.
25öre
1955

Bild2
AEG BERLIN
Enfastmätare
1krona
Saknar synlig märkplåt för årtal

Bild3
LANDIS & GYR
Trefasmätare
1krona
1964 (enligt lapp som låg i myntfacket)







/Linjemästare Karlsson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 20:48 - 07 feb 2012 20:53 #8 av Patrik Hedlund
Här kommer det en liten video på maskineriet.
Som jag förstår det så vrids uret upp för varje pollett man stoppar i, så då borde det bli olika antal kWh:ar beroende på hur många polletter man stoppade i.

Här en bild på polletterna.





Här har vi lappen som hade lossnat, men tidigare suttit på sidan av behållaren. "1 pollett = 1 kWh"


Och nu vill jag inte se några billiga skämt om vart den kan stoppas upp någonstans... :side: :silly:

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 20:55 #9 av Tobias Karlsson
ajaj så mycket poljetter, se upp så rikedomen inte stiger dig åt huvudet =)

Tips på vars (Du hade så fin dialekt =D ) du ska sätta upp den: till varmvattnet så klart, då duschar du snabbt och effektivt för 1Krona =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2012 21:12 #10 av Patrik Hedlund

Tobias Karlsson skrev: ajaj så mycket poljetter, se upp så rikedomen inte stiger dig åt huvudet =)

Tips på vars (Du hade så fin dialekt =D ) du ska sätta upp den: till varmvattnet så klart, då duschar du snabbt och effektivt för 1Krona =)

Haha Ja, en hel del! Jag kan köpa hela världen, så fort polletter får ett pengavärde!

Man tackar, men jag tror inte att det var så jättemycket dialekt på uttalen i just den videon. Annars ett exempel på mer dialekt är om man t.ex. frågar hur någon ska någonting gjort så brukar man säga "hu skalu halä hä nulå" osv. :) Dialekter är kul.

Men precis! Varmvattnet låter som en bra idé, tyvärr bor jag i ett mindre hyreshus med fjärrvärme, men man kan ju sätta den på varmvattnet hemma hos päronen.
En annan idé var att sätta upp den i polarens lägenhet innan centralen, så han får stoppa i några polletter varje gång han kommer hem från jobbet. :evil:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2012 07:04 #11 av Åke Gustafsson
Inte helt ovanligt med sådana myntautomater i gamla tvättstugor. Jag har demonterat ett par st då de slutat fungera.

Jag tror t.o.m att det finns någon liknande modern historia för utbyte.

Patrik: Du ska givetvis sätta upp den i lägenheten. För att starta varmvattnet till duschen? Eller kanske för att starta belysningen i hallen? :side:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 17:09 #12 av Patrik Hedlund
Ja, tyvärr har jag inte satt upp den i lägenheten ännu, men kanske sätter upp den när jag flyttar! :whistle:

För övrigt så pratade jag med en gammal elektriker i 80-års åldern i våras och han sa att dessa försvann p.g.a. att det blev förbjudet att ta betalt för elen på detta sättet i en fastighet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 17:28 #13 av Martin
Campingar mm kanske gick under andra regler för jag vet iaf att så sent som 2000 så har jag betalat med mynt både för el och för vatten.

Lite roligt att den är i så fint skick.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 18:09 #14 av Patrik Hedlund
Jaså, ja jag har för mig i alla fall att det var så han sa.

Jo, men visst! Dom andra bildexemplena var ju av lite mer slitna slag. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 21:20 #15 av Johannes Hammarstedt
Vad jag har hört så är det nu bara laddstolpar för elbilar där man utan koncession får mäta och debitera d.v.s föra över el åt annans räkning.
Myntautomater kan nog mycket väl finnas. Men då köper man inte kwh utan tid och betalar då ett schablonbelopp.
Då är det tillåtet.

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 07:27 #16 av Ronny
För en som har huset fyllt med tonåringar så vore det inte fel med en sådan lösning på duschvattnet :rulla:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 13:51 #17 av Per Wendt
det är fortfarande vanligt med myntautomater på campingplatser, för varmvatten, tvättmask, torktumlare osv.

Nytillverkning av myntisar finns ju fortfarande...men det är kanske inte tillåtet längre i bostäder? (förutom i föreningssolarier o.d.?).

Jag har råkat ut för TV med myntautomat utomlands. Vilket liv på barnen det blev när TV:n la av mitt i en tecknad film...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 16:12 #18 av Martin
Det är nog snarare så att på tex ett solarium köper man en tjänst / tid. Det är väl olagligt som andra/tredje part att sälja el.

Lite som 60 wattaren. Olagligt att sälja som ljuskälla. Men man kan importera de för att ha som värmekälla etc ^^

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 17:20 #19 av Johan Svensson

Per Wendt skrev: det är fortfarande vanligt med myntautomater på campingplatser, för varmvatten, tvättmask, torktumlare osv.

Nytillverkning av myntisar finns ju fortfarande...men det är kanske inte tillåtet längre i bostäder? (förutom i föreningssolarier o.d.?).

Jag har råkat ut för TV med myntautomat utomlands. Vilket liv på barnen det blev när TV:n la av mitt i en tecknad film...


Jo precis, jag installerade ett trettiotal ifjol på en camping och dom var ju nyköpta. Fast det övergår mer från mynt till kort som man laddar i receptionen och använder istället, förstårligt för dagskassorna i dessa automater låg på nåra tusen om dagen i tio kronors mynt. Blir mycket växelkassa att handskas med de :blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2013 22:11 #20 av Oskar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.821 sekunder