Vägguttag och stickpropp enligt 1939-års föreskrifter

07 dec 2011 12:59 - 07 dec 2011 13:14 #1 av Reijo Eriksson
Hittade några intressanta iakttagelser i den kommenterade upplagan av 1939-års föreskrifter om vägguttag och stickproppar.

Enligt de materielbestämmelser, som tillämpades av Semko, tillåtes hos oss dels Schockosystemet, dels ett system, där stickproppen innehåller ett tredje stift för skyddsledaren.

Där uttag äro märkta 10 , göra det möjligt att jämsides med stickproppar med 5 mm stift och 10 A märkström använda stickproppar med 4 mm stift och 6 A märkström.



Finns det några installationer med dessa vägguttag och stickproppar kvar någonstans i Sverige?

Reijo Eriksson
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2011 19:13 #2 av Ronnie Lidström
Hum.. Vad är det där för föreskrift? KFS Ser.A 1939:4 eller? I den jag har finns inte den där bilden på uttaget.

Så här ser §37 ut i min utgåva:



Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2011 20:27 #3 av Reijo Eriksson
Svenska Elektricitetsverksföreningens kommenterade upplaga av 1939-års föreskrift. Författare är Bengt Berggren och Sten Tennander vilka båda var medlemmar i föreskriftkommitten som tog fram 1939-an.

innehåller förutom kommentarerna även
* SEI typritningar för korsning mellan luftrening och trafikleder
* En sammanställning av olika typer av varningsanslag
* Förteckning över SEN-serien m.m.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2011 18:50 #4 av Per Wendt
Intressant Reijo, detta uttag har suttit på Tandläkarhögskolan i Malmö (från 1:a etappen 1949), demont 2006. Jag trodde uttaget användes för danska apparater, men när jag tänker efter har ju Danmark tre stift i stickproppen...eller finns det fler danska varianter?

Även i 1939-års föreskrifter står det att just stickproppen innehåller ett tredje stift...

Vad är då detta för uttag?


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2011 20:06 #5 av Peder Myrne
I franska uttag sitter jordstiftet så
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2011 20:10 #6 av Reijo Eriksson

Reijo Eriksson
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2011 19:40 #7 av Per Wendt
tack för hjälpen, den enda märkning jag kan hitta på uttaget är ett godkännande-märke från Tjeckoslovakien och dom hade/har samma system som Frankrike.

Vad den hade för funktion på Tandläkarhögskolan är fortfarande ett mysterium.

"Där uttag äro märkta 10 , göra det möjligt att jämsides med stickproppar med 5 mm stift och 10 A märkström använda stickproppar med 4 mm stift och 6 A märkström." : Det har väl alltid varit så, eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2011 07:32 #8 av Reijo Eriksson
Hittade denna uppgift i Aktuella frågor sammanställda av överinspektör Georg Ljung år 1983:

"Efter den 1 januari 1967 får Semko ej längre godkänna tvåpoliga 6 A 250 V stickpropp med uppslitsade 4 mm stift. Från nämnda tidpunkt upphör samtliga i kraft varande godkännanden för dylika stickproppar att gälla."

Jag såg omkring år 2005 precis samma uttag som i Malmö monterad inuti en godisautomat på Stockholm C. Eftersom uttaget inte var avsett för allmänt bruk kan det användas enbart för automaten. Det kanske var på samma sätt i Malmö, en specialmaskin ansluten via en speciell stickpropp till uttaget.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.229 sekunder

Senaste foruminlägg