Två äldre jordfelsbrytare, datera?

27 nov 2011 17:40 - 27 nov 2011 17:42 #1 av Patrik Hedlund
Dessa två jordfelsbrytarna har jag hittat hos två olika kunder.
Vad skulle de kunna vara för årtal på dem?

90-tal?


80-tal?


De dåliga bilderna skyller jag mestadels på den dåliga mobilkameran på arbetstelefonen (ska få Samsungs stöttåliga nu), (men även på "skit bakom ratten").

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 18:04 #2 av Marcus Lundström
Den översta stöter jag på en del, även en liknande av fabrikatet Condor. Jag har bytt ut en del sådana som tjuvlöser eftersom de inte är strömstötsäkra.
Vad jag läst så rekommenderars det att alla jordfelsbrytare bytas ut som är äldre än 95, då en förbättrad produktstandard kom som gjorde dem bla. just strömstötsäkra. De äldre jordfelsbrytarna ficker ett dåligt rykte som lever kvar än i dag, på grund av tjuvutlösningarna.

I alla fall gör jag en kvalificerad gissning på att översta är tidigt 90-tal men det finns säkert någon gammal räv här som vet mer säkert.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 18:39 #3 av Per Wendt
och jag tror att den nedersta kan vara från första hälften av 80-talet,
BBC står väl för Brown Boveri Co och dom gick ju ihop med ASEA 1987?= ABB sedan dess.
Det är inte omöjligt att tillv.året står inpräntat i dekalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 18:59 - 27 nov 2011 19:06 #4 av Patrik Hedlund
Yes, helt korrekt! Brown Boveri Co.

Ja, då verkar jag inte varit ute och cyklat helt och hållet när jag gissat på 90-tal och 80-tal!
Har vi någon gammal räv här som har nyinstallerat någon av ovanstående jordfelsbrytare?

Det känns ju som att den som lät installera den nedre JFB var lite före sin tid. När kom föresten JFB till Sverige? 60-talet? 70-talet? Utomlands började väl JFB redan installeras på 50-60-talet? Som jag har uppfattat det så var väl Sverige fruktansvärt efter när det kom till JFB?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 19:38 #5 av Per Wendt
hittade denna bild i Asea-Skandias katalog 1978, snarlik eller hur?



Ja, det skulle vara intressant att veta när det blev krav på JFB i bostäder världen över, något för Ronnie att sammanställa kanske? Helst bilder från utländska centraler med JFB.
I Sverige var det i alla fall krav redan på 60-talet på vissa sjukhus, Centralblocket i Lund bl.a.
Och jordfelsbrytare har saluförts sedan 30-talet under namnet skyddsströmställare har jag för mig.
Kan återkomma om jag hittar nån bild.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 20:20 #6 av Tomas Karlsson
Jag skulle tro att den första hör hemma tidigt 80-tal och ca:10-15 år framåt, för nummer två kan vi nog sätta motsvarande tidigt 70-tal och samma "livslängd". Detta bygger jag på anläggningar där jag känner exakt installationstidpunkt och där detta materiel monterats.

Annars finns det precis som Per nämner exempel på JFB även i Sverige sen lång tid tillbaks, men i allmänt bruk är det ju en relativt ny företeelse. Den första ser för övrigt ut att vara en labelad F&G brytare, det fanns en hel del som tillverkades av dem under olika namn. Det fabrikatet är historiskt intressant eftersom de var relaterade till Gottfried Biegelmeier som är den moderna jordfelsbrytarens främste företrädare. Han gjorde mycket grundforskning på 50-talet rörande elfaran och verkan på människor, mm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 20:28 #7 av Reijo Eriksson
Den tionde augusti 1987 offentliggjorde Asea och BBC Brown Boveri att de båda företagen vid årsskiftet skulle bilda ett gemensamt företag under namnet ABB Asea Brown Boveri Ltd. Det nya företaget, med huvudkontor i Zürich, Schweiz, ägdes till hälften av Asea och till hälften av BBC Brown Boveri. Den nya storkoncernen, som började verksamheten den 5 januari 1988, fick 100 miljarder kronor i omsättning och 160 000 anställda över hela världen.

Koncernchef blev Aseas VD Percy Barnevik. BBC-chefen Thomas Gasser utsågs till ställföreträdande koncernchef. Ordförandeskapet delas mellan Aseas Curt Nicolin och BBCs Fritz Leutwiler. Till VD för ABBs svenska verksamheter utsågs Bert-Olof Svanholm.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 nov 2011 20:46 #8 av Magnus
Den andra JFBn kan vara från mitten på 70-talet , för farsan som gick el 74-75 har klämt o känt på en sådan i skolan sa han. Kanske dom t.o.m fick testkoppla, han va lite osäker på det.
Han var 99% säker eftersom han nu på senare tid har bytt ut några sådana i ett bygge.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2011 08:20 - 01 dec 2011 07:10 #9 av Johan Ullberg

Tomas Karlsson skrev: Annars finns det precis som Per nämner exempel på JFB även i Sverige sen lång tid tillbaks, men i allmänt bruk är det ju en relativt ny företeelse. Den första ser för övrigt ut att vara en labelad F&G brytare, det fanns en hel del som tillverkades av dem under olika namn. Det fabrikatet är historiskt intressant eftersom de var relaterade till Gottfried Biegelmeier som är den moderna jordfelsbrytarens främste företrädare. Han gjorde mycket grundforskning på 50-talet rörande elfaran och verkan på människor, mm.


Nej men så trevligt, referens till gamle Herr Professor Doktor Gottfried Biegelmeier. Bifogat (helt utan tillstånd, förhoppningsvis är det ok) är ett tidningsurklipp från när han gick ur tiden. Ger lite perspektiv på hur man undersökte elektriska fenomen historiskt.


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.



Bortsett från att jag tycker det är ganska roligt med den tyska (tja Gottfried var väl österrikare men säg germanska då) avsaknaden av självdistans när man titulerar sig Herr Professor Dr (vilket man ju fortfarande gör där) är det en målande beskrivning med "När strömmen kopplades på ryckte han till och lyftes från stolen, men överlevde fram till några dagar före 83-årsdagen."

/U

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 nov 2011 18:27 - 30 nov 2011 18:31 #10 av Rikard Ågren
Jag hittade också en sån där BBC JFB idag. Glömde dock kolla ålder på installationen. Bredvid sitter en annan av fabrikat CMC men på 300mA, troligen samma ålder?


Projektledare el, styr och automation
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.286 sekunder

Senaste foruminlägg